Volkswagen v květnu představil sériovou verzi plug-in hybridního obytného vozu Volkswagen California eHybrid, který měl českou výstavní premiéru přibližně před měsícem na veletrhu e-Salon 2024. Zatímco benzínová a naftová motorizace má pouze pohon předních kol, hybridní motorizace je jediná s pohonem 4Motion, tedy 4×4. V minulosti u různých modelů na platformě MQB, kterou využívá u nová California, nemohla plug-in hybridní verze mít pohon všech kol. To stále platí například u Tiguanu nebo Passatu, které nabízí pohon všech kol jen u ostatních motorizací, s výjimkou těch nejslabších. U Californie a Multivanu je to ale přesně naopak. Jedinou verzí s pohonem všech kol bude právě plug-in hybrid a ostatní motorizace pohon všech kol mít nemohou.
Prvním modelem, který přinesl tento obrácený princip, byl již zmíněný Volkswagen Multivan. Ten dostal pohon všech kol s modernizovanou verzí hybridního systému, která má cca 20kilowatthodinovou baterii a rychlonabíjení. Díky tomu ujede na elektřinu téměř 100 kilometrů podle WLTP a zároveň se dá poměrně rychle nabít, například při krátké zastávce na občerstvení. To tedy může výrazně snížit spotřebu benzínu na dlouhých trasách. Stejný pohon dostala i vrcholná motorizace Volkswagenu California, která nese označení eHybrid 4Motion. Multivan dostal českou cenovku o něco dříve a hybridní motorizace s pohonem všech kol začíná na částce 1 415 579 Kč včetně DPH a dlouhá verze Long pak na 1 451 879 Kč. Vrcholná výbava Style pak vyjde na 2 011 278 Kč resp. 2 053 951 Kč v dlouhé verzi.
Volkswagen California eHybrid v Německu stojí v přepočtu 2,1 milionu korun
Benzínová a naftová motorizace Californie dostaly českou cenovku již na konci léta a cena začíná na částce 1 730 359 Kč včetně DPH (diesel 2.0 TDI 110 kW) resp. 1 765 988 Kč (benzín 2,0 TSI 150 kW), ale hybridní motorizace v ceníku nebyla a to zpočátku ani v německém. V německém konfigurátoru se ceny plug-in hybridní Californie objevily trochu dříve a začínají na částce 82 907 eur, což je přibližně o 20 tisíc eur více než kolik stojí nejlevnější diesel v základní verzi Beach. Přepočteno na koruny to pak vychází přibližně na 2,1 milionu. Je ale potřeba dodat, že plug-in hybrid v Německu začíná až u druhé verze Beach Tour, která už má například lůžko i dole, zatímco základní Beach je v podstatě Multivan s výklopnou střechou.
V Česku stojí základní California méně než v Německu, ale ...
Nově se i v českém konfigurátoru objevila možnost hybridní motorizace nové Californie. Na rozdíl od toho německého pak začíná už u základní verze Beach, která v základu vyjde na 2 025 915 Kč, což je o necelých 300 tisíc více, než u nejlevnější naftové verze a oproti benzínové je to nárůst o 260 tisíc. Druhý stupeň, kterým je Beach Tour a má skládací lůžko i dole, naopak v českém konfigurátoru nemá možnost hybridního pohonu. To platí i pro verzi Beach Camper, která již má základní výsuvnou kuchyňku v zavazadlovém prostoru a je homologovaná jako obytný vůz. Také v českém konfigurátoru hybridní verzi nemá. Verze Coast, která již má plnohodnotnou kuchyňku (kvůli které ale přichází o jedno místo a je pouze čtyřmístná) pak v Česku stojí začíná na částce 2 458 755 Kč a vrcholná verze Ocean s hybridní motorizací pak vyjde minimálně na 2 586 261 Kč.
Je ale potřeba dodat, že tyto verze nejsou stupněmi výbavy jako v Multivanu. Jde spíše o různé úrovně obytnosti vozu. Základní verze Beach je tedy homologovaná jako osobní automobil a verze Coast a Ocean jsou již plnohodnotnými obytnými vozy a tak jsou i homologované. Liší se od sebe ale hlavně interiérem a výbavou pro kempování. Neznamená to tedy, že vrcholná verze Ocean má plnou výbavu, jako v případě Multivanu ve výbavě Style. Například za světlomety IQ.LIGHT LED Matrix, které má vrcholná výbava Multivanu v ceně, si i u Californie Ocean musíte připlatit, konkrétně 35 959 Kč. To lze ale řešit výhodnějším paketem TOP, ve kterém za 29 543 Kč, kromě LED Matrix světlometů získáte například i třízónovou klimatizaci Climatronic a dešťový senzor. Připlatit si musíte i za adaptivní tempomat (23 162 Kč) nebo o cca 11 tisíc více jej získáte v paketu „Travel Assist“ a „Emergency Assist“. Když naklikáte další výbavu, včetně dvoubarevného lakování a 19palcových kol, aby auto vypadalo jako na oficiálních fotkách verze Ocean, můžete se dostat na téměř 3,2 milionu korun.
Technické parametry Volkswagen California (2024) Beach 1.5 TSI eHybrid 4MOTION
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 5 173 × 1 941 × 1 990 mm, 2 443 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 180 (130 + 100) kW, 245 (177 + 136) koní |
Baterie | ? |
Nabíjení | konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 0,8 l / 100 km |
Cena od | 2 025 915 Kč |
Už se moc těšíme na to, až novou Californii budeme moci otestovat, zejména pak v hybridní motorizaci. Oproti předchozí generaci sice nová California přišla o některé chytré prvky uvnitř, ale zase dostala jiné. Hlavně však má poprvé plug-in hybridní pohon a to rovnou s dlouhým elektrickým dojezdem a rychlonabíjením. Co na ceny hybridní Californie říkáte? Kterou verzi byste si pořídili? Rádi si přečteme vaše názory v komentářích.