Automobilka Volkswagen bojuje s postupnou ztrátou konkurenceschopnosti. Nejvíce ji podvazuje extrémně nákladná výroba v Německu, daná jednak drahými energiemi, jednak vysokými náklady na zaměstnance. Ti požívají výhody, o jakých se může pracovníkům v jiných zemích jen zdát a mají v šesti závodech dokonce tzv. definitivu, tedy zajištěné zaměstnání prakticky za všech okolností. Tu Volkswagen chce zrušit a počátkem září oznámil, že pokud se nepodaří výrazně zlepšit finanční situaci, začne zavírat některé německé továrny a od června 2025 masově propouštět.
Jenže cestě tomuto logickému řešení stojí velký problém, který se jmenuje IG Metall. Tento mocný odborový svaz hájí účinně práva zaměstnanců a neváhá ani před vyhlášením stávky a dalšími silovými metodami. Proto také patří němečtí zaměstnanci mezi ty nejlépe zajištěné. Bohužel to ale dále komplikuje situaci Volkswagenu, který je na jedné straně pod tlakem agresivní a levné asijské konkurence, na druhé pak musí každé úsporné opatření tvrdě vybojovat s Danielou Cavallo, šéfkou volkswagenovských odborů.
Ta také posunula jednání s automobilkou, které se mělo konat původně koncem října, o měsíc dopředu, údajně kvůli „bezprecedentnímu útoku“ na zaměstance, jímž mělo být oznámené zrušení definitivy. Už 25. září tedy podle Automotive News Europe začnou tvrdá vyjednávání, která se zřejmě potáhnou a zkomplikují nejen snahu automobilky o nutné úspory, ale také pravidelné podzimní plánování investic na příští rok. Odehrají se navíc pod hrozbou stávky, vyhlášené na listopad.