Pokles prodeje elektromobilů? Ale kdeže. V Německu o ně stále stoupá zájem

18
Pokles prodeje elektromobilů? Ale kdeže. V Německu o ně stále stoupá zájem
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Jen za září se v Německu prodalo 34 500 elektromobilů
  • Celkově ale zájem o nové vozy klesá
  • Německý automobilový trh doplácí na problematický mix

S překvapivou statistikou přichází businesstimes.com.sg. Podle nově získaných dat klesly prodeje nových vozidel v Německu za měsíc září, a to navzdory tomu, že německý trh hlásí nárůst poptávky po elektrických vozidlech. Minulý měsíc bylo v Německu registrováno celkem 208 848 nových vozů, což uvedl federální dopravní úřad KBA. V přepočtu se jedná o sedmiprocentní pokles oproti stejnému měsíci v loňském roce. Naopak elektromobilů, jejichž prodej na mnohých evropských trzích začal pozvolna klesat, se v Německu za minulý měsíc prodalo celkem 34 500 kusů. To je o 8,7 procenta více než o rok dříve.

Některé názory odborníků ale hovoří o tom, že taková data nemusí hned signalizovat pozitivní obrat v prodeji elektromobilů. Uvedený prodejní nárůst byl způsoben hlavně tzv. srovnávacím efektem. Za loňské září totiž prodeje EV vozidel klesly poté, co v předchozím měsíci stejného roku skončily dlouho poskytované vládní dotace k jejich pořízení. O ně byl obrovský zájem a vše se řídilo podle ceny vozu. Čím byl dražší, tím byla větší dotace. Prodeje elektromobilů měly v roce 2024 obecně klesající trend a jsou výrazně pod tempem z předchozího roku. Důvodem ale není klesající zájem ze strany veřejnosti. Kritika je snášena hlavně na zrušení dotací a různých dalších výhodných programů, díky čemuž na nákup nového elektrického vozu má menší procento lidí.

Německý automobilový trh čelí problematickému mixu. Ten zahrnuje slabou domácí ekonomiku a špatnou spotřebitelskou náladu. Aktuální pokles prodeje nových vozidel odráží znepokojivý obraz pro širší německý automobilový sektor. Například Volkswagen – největší evropský výrobce automobilů – již minulý měsíc varoval, že by mohl poprvé ve své historii zavřít továrny v Německu, protože bojuje o snížení nákladů a zvýšení svých ziskových marží. Celkově je tak svět nových vozidel opět postižen drobným zakopnutím, které se ale může během chvíle projevit na prodejích a ziscích výrobců.

Diskuze ke článku
Roman Havlín
Spíše jsem to myslel tak, že pokud by dotace nebyly zrušeny, po EV by sáhlo větší procento lidí, kteří ho sice chtějí vlastnit, ale jednoduše na něj nemají :). Problém tak není v tom, že by EV nikdo nechtěl (a tím by klesaly prodeje).
Petr Seliger
Petr Seliger
Já si myslím, že nejdůležitější zprávou je, že nejprodávanější tam byl v září Enyaq, takže vzal Teslu MY. Za celý rok je ale Enyaq v Německu druhý a TMY první. Takže super výkon.
Jako druhou zprávu bych dal tu, že ID7 je třetí nejprodávanější, a to se dodávky zákazníkům teprve rozbíhají. Určitě na to má vliv jak velká baterka tak kombi.
Jako třetí je to že 6 z prvních 10ti nejprodávanějších BEV za září stojí na platformě MEB, která příští rok projde update. VW koncern tak prodal do konce září v Německu přes 91tis BEV, BMW 35 tis, MB 33 tis a pak až Tesla s necelými 30 tis BEV.
A jako čtvrtou je zmiznutí všech Číňanů z top pozic, což potěší. Vypadá to, jako by přihlásili v červnu vše co jim stálo v Bremerhavenu na haldě a plesnivělo :-). Za celý rok je to Geely 14tis a SAIC 13tis aut. Za měsíc září je to pod 200 aut :-).
Marek M.
Marek M.
"Důvodem ale není klesající zájem ze strany veřejnosti. Kritika je snášena hlavně na zrušení dotací a různých dalších výhodných programů, díky čemuž na nákup nového elektrického vozu má menší procento lidí."

Takže přeloženo z "reklamštiny", pokud mi na auto přispějí ostatní daňoví poplatnicí, tak o něj zájem mám, jinak za tržní cenu ne :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze