Nedávno jsme testovali modernizovaný Volkswagen Golf eHybrid, který kromě lehce omlazeného designu dostal u plug-in hybridní motorizace novinku v podobě trakční baterie o kapacitě 19,7 kWh, která zajišťuje teoretický dojezd přes 100 km podle WLTP. Zároveň s touto modernizací obdržel Golf eHybrid i rychlonabíjení konektorem CCS, díky kterému tuto velkou baterii relativně rychle nabijete i při kratší zastávce na cestách. Pojďme se tedy podívat na reálnou spotřebu tohoto vozu v různých režimech. O kolik je lepší než před lety u Volkswagenu Golf GTE před modernizací?
Technické parametry Volkswagen Golf (2024) eHybrid Style
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 282 × 1 789 × 1 465 mm, 1 671 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 (110 + 85) kW, 204 (150 + 116) koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 22,3 kWh (19,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,7 kWh / 100 km + 144 |
Cena od | 1 038 900 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Volkswagen Golf eHybrid má kombinovanou spotřebu dle WLTP pouze 0,3 l/100 km a spotřebu elektřiny 14,7 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak dle stejné normy vychází na 144 kilometrů, což je u plug-in hybridů až neuvěřitelné. Zatímco Volkswagen Golf s jinými motorizacemi má v nabídce dva nižší výbavové stupně, Golf a Life, plug-in hybrid začíná až u třetího stupně Style. Právě v něm, tedy v základní výbavě pro Golf eHybrid, byl testovaný kus. Základní výbava vyjde na 1 038 900 Kč, ale testovaný kus s příplatkovou perleťovou barvou, zatmavenými okny a světlomety IQ.LIGHT LED Matrix vyšel na 1 087 600 Kč.
Palubní počítač Volkswagenu Golf eHybrid ukázal spotřebu 22,6 kWh/100 km.
Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Volkswagenu Golf eHybrid ukázal spotřebu 22,6 kWh/100 km. Většinou zde uvádím spotřebu benzínu, ale ta v tomto případě byla nulová, protože tento okruh zvládl jen na elektřinu. To jej řadí mezi několik málo plug-in hybridů, které to umí. Navíc ještě podle auta zbylo 32 kilometrů elektrického dojezdu!
U plug-in hybridů v testu Zaostřeno na spotřebu v posledním roce vyhodnocuji i spotřebu na tomto okruhu s vybitou baterií na startu, protože to je samostatná disciplína a různé plug-in hybridy se liší v tom, jakou spotřebu mají po vybití baterie. Volkswagen Golf eHybrid před modernizací si v tomto ohledu tak dobře nevedl a zaostával za plug-in hybridy vycházejícími ze základního hybridu. Modernizovaný hybridní systém ale evidentně umí fungovat efektivněji, což je vidět na spotřebě po kombinovaném okruhu s vybitou baterií. Palubní počítač Volkswagenu Golf eHybrid ukázal spotřebu 5,2 l/100 km, což není špatné, zvláště pak vzhledem k chladnému počasí, ve kterém test probíhal.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 5,4 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 6,0 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 7,1 l na 100 km. Musím ale dodat, že navzdory prázdné baterii do toho ve všech případech vstupoval i elektrický pohon, protože hybridní systém efektivně přepíná mezi spalovacím motorem a čistě elektrickým pohonem.
Volkswagen Golf eHybrid takto ujel 124 km čistě na elektřinu!
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Volkswagen Golf eHybrid takto ujel 124 km čistě na elektřinu! Tím naprosto deklasoval všechny plug-in hybridy, které dosud testem Zaostřeno na spotřebu prošly. Spotřeba elektřiny byla podle palubního počítače 16,5 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 31 km) | 1,59 l/100 km | 15,06 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 5,35 l/100 km | – |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 5,95 l/100 km | – |
Dálnice (130 km/h) | 7,05 l/100 km | – |
Kombinovaný okruh (60 km, nabitá baterie) podle palubního počítače | 0,0 l/100 km | 22,6 kWh/100 km |
Kombinovaný okruh (60 km, vybitá baterie) podle palubního počítače | 5,2 l/100 km | 0,9 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu podle palubního počítače | – | 16,5 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu se venkovní teplota pohybovala mezi 1 a 2 °C a stejně tak během testu elektrického dojezdu. Teplota se během celého testu se pak pohybovala mezi 0 až 4 °C.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 124 km čistě na elektřinu.
Reálná spotřeba vyšla na 1,9 l/100 km.
Za celý test jsem ujel 340 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 6,36 l benzínu a během testu celkem nabil 51,26 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 1,9 l/100 km a 15,1 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (340 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 15,08 kWh/100 km |
Benzín | 1,87 l/100 km |
Komentář autora ke spotřebě vozu Volkswagen Golf eHybrid
Hybridní systém, který používá modernizovaný Volkswagen Golf eHybrid, sice nevychází ze základního hybridu bez externího nabíjení, což dříve platilo u těch nejefektivnějších plug-in hybridů, ale z naměřených hodnot vyplývá, že kromě prodlouženého elektrického dojezdu a rychlonabíjení se podařilo vyladit i hybridní systém na vyšší efektivitu. A to zejména při vybité baterii, což je slabina mnoha plug-in hybridů.
Nevýhodu vidím v tom, že k nejefektivnějšímu fungování na trasách delších, než je reálný elektrický dojezd, je pravděpodobně potřeba navigace, kterou je ovšem nutné připlácet jako službu. V testovaném voze nebyla. Nevýhodu také vidím v tom, že plug-in hybridní pohon není v nabídce u karosářské verze Variant, která je obecně v Česku oblíbenější, jelikož často slouží ve firmách nebo jako rodinné auto. U krátkého hatchbacku pak je více znát zmenšený zavazadlový prostor kvůli baterii pod ním.
Celkově je ale Volkswagen Golf eHybrid povedené auto, které nabídne to, na co jsme u Golfu zvyklí, kromě zmenšeného kufru. Zároveň kraluje plug-in hybridům po stránce elektrického dojezdu a efektivně funguje i na delších trasách, když se trakční baterie vybije. Tu lze pak rychle nabít během krátké zastávky například na občerstvení, ale ne vždy se finančně vyplatí rychlonabíjení na cestách proti jízdě na benzín v hybridním režimu.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz