Před přibližně dvěma měsíci představil Volkswagen novou generaci modelu California, kompaktní obytné dodávky, která je oblíbená už po desetiletí. Na začátek prodeje nové Californie si ještě budeme muset počkat, ale v současné době je v nabídce původní Volkswagen California T6.1 v provedení Last Edition. Je to poslední příležitost k pořízení této verze, protože se očekává spuštění prodeje nové Californie a tu stávající již není možné konfigurovat. Je možné pouze vybírat ze skladových vozů a z vozů, které jsou ve výrobě. Pokud tedy chcete stávající Californii, je potřeba si pospíšit. Otázkou ale je, zda není lepší si počkat na novou.
Technické parametry Volkswagen California Ocean
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 4 904 × 1 904 × 1 990 mm, 2 607 kg |
---|---|
Pohon | Nafta, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 150 kW, 204 koní |
Nádrž | 70 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 2 162 034 Kč |
Volkswagen California je legendou na pomezí obytných a kempovacích vozů. Před zahájením prodeje samotným Volkswagenem pod názvem California dělala firma Westfalia přestavby Volkswagenů T1 a T2 na kempovací vozy. Volkswagen California je tedy zakladatel této kategorie a po studii California Concept představila automobilka začátkem května sériovou verzi, jejíž vrcholem je Volkswagen California eHybrid, který jako jediný nabízí pohon všech kol. Základní Volkswagen California 6.1 Beach Last Edition, který jsme testovali minule, stojí 1 574 361 Kč včetně DPH, ale má výbavu navíc a dle Volkswagenu ušetříte až 384 tisíc korun oproti neakční verzi. Námi testovaná California 6.1 Ocean Last Edition s motorem 2.0 TDI 150 kW, pohonem všech kol a automatickou převodovkou pak vyjde na 2 394 234 Kč bez DPH.
Tento vůz je ve čtyřmístném provedení s kuchyňkou a odkládacími policemi, má elektronicky vyklápěcí střechu, kempovou zásuvku pro napájení i nabíjení baterie, nádobu na vodu a další. Kuchyňka obsahuje lednici, dva plynové vařiče a dřez na mytí nádobí. Samozřejmostí pak je dotykový displej nad středovým zrcátkem, který zajišťuje ovládání kempovacích funkcí a má například ukazatel náklonu, který vám pomůže auto před kempováním vyrovnat tak, aby se vám pohodlně spalo.
Nejprve zkoušíme kempování ve třech, kdy využíváme spaní dole i nahoře v rozkládací střeše. Tato vrcholná verze má elektrické vyklápění střechy, takže stačí na zmíněném dotykovém displeji, který slouží pro ovládání kempovacích funkcí, navolit příslušnou funkci a držet ovladač. V průběhu vyklápění střechy musíte odsouhlasit například to, že jste zkontrolovali prostor nad střechou (aby nedošlo k poškození), ale vytvoření horního spaní je otázkou pár minut. Spaní dole pak vytvoříte sklopením zadních sedaček a rozložením matrace po jejich ploše a přes podlážku nad zavazadlovým prostorem. Velmi oceňují propracovaný mechanismus sklápění opěrek hlavy zadních sedaček, které by překážely při napojení sedáků na zmíněnou podlážku. Například u konkurenčního Mercedesu Marco Polo je nutné opěrky vyndat a zasunout do držáku na zadní straně sedáků. V Californii tedy vytvoření lůžka zvládnete mnohem rychleji.
Chytře uložený nábytek
Jelikož máme dole rozložené spaní, využíváme venkovní posezení. Roztahujeme markýzu, která je nad pravým bokem auta. Ale na co si sedneme? V zavazadlovém prostoru nám místo nezabírá žádný skládací stolek ani židle. Volkswagen California to má ale vyřešené jinak. Místo plastového vnitřního krytu zadních dveří (do zavazadlového prostoru) má totiž nylonovou kapsu na zip, kterou stačí rozepnout a vyndáte dvě skládací židličky. Je to skvěle vyřešené, protože nezabírají místo a navíc nemusíte přerovnávat zavazadlový prostor, pokud byste židle měli vespod. Podobné je to se skládacím stolkem, ten vyndáte naopak z bočních posuvných dveří.
V autě je navíc kuchyňská linka, která obsahuje police na nádobí, přihrádku na příbory, dřez s přívodem vody i odtokem odpadní vody, plynový vařič se dvěma plotnami a lednici. Na kuchyňku pak navazují skříňky na boku zavazadlového prostoru, kam si můžete dát oblečení, spacáky a další věci. Ergonomicky je to skvěle vyřešené. Nevýhodou ale je, že kuchyňka omezuje rozsah posunu sedačky řidiče, takže při mé výšce 192 cm je to na hraně a kdybych byl trochu vyšší, asi bych už neměl optimální pozici za volantem. To je jeden z nedostatků, jež by měla vyřešit nová California, která je delší.
Zatemnění na noc je otázka pár minut
Skvěle vyřešené je i zatemňování na noc. Všechna okna vzadu mají instalované roletky, které stačí stáhnout. Na předním okně pak je roletka v předních sloupcích. Z každého sloupku se vysune polovina a zacvakne se do mechanismu na přístrojové desce a nad středovým zrcátkem. Takto lze tedy snadno vůz zatemnit pro spaní. Zbývají jen boční okna předních dveří a na ty jsou zatemňovací prvky v šuplíku pod zadní sedačkou. Tam je například i síťka, kterou lze vložit do jednoho ze zadních bočních oken, aby byl v autě čerstvý vzduch, ale nelétal tam hmyz. Proti hmyzu je dobrá i funkce „kempování“, kterou lze zapnout na ovladači kempovacích funkcí a při otevření dveří se nerozsvěcí vnitřní světla vozu.
Další noc zkoušíme i kempování ve dvou, kdy nepotřebujeme rozkládací nábytek schovaný ve dveřích, ale vyklápíme stolek na kuchyňské lince a otáčíme sedačku spolujezdce do protisměru, takže vzniká posezení uvnitř auta. Otočit lze i sedačku řidiče, ale je to náročné kvůli kuchyňské lince a nelze ji otočit o plných 180 stupňů. To je opět něco, co má nová California vyřešené lépe. Skvělá věc je ale to, že při zvednuté střeše lze zvednout lůžko, v autě tím vznikne vysoký prostor, kde i já s výškou přes 190 cm mohu chodit vzpřímeně. Na spaní se jen lůžko sklopí dolů a ráno není potřeba na snídani přeskládávat interiér, stačí slézt dolů a usednout ke stolu. Následné přeskládání na další jízdu je pak otázkou pár minut.
Jde tedy o auto, ve kterém najdeme spoustu chytrých prvků pro kempování až ve čtyřech lidech, ale pro dvoučlennou posádku je pohodlnější. Zároveň jde o auto, které lze použít i pro běžné cesty, byť verze Ocean má omezení v podobě pouhých čtyř míst, protože jedno místo zabírá zmíněná kuchyňka. Pod kapotou pak můžete mít pouze naftové dvoulitrové motory o výkonu 110 kW, nebo 150 kW, přičemž námi testovaný výkonnější motor je k dispozici pouze ve spojení s automatickou převodovkou. Na dlouhé trasy jsou tyto motory výborné, při minulém testu jsme s Californií Beach a slabší verzí motoru jeli do Chorvatska a zpět se spotřebou necelých 6 l na 100 km. Teď jsme ale jezdili na krátké výlety a často po městě, kam by se mnohem lépe hodila nová hybridní California. S touto jsme měli spotřebu mírně přes 9 l na 100 km.
Pokud tedy dáte přednost prostornějšímu interiéru za cenu delšího auta a preferujete spíše hybridní pohon, bude pravděpodobně lepší si počkat na novou Californii. Pokud ale chcete diesel v kombinaci s pohonem všech kol 4Motion, pospěšte si koupit tu stávající. Nová California totiž nabídne pohon všech kol pouze u hybridního pohonu a ostatní motorizace budou spoléhat jen na přední nápravu.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz