Nedávno jsme testovali modernizovaný Volkswagen Golf eHybrid, který kromě lehce omlazeného designu dostal u plug-in hybridní motorizace novinku v podobě trakční baterie o kapacitě 19,7 kWh, jež zajišťuje teoretický dojezd přes 100 km podle WLTP. Zároveň s touto modernizací obdržel Golf eHybrid i rychlonabíjení konektorem CCS, díky kterému tuto velkou baterii relativně rychle nabijete i při kratší zastávce na cestách. Proto jsme otestovali i reálnou spotřebu v různých režimech v rámci Zaostřeno na spotřebu. Nyní se pojďme podívat na reálnou zimní spotřebu včetně skutečných provozních nákladů. Dává takový plug-in hybrid z ekonomického hlediska smysl?
Technické parametry Volkswagen Golf (2024) eHybrid Style
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 282 × 1 789 × 1 465 mm, 1 671 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 (110 + 85) kW, 204 (150 + 116) koní, točivý moment: 400 Nm |
Baterie | 22,3 kWh (19,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,7 kWh / 100 km + 144 |
Cena od | 1 038 900 Kč |
První týden jsem s vozem jezdil primárně v elektrickém režimu, ale rozhodl jsem se vyzkoušet režim, kdy nemám k dispozici nabíjení doma. Nabíjel jsem tedy pouze během nákupů. Druhý týden jsem dělal test Zaostřeno na spotřebu, kde jsou jasně dané režimy, ve kterých auto testuji. Například testovací okruh musím jet s nabitou i vybitou baterií. Stejně tak v testu spotřeby při ustálených rychlostech musím jet cíleně s vybitou baterií. Takže teoreticky by spotřeba mohla být nižší, protože příležitost k nabíjení jsem měl, ale nemohl ji využít.
Volkswagen Golf eHybrid v běžném režimu
Nakonec přišlo běžné fungování, kdy jsem využíval nabíjení z domácího wallboxu a po cca 90km trase, v jejímž cíli byla možnost nabíjení, jsem nabil i na zpáteční cestu domů. Cestou tam jsem ale neodhadl spotřebu (zde by se hodila automatická volba jízdních režimů pomocí navigace) a zpočátku jel v hybridním režimu déle, než bylo potřeba. V cíli mi tedy v baterii zbylo 36 % energie. Zpáteční cestu jsme pak na stejné trase zvládli čistě na elektřinu, byť velmi těsně, protože zbyl pouze kilometr dojezdu.
Během testu jsem se snažil využívat primárně AC nabíjení, které je levnější, a hlavně jsem nabíjel doma, kde je cena nejnižší (5 Kč/kWh). Dvakrát jsem ale nabíjel i na DC, jednou při krátké zastávce na čerpací stanici, podruhé když jsem potřeboval při testu Zaostřeno na spotřebu auto rychleji nabít, abych mohl pokračovat v testu. Celková spotřeba elektřiny po 814 km vyšla na 19,19 kWh/100 km podle nabíjení a skutečná cena nabíjení byla 898 Kč, tedy 1,1 Kč/km.
Celkové náklady na benzín i elektřinu jsou 1,6 Kč/km
Pokud jde o benzín, celkem jsem za již zmíněných 814 km spotřeboval 11,89 l benzínu za 411,97 Kč. Přepočteno na 100 kilometrů to vychází na krásných 1,46 l/100 km, při uvedené ceně to tedy je 0,51 Kč/km. Tento výsledek tedy dokazuje, že na běžných trasách se dá s novým Golfem eHybrid jezdit primárně jako s elektromobilem, protože nebýt testů s vybitou baterií v rámci Zaostřeno na spotřebu, byl by poměr ještě více ve prospěch elektrického pohonu.
Celkové náklady pak vyšly na 1,61 Kč/km, což při průměrné ceně 34,65 Kč/l (za kterou jsem v testu tankoval) u čistě benzínového auta vycházelo na spotřebu 4,65 l/100 km, což by v tomto mrazivém počasí znamenalo extrémně úspornou jízdu. Toto je výsledek při běžném používání, takže plug-in hybrid jezdí nejen s minimální spotřebou benzínu, ale zároveň i levněji. Na druhou stranu je ale potřeba si přiznat, že finanční návratnost proti benzínovým verzím bude v tomto režimu poměrně dlouhá, zvláště pokud bychom porovnávali se základním Golfem 1,5 TSI za 659 tisíc korun. Plug-in Hybrid totiž začíná až u výbavy Style a tam už je stejná motorizace za 808 tisíc korun. Například 2.0 TDI ale stojí 935 tisíc korun, což je už pouze o 100 tisíc korun méně, než kolik stojí plug-in hybrid, jenž má navíc mnohem vyšší výkon.
Foto: fdrive.cz