Volkswagen California Ocean
test

Volkswagen California Ocean

Dokázali bychom si představit obytné auto jako plug-in hybrid?

Volkswagen loni představil nový Multivan s interním označením T7, což znamená, že jde o sedmou generaci tohoto legendárního MPV. Nový Volkswagen Multivan poprvé nevychází z užitkové verze a zároveň je poprvé pod jeho kapotou i plug-in hybridní pohon. Zatím ale nedostal verzi California, tu tedy koupíte stále jen ve verzi T6.1 s konvenčním pohonem. Dokázali bychom si představit plug-in hybridní Californii?

Nejprve se podívejme na technický základ Volkswagenů T6.1 a T7, ale nahlédněme do historie. Obytné přestavby Volkswagenu Transporter se objevovaly již od první generace, ale až od třetí generace, tedy s označením T3, vznikla obytná verze přímo od Volkswagenu a dostala název California, který pokračoval až do současné T6.1 California. Všechny předchozí generace ale vychází z užitkového modelu a mají pod kapotou benzínové a naftové motory.

Technické parametry Volkswagen California Ocean

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 4 904 × 1 904 × 1 990 mm, 2 607 kg
PohonNafta, hnaná náprava: 4×4
Výkon150 kW, 204 koní
Nádrž70 l
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od2 162 034 Kč

Sedmá generace tohoto modelu s označením T7 se zatím nabízí jen jako Multivan a poprvé nevychází z užitkové verze, nýbrž je to samostatně postavené MPV na modulární podvozkové platformě MQB, kterou sdílí s osobními vozy koncernu Volkswagen. Díky té dostal nový Multivan i plug-in hybridní pohon, který má shodné parametry jako ten ve Volkswagenech Golf a Passat, případně Škodě Octavia a Superbu. California se ale zatím v tomto provedení neprodává, tedy plug-in hybridní verzi nenabízí. Je to škoda, nebo by to nedávalo smysl?

Volkswagen California má stále tradiční základ

Podívejme se tedy na současnou Californii. Tu jsme krátce otestovali ve vyšší verzi Ocean. Volkswagen California je kvůli obytné vestavbě čtyřmístný vůz, ale i s obytnou vestavbou nabídne dostatek prostoru pro rodinu. Lze jej tedy používat na běžné každodenní cesty, ale i na víkendové kempovací výlety, případně s ním vyrazit na dovolenou. Poskytuje tedy svobodu, že můžete vyrazit, kdy se vám chce bez nějakého plánování. A právě z tohoto pohledu by plug-in hybridní pohon dával smysl. Na krátkých trasách, pokud jej nabíjíte, výrazně snižuje spotřebu i emise, ale na těch dlouhých nevyžaduje žádné složité plánování a nabízí prakticky stejnou volnost jako auto na benzín nebo naftu.

Testovaná California má pod kapotou naftový dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 150 kW, tedy 204 koní. Jde o vrcholnou motorizaci, ale je výkonově srovnatelná s plug-in hybridem, který má pod kapotou Multivanu o pouhých 10 kW více. Kromě mírně vyššího výkonu má ale plug-in hybrid baterii o využitelné kapacitě 10,6 kWh, což může být pro kempování obrovská výhoda.

California je za pár minut připravená na kempování

Asi není třeba popisovat samotné rozkládání vozu. Na Volkswagen California se kolega podíval už podrobněji, takže si případně můžete přečíst jeho text. Zmíním jen to, že auto je připravené na kempování během pár minut, zvláště když jedeme ve dvou a stačí zvednout střechu, abychom mohli využít horní lůžka. Spodní část tedy necháváme ve standardní konfiguraci a nemusíme ano otáčet přední sedačky. K jídlu nám stačí zadní sedačka, na kterou si sedáme ke stolku.

Kempování ale zkoušíme, když jsou ještě poměrně chladné noci a teplota klesá jen pár stupňů nad nulu. Nezávislé topení funguje skvěle, zejména v dolní části prostoru je příjemné teplo. Nahoře je trochu chladněji. Předpokládali jsme, že teplý vzduch stoupne nahoru, ale nejspíše uniká malými větracími otvory, které nejdou zavřít. Nicméně i nahoře je příjemná teplota na spaní, přestože venku je opravdu chladno. Ve dvou by ale asi bylo přece jen lepší, kdybychom rozložili lůžko ve spodní části.

Uvědomujeme si ale jednu věc. Plug-in hybrid by teoreticky mohl i na topení využívat baterii pohonu. Stačilo by po nabití nastavit, aby auto energii v baterii uchovalo a nespotřebovalo na jízdu a nemuselo by následně pálit fosilní paliva kvůli topení. Faktem ale je, že pro topení v nízkých teplotách, ve kterých jsme kempovali my, by byla potřeba o něco větší baterie, aby dokázala topit celou noc. Ale dvojnásobná kapacita by se do tohoto auta nepochybně vešla a přinesla by i dvojnásobný elektrický dojezd na kratších trasách, kdy není potřeba energii uchovávat pro topení nebo jiné komfortní funkce pro kempování. Například vaření či ohřev vody, protože tato California má v kuchyňce i vařič a disponuje venkovní sprchou.

Volkswagen California je výborné auto, ale plug-in hybrid by byl lepší

Smysl by tedy plug-in hybridní verze dávala, dokonce větší než naftová. Ale zatím se musíme spokojit s naftovou a musíme uznat, že i ta se nám moc líbí, byť úspornější elektrifikovaný pohon by se nám líbil více. Ale koncem roku by se měla představit plně elektrická ID. California na bázi modelu ID. Buzz, která nabídne většinu zmíněných výhod. Na tu se moc těšíme a jsme zvědaví na kempování s ní.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze