Volkswagen ID. Buzz se představil letos v březnu a o pár týdnů později na výroční tiskové konferenci zaznělo, že Volkswagen ID. California v budoucnu dorazí také. Podle původní informace to vypadalo, že by se mohl ukázat již brzo, ale nyní to vypadá, že si ještě nějaký čas počkáme. Každopádně Volkswagen ID. Buzz jsme si k květnu prozkoumali staticky a v září vyzkoušeli i na silnicích a rozhodně si obytnou verzi dokážeme představit a těšíme se na ni. A věříme že i spousta dalších elektromobilistů, protože Volkswagen ID. Buzz zaujal hodně lidí a obytná verze bude opravdu cool.
Ale ze snů se musíme vrátit do reality, nicméně o několik týdnů zpět, kdy ještě bylo teplo. A my jsme využili příležitost otestovat Volkswagen California Beach na cestě do Chorvatska a zpět. Šlo o levnější verzi s označením Beach, která má místo pro 5 cestujících, protože nemá na levém boku kuchyňskou linku, kterou jsme si mohli vyzkoušet například při testu konkurenčního Mercedesu Marco Polo a má ji i vrcholná verze Volkswagen California Ocean. Zatím nevíme, jak bude Volkswagen ID. California vypadat, ale předpokládáme, že minimálně v této jednodušší verzi bude k dispozici. A když bude i vyšší verze s kuchyňskou linkou, bude to příjemné překvapení.
Vyjíždíme z Berouna a předem jsme rozhodnuti využít výhod obytného auta a jet na pohodu, tedy s přespáním v Rakousku. Při balení věcí je znát, že tu není tolik odkládacích prostor jako ve vrcholné verzi, ale nemáme toho tolik, takže to není nijak velké omezení. Velkou výhodou, třeba i proti zmíněnému Mercedesu Marco Polo, je první vychytávka Volkswagenu California. Nemusíme brát kempingový stolek, protože ten je velmi šikovně schovaný ve výsuvných bočních dveřích, takže nezabírá vůbec žádné místo. Stačí vycvaknout a je k dispozici. Navíc v pátých dveřích je místo „tapecírunku“ nylonový vak, který se zavírá zipem. V něm jsou schované dvě kempingové židle. Opět umístění, které nezabírá žádné místo. Jelikož jsme čtyři, bereme si ještě dvě vlastní skládací kempingové židle, ale i tak je to velká úspora místa. A hlavně díky skvělému umístění se tyto věci nepletou mezi zavazadly. Takže palec nahoru a doufáme, že na tuto vychytávku Volkswagen nezapomene ani u elektrické Californie.
Technické parametry Volkswagen California Ocean
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 4 904 × 1 904 × 1 990 mm, 2 607 kg |
---|---|
Pohon | Nafta, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 150 kW, 204 koní |
Nádrž | 70 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 2 162 034 Kč |
Další skvělou věc zkoušíme hned první noc v Rakousku. Tou je velmi chytře vyřešený systém zakrývání předního skla. V kempingových vozech je potřeba zakrývat okna, protože zejména v létě je brzo světlo, což na spaní není ideální. Zakrytí bočních oken se řeší pomocí stahovacích rolet. Ale u konkurenčních vozů se na přední okno umisťuje zakrývací „dečka“, což je ale poměrně komplikované. Volkswagen to ale vyřešil velmi elegantně pomocí roletek, které se vytahují z A sloupků. Stačí tedy z každého sloupku vytáhnout roletu na polovinu předního okna a ty se jednoduše zacvaknou do držáků uprostřed předního okna. Spodní je na přístrojové desce a horní na zrcátku. Kéž by i tato vychytávka byla v ID. Californii.
Pokud jde o systém otevírání střechy, asi není třeba se příliš rozepisovat, protože jsme to řešili například u dřívějšího krátkého testu Volkswagenu California Ocean. Zkrátka dorazíte na místo, odjistíte a zvednete střechu a auto je připravené na spaní. Ale podobný systém mají Volkswageny California již dlouho a nepředpokládáme, že by tomu bylo jinak u elektrické Californie. Stejně tak, když chcete ráno pokračovat v cestě, jednoduše střechu stáhnete, zajistíte a během pár minut je auto připravené na další cestu, v našem případě na poloostrov Istrie.
Přestože jde o základní verzi, která nemá kuchyňskou linku s lednicí a dřezem, je tu alespoň vyklápěcí plynový vařič. A to nás vede k zamyšlení, že elektrická California by se teoreticky mohla obejít bez plynu. Baterie o využitelné kapacitě 77 kWh (a pravděpodobně bude u prodloužené verze i větší verze baterie) má dostatečnou kapacitu na napájení dalších spotřebičů. Kdyby se to softwarově ošetřilo podobně jako u vozů s funkcí V2L (například, že je funkce dostupná nad 20 % kapacity baterie), tak by stačilo pohlídat aby v baterie byla dostatečně nabitá a bylo by možné energii z ní využít třeba na vaření.
Za zmínku stojí i dotykový displej nad středovým zpětným zrcátkem, který je v podstatě ovládacím centrem kempingových funkcí. Při parkování pro kempování ukazuje náklony, takže pomůže zaparkovat tak, aby se v autě pohodlněji spalo. Můžete přes něj ovládat například nezávislé topení, nastavovat osvětlení interiéru nebo přímo zapnout kempovací mód. V tom se při otevření dveří nerozsvítí vnitřní osvětlení, takže nelákáte komáry a jiný hmyz dovnitř.
Jelikož cesta z Berouna do cílové destinace byla necelých 790 kilometrů a přibližně v polovině trasy jsme udělali přestávku, nebyl by z hlediska dojezdu problém. V kempu by bylo teoreticky možné něco nabít ze zásuvky pro karavany (byť ne celou baterii, protože je zde snížený proud) a zbytek by vyřešily nejspíše dvě krátké zastávky na protažení a svačinu, během kterých bychom nabili na rychlonabíječce. Hlavně ale s těmito vozy často lidé jezdí na více zastávek, protože cesta je cíl. Tím jsme se řídili i my a na zpáteční cestě přespali pro změnu ve Slovinsku, protože takto rozdělená cesta s přespáním na hezkém místě je mnohem příjemnější, než jet na jeden zátah.
Závěr tedy je, že i jednodušší verze Volkswagen California Beach je velmi povedené kempingové auto, na kterém je vidět, že Volkswagen má s tímto typem vozů největší zkušenosti. Doufáme tedy, že se tyto zkušenosti projeví i na plánovaném modelu ID. California a vznikne designově atraktivní a praktické kempingové auto s plně elektrickým pohonem. Zatím ale bude muset stačit základní Volkswagen ID. Buzz, do kterého si ale také můžete pořídit druhé patro zavazadlového prostoru, díky němuž lze vytvořit po sklopení zadní řady sedaček prostor na přespání, byť jen pro dvoučlennou posádku.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz