Volkswagen California je legenda mezi kempovacími vozy. Pro spoustu lidí představuje ideální kompromis mezi obytným vozem a rodinným autem na každodenní použití. Zkrátka jde o prostorné MPV, se kterým lze o víkendu vyrazit kempovat. V kempu se z něj během pár minut stane obytný vůz. Už od T1, tedy první generace Volkswagenu Transporter, začala firma Westfalia vyrábět kempovací vestavby. Druhá generace už dostala typickou zvedací střechu, ale pořád šlo o neoficiální přestavbu. V roce 1988 ale Volkswagen začal prodávat kempovací verzi T3, tedy třetí generaci Transporteru, pod názvem Volkswagen California. Tím se zrodila legenda, která nyní dostala již pátou generaci.
Předchozí generaci Volkswagenu California odvozenou od Multivanu T6.1 jsme otestovali v různých verzích i podmínkách. Například jsme základní Californií Beach vyrazili do Chorvatska nebo vrcholnou Californii Ocean vyzkoušeli při kempování v Česku v nízkých podzimních teplotách. Zatímco základní California je opravdu plnohodnotným MPV, ve kterém se vyspí 4 až 5členná rodina, vrcholná verze Californie je pro 4člennou posádku, ale nabídne mnohem větší komfort. Nová generace Californie přichází s ještě širším rozpětím.
Postupně se základní Volkswagen California stal jakousi střední verzí, protože na jednom konci spektra přibyla levnější varianta Volkswagen Caddy California pro dvoučlennou posádku a na druhé straně přibyl model Volkswagen Grand California, který je odvozený z modelu Crafter a je již plnohodnotným obytným vozem. Menší z nich, tedy Caddy Californii, jsme také otestovali na cestě do Chorvatska, ale zůstaňme teď u prostřední verze, tedy standardní Californie, a pojďme se podívat na její pátou generaci.
Nový Volkswagen California vychází z poslední generace Volkswagenu Multivan, což je samo o sobě revoluční. Nový Multivan je totiž poprvé postavený na jiném základě než Transporter a využívá modulární platformu MQB, kterou sdílí s osobními vozy. Díky tomu je už Multivan svými jízdními vlastnostmi blíže osobním autům než dodávce. A zároveň to umožnilo použití plug-in hybridního pohonu. Právě pohonem je nový Volkswagen California revoluční, a to hned ve dvou ohledech.
Jde o první generaci Californie, která dostala hybridní pohon, a to rovnou plug-in hybrid. Pod kapotou má čtyřválcovou přeplňovanou patnáctistovku 1.5 TSI o výkonu 110 kW, kterou známe z mnoha koncernových plug-in hybridů. Revoluční je ale i to, že Volkswagen California je v rámci koncernu Volkswagen prvním modelem na platformě MQB, který kombinuje plug-in hybridní motorizaci s pohonem všech kol, jenž Volkswagen označuje jako 4Motion.
Volkswagen California nabídne kromě PHEV i spalovací motory
Volkswagen Užitkové vozy i nadále nabízí pro Volkswagen California se spalovacími motory. Jde o čtyřválcový turbodiesel s přímým vstřikováním paliva (TDI) a nejvyšším výkonem 110 kW (150 k), nebo přeplňovanou zážehovou jednotku s přímým vstřikováním benzínu (TSI), která je v Californii vyladěna na nejvyšší výkon 150 kW (204 k). Jak TDI, tak i TSI pohánějí přední kola. Novinkou v modelové řadě California je již zmíněný nový plug-in hybridní pohon (eHybrid), který dosahuje nejvyššího celkového výkonu 180 kW (245 k). Plug-in hybridní pohon promění novou Californii v každodenním provozu přechodně na elektromobil. Vysoká hospodárnost kombinace elektromotoru a technicky vyspělého TSI (1.5 TSI evo2) umožňuje navíc velmi dlouhý celkový dojezd. Výhodou je také nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu až 2 000 kg. Nová California eHybrid 4Motion se tak stane ideálním partnerem všech světoběžníků, zimních cestovatelů a rekreantů přepravujících lodě nebo motocykly na přívěsu.
Podrobnější parametry o pohonu zatím Volkswagen nezveřejnil, ale lze předpokládat, že baterie bude mít kapacitu minimálně takovou, jako má tento hybridní pohon například v modelech Škoda Superb iV nebo Škoda Kodiaq iV, jež využívají stejnou platformu, ovšem nenabízí pohon všech kol. U větší Californie by se tak elektrický dojezd blížil 100 kilometrům, ale nelze vyloučit ani použití větší baterie, na kterou by v takto velkém autě nepochybně místo bylo. Samozřejmostí pak je rychlonabíjení konektorem CCS, které oba zmíněné plug-in hybridy na stejné platformě nabízí.
Volkswagen California je v základních verzích osobním vozem
Nový Volkswagen California nabízí pět stupňů výbavy, z nichž dva základní jsou homologované jako osobní vozy. Úplným základem je šestimístná verze California Beach, která má tři řady sedaček a v každé z nich jsou dvě samostatné sedačky. Ta má pouze střešní lůžko ve výklopné střeše, jež má ve všech verzích nové Californie rozměry 2 054 × 1 137 mm a je vybaveno komfortní matrací s talířovými pružinami. Jde tedy o klasické MPV, které má navíc výklopnou střechu se střešním lůžkem. Druhým stupněm výbavy je California Beach Tour. Tato verze je stejně jako varianty Beach Camper, Coast a Ocean sériově vybavena otočnými a výškově nastavitelnými sedadly řidiče a spolujezdce vpředu, dvěma ergonomicky optimalizovanými skládacími židlemi v zadních výklopných dveřích, osvětlením ve výsuvné střeše (včetně lampičky s ohebným ramenem a 45W rozhraními USB-C), posuvnými okny v posuvných dveřích na levé i pravé straně a zcela nově vyvinutou ovládací jednotkou kempovacích funkcí (displej) na střešním sloupku C na straně spolujezdce. Beach Tour má navíc dodatečnou akumulátorovou baterii pro kempování (LiFePo s kapacitou 40 Ah). Pětimístná nová California Beach Tour je vzadu vybavena třemi samostatnými sedadly. Opěradla obou krajních zadních sedadel lze – na rozdíl od verzí Beach a modelu Multivan – kompletně sklopit dozadu. To je nezbytný předpoklad pro vytvoření dalších dvou lůžek v obytném prostoru. California Beach Tour má navíc ještě jednu rozkládací matraci (1 980 × 1 330 mm), která se položí na rozložená samostatná sedadla. Nepoužívaná matrace se složí a slouží jako kompaktní kryt zavazadlového prostoru. Od stupně výbavy Beach Tour mají navíc všechny verze nové Californie ve své výbavě sklopný stůl (za jízdy je aretován v zavazadlovém prostoru).
California Beach Camper má již klasickou homologaci obytného vozu. Stejně jako Beach Tour má pětimístný interiér, ale navíc je vybavena mimořádně kompaktní kuchyňkou a 230V zásuvkou pro připojení k vnější elektrické síti v kempu. Kuchyňka s jednohořákovým plynovým vařičem, výsuvným příborníkem a dalšími úložnými prostory se nachází v pevně namontovaném modulu v zavazadlovém prostoru. Před použitím se kuchyňka vysune dozadu při otevřených zadních výklopných dveřích, které současně slouží jako ochrana před deštěm.
Vrcholné verze Volkswagenu California jsou 4místné
Čtyřmístná California Coast je vzadu vybavena dvěma samostatnými sedadly, plnohodnotnou kuchyňskou linkou na straně řidiče a druhou akumulátorovou baterií pro kempování (LiFePo, celkem 2× 40 Ah). To samé platí pro verzi Ocean. Kuchyňská linka byla kompletně nově vyvinuta. Jedním z rozdílů oproti předchůdci je skutečnost, že kuchyňská linka se skříňkami, dřezem a jednohořákovým plynovým vařičem nabízí díky větší vnější délce nové Californie podobně velký prostor jako její obdoba v předchozí generaci, aniž by však vyčnívala tolik dopředu. A to má mnoho výhod: zůstává prostor pro nastupování a vystupování posuvnými dveřmi vlevo; řidiči vyššího vzrůstu mají výrazně více prostoru pro nastavení optimální polohy sedadla; nyní navíc i výškově nastavitelné sedadlo řidiče může být kromě toho také kompletně otočeno o 180 stupňů; a vznikl prostor pro chladničku, která se otevírá stejně jako v modelu Grand California dopředu jako výsuvná přihrádka. Chladnička se díky tomu nejen ještě lépe používá, ale je k ní přístup i zvenku, odkud si lze snadno vyndat snídani nebo chlazené nápoje, případně je do chladničky vložit. Rozkládací lůžko v obytné zóně má rozměry 1 980 × 1 060 mm. Po rozložení je mimořádně stabilně uloženo na jednom ze sklopených sedadel vpravo a vlevo na stupni integrovaném do kuchyňské linky. I California Coast má samozřejmě homologaci obytného vozu.
California Ocean byla vrcholnou verzí již v předchozí modelové řadě. Bez omezení to platí i pro model Nová California. Oproti verzi Coast je rovněž čtyřmístný Ocean sériově vybaven mnoha dodatečnými detaily. Mezi tyto prvky patří mimo jiné exkluzivní čalounění sedadel tkaninou Mélange Raven z recyklovaného materiálu (na opěradlech předních sedadel je přitom vyšitý nápis California), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce vpředu, horkovzdušné nezávislé topení, automatická klimatizace Climatronic, velká stropní odkládací schránka nad zavazadlovým prostorem a dekorační osvětlení kuchyňské linky. O 5 litrů větší je nyní nádrž na čerstvou vodu s objemem 28 litrů (ve verzích Coast a Ocean). Obě verze mají navíc praktický venkovní skládací stůl využitelný i uvnitř nebo jako prodloužení pracovní desky a další 230V elektrickou zásuvku pro připojení elektrické varné desky k vnější elektrické síti.
Už předchozí Volkswagen California vynikal propracovaným systémem zatemnění, což jsme si mohli vyzkoušet. Ten byl navíc u všech verzí od Beach Tour vylepšen. Značka Volkswagen Užitkové vozy vyvinula pro zadní boční okna odnímatelné odkládací kapsy California, které se jednoduše zavěsí v horní části okna a zakrývají celou jeho plochu. Za jejich vnější stěnou připevněnou zdrhovadlem jsou přístupné různě velké odkládací police pro oblečení a všechny myslitelné potřeby. Do rámů oken posuvných dveří a zadních výklopných dveří jsou integrovány praktické rolety. Na zakrytí oken předních dveří je použit osvědčený koncept zatemnění, které se připevňuje k rámu dveří magnetem. Ve verzích Coast a Ocean má materiál použitý pro zatemnění i tepelně izolační funkci. Zatemnění předního okna je nyní připevněno prostřednictvím integrované tyčové konstrukce ve výřezu okna. V modelech California Coast a California Ocean má i toto zatemnění novou tepelně izolační funkci.
Tříprostorový koncept
Díky dvěma posuvným dveřím prezentuje Volkswagen Užitkové vozy u nové generace modelu Volkswagen California nový tříprostorový koncept pro kempování. Prostorný interiér a venkovní prostory před posuvnými dveřmi na levé a pravé straně přitom v létě splynou v jeden životní prostor v přírodě. Prvním prostorem je vnitřní obytná zóna nové Californie, tedy celý interiér za předními sedadly otočnými o 180 stupňů (od verze Beach Tour), jenž je v každodenním provozu jako obvykle flexibilně využitelným prostorem pro cestující. Je-li Nová California používána jako kempovací vůz, může být sedací zóna bleskurychle přeměněna na lůžko pro odpočinek nebo uspořádáním sedadel proti sobě vznikne prostor pro společné stolování či hry. Masivní zadní lavice předchozího modelu byla v nové Californii nahrazena variabilními samostatnými sedadly o hmotnosti pouhých 24 kg. Díky výsuvné střeše má interiér maximální výšku 2 108 mm.
Díky posuvným dveřím na obou stranách vozu ale vznikají dva venkovní prostory, na každé straně vozu jeden. Ty mohou být zastřešeny pomocí markýz na obou stranách a jsou to v podstatě terasy vozu Volkswagen California. Pravá strana vozidla s posuvnými dveřmi nabízí, stejně jako předchůdce, v každodenním provozu bezpečné nastupování a vystupování na straně k chodníku. Při kempování se pak tato zóna podobně jako u předchozího modelu California 6.1 promění v rozšířený prostor pod širým nebem v přírodě. Novinkou u nové Californie jsou však posuvné dveře také na straně řidiče, které zpřístupňují další venkovní prostor. Vzhledem k tomu, že se kuchyň a zvenku přístupná chladnička nacházejí právě na této straně, bude tato zóna pravděpodobně využívána ve většině případů ke stolování nebo trávení večerů – téměř jako terasa. Pro zajištění co největší variability může být proto markýza objednána pro pravou nebo levou stranu vozidla. Je-li markýza umístěna na straně kuchyňské linky, může být na pravé straně napnuta například sluneční plachta, která vytvoří v této zóně stín pro hraní nebo čtení. Dvoje posuvné boční dveře tedy výrazně rozšiřují možnosti využití vozu Volkswagen California jako vozu pro každodenní provoz a všestranně variabilního kempovacího vozu ve volném čase.
Několik možností digitálního ovládání
Všechny funkce významné pro kempování jsou ovládány prostřednictvím 5" dotykového displeje, který tvoří novou ovládací jednotku kempovacích funkcí na střešním sloupku C na straně spolujezdce. Mezi ně patří informace o stavu čerstvé i odpadní vody, funkce osvětlení interiéru včetně dekoračního osvětlení či ukazatel stavu napájení elektrické soustavy, chladničky a nezávislého topení. Novou Californii lze navíc na displeji přepnout do kempovacího režimu, který například na odstavné ploše v kempu automaticky deaktivuje funkce Coming home a Leaving home při odemknutí a uzamknutí vozidla. Současně lze většinu těchto funkcí ovládat také prostřednictvím aplikace California v chytrém telefonu nebo volbou příslušné nabídky v informačním a zábavním systému. V informačním a zábavním systému je navíc možné aktivovat ukazatel sklonu pro snadnější vyrovnání kempovacího vozu do vodorovné polohy.
Nový Volkswagen California tedy kromě elektrifikovaného pohonu přináší spoustu vylepšení oproti předchůdci. Těšíme se, až si jej budeme moci vyzkoušet v testu. Předprodej bude zahájen v červnu 2024 a první vozy budou zákazníkům dodány ve druhém pololetí. Co na novou Californii říkáte? Dokážete si představit cestování v plug-in hybridní verzi? Rádi si přečteme vaše názory v komentářích.
Technické parametry Volkswagen California (2024) Beach 1.5 TSI eHybrid 4MOTION
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 5 173 × 1 941 × 1 990 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 180 kW, 245 koní |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od |