😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Nahlédli jsme do útrob nových plug-in hybridů Volkswagenu

Nahlédli jsme do útrob nových plug-in hybridů Volkswagenu
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Plug-in hybridy značky Volkswagen dostaly druhou generaci plug-in hybridů
  • Nabízí téměř dvojnásobný elektrický dojezd a rychlonabíjení
  • Konstruktéři zapracovali i na celkové efektivitě systému, včetně spalovacího motoru

Volkswagen nedávno přišel s novou generací pluh-in hybridů, které přináší téměř dvojnásobnou baterii a z ní vyplývající delší dojezd, často i přes 100 kilometrů. Samozřejmě záleží na modelu, protože Golf eHybrid výrazně překonává 100 kilometrů dojezdu na elektřinu, zatímco třeba Multivan nebo California eHybrid této hodnoty se stejně velkou baterií nedosáhnou. Zároveň tyto plug-in hybridy dostaly rychlonabíjení o výkonu až 50 kW a některé i pohon všech kol.

Volkswagen Golf eHybrid nám ukázal efektivitu nového systému

Novou generaci plug-in hybridního pohonu jsme důkladně prověřili u již zmíněného Golfu eHybrid, u kterého jsme udělali test Zaostřeno na spotřebu, test dlouhodobé spotřeby včetně vyhodnocení reálných nákladů a samozřejmě i obecný test. Můžete se také těšit i na test nabíjecí křivky, kterou jsme dříve u plug-in hybridů nevyhodnocovali, ale tento si to rozhodně zaslouží. Nyní se nám ale podařilo podívat více do útrob nového hybridního systému.

Největší změna přišla u již zmíněného Multivanu a California, které kromě velké baterie a rychlonabíjení dostaly i pohon všech kol. A došlo zde k zajímavému paradoxu, protože zatímco u ostatních eHybridů není možný pohon všech kol a umožňují ho pouze spalovací motorizace, Volkswagen Multivan a Volkswagen California to mají v poslední generaci obráceně. Spalovací motorizace umožňují pouze pohon předních kol a pokud chcete pohon všech kol, musíte zvolit motorizaci eHybrid 4Motion.

Začněme ale změnami, které se týkají všech. Kromě baterie a nabíjeni totiž nová generace plug-in hybridů dostala nový motor 1,5 TSI Evo2 o výkonu 85 kW. U tohoto motoru konstruktéři zapracovali na tom, aby zvládal vyšší zatížení a zároveň dosahoval vyšší účinnosti. Toho bylo dosaženo i snížením tření. Například povrchy válců jsou nyní potaženy plazmou a broušeny tzv. „brýlováním“, aby bylo dosaženo nižšího tření. Vyšší odolnost zase zajistí například držák pístního kroužku z vysoce pevné litiny. Úprav na spalovacím motoru ale bylo více.

Přepracovaný byl i chladicí systém, který je u hybridu komplikovanější, protože je potřeba se starat o teplotní management spalovacího motoru, elektromotorů i baterie. Vylepšená byla i 6stupňová dvouspojková převodovka s integrovaným trakčním elektromotorem o výkonu 85 kW. Tento motor se stará nejen o čistě elektrickou jízdu, ale slouží i ke startování spalovacího motoru. Jelikož je elektromotor uložen v převodovce, týká se vylepšení chladicího systému i převodovky. Rotor elektromotoru je aktivně chlazen olejem z vnitřku i z vnějšku. Z vnitřku jej ostřikuje olej vycházející ze spojek a z vnějšku pak je rotor dodatečně chlazen ostřikem z potrubí od filtru.

Trakční vysokonapěťová baterie má celkovou kapacitu 25,7 kWh, z níž je využitelná kapacita 19,7 kWh. Poměrně velký „buffer“ je zde kvůli tomu, aby nikdy nedošlo k úplnému vybití baterie a řidič měl vždy k dispozici plný výkon vozu. Zatímco řidič vidí stav nabití 0 %, reálně v baterii zbývá ještě cca 20 %.S touto částí kapacity baterie už ale auto pracuje v hybridním režimu, takže udávaný elektrický dojezd, který je závislý hlavně na velikosti a hmotnosti vozidla, se odvíjí od té využitelné kapacity. Maximální nabíjecí výkon pak je 50 kW, což je samozřejmě špičková hodnota, ale u Golfu eHybrid jsme si vyzkoušeli, že se poměrně dlouho výkon drží mezi 30 a 40 kW, což u této kapacity baterie znamená poměrně rychlé nabití. Na 80 % okolo 30 minut. Palubní nabíječka pak je 11 kW, což je u plug-in hybridů také nadstandardní hodnota.

Tou nejzásadnější novinkou pak je pohon všech kol 4Motion u modelů Volkswagen Multivan a Volkswagen California. Ten je řešený pomocí druhého elektromotoru na zadní nápravě. Nemusí tu tedy být kardanová hřídel, která zabírá prostor a snižuje efektivitu, a pohon zadních kol se v případě potřeby připojí mnohem rychleji než při mechanickém spojení. Tento elektromotor dosahuje špičkového výkonu až 103 kW a nejvyšší systémový výkon je 180 kW, tedy 245 koní. To samozřejmě platí pro Multivan i Californii, protože technický základ obou těchto modelů je shodný. Multivan s tímto pohonem se na stovku rozjede za 8,9 s, dosáhne maximální rychlosti až 200 km/h a tažnou kapacitu má 1 600 kg.

Nová generace plug-in hybridního pohonu eHybrid tedy přináší nejen delší elektrický dojezd, rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, z čehož vyplývá nižší spotřeba benzínu, ale také nově pohon všech kol. Ten Volkswagen označuje jako e4×4. Jelikož právě testujeme Volkswagen Multivan s tímto pohonem, můžete se těšit i na reálné poznatky z fungování tohoto systému.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze