Mercedes-Benz Marco Polo
test

Mercedes-Benz Marco Polo

Mohl by být tento obytný vůz i elektromobilem?

Obytné dodávky jsou v současné době velkým trendem, ale elektrický pohon se u nich moc neobjevuje. Zatím jsme jej mohli vidět jen u studií, jako je Mercedes-Benz e-Camper, který vznikl z modelu EQV. Dokázali bychom si to představit v reálu a vešlo by se takové auto do limitu 3,5 tuny? Na to se podíváme v tomto testu.

Začátkem letošního roku se představila studie Mercedes-Benz EQV eCamper, což je obytné auto postavené na základě elektrického Mercedesu EQV. V testu základní verze Mercedesu Marco Polo s dodatkem Activity jsem se zamýšlel nad tím, zda by bylo možné to stejné udělat na základě elektrického Vita, jelikož Mercedes Marco Polo Activity vychází právě z modelu Vito. U této základní verze by to teoreticky šlo, ale co vrcholná verze Mercedesu Marco Polo, která vychází z V-Class? Dal by se udělat srovnatelný obytný vůz i z ní? Mercedes sice zatím takovou variantu nenabízí a EQV eCamper byla jen studie, ale obytná vestavba verzí Marco Polo pochází od firmy Westfalia, takže je teoreticky možné si ji nechat udělat na zakázku. Podíváme se ale na to, zda by se komplet vešel do hmotnostního limitu pro osobní auta.

Technické parametry Mercedes-Benz Marco Polo (2019)

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 5 140 × 1 976 × 2 249 mm, ? kg
PohonNafta, hnaná náprava: zadní
Výkon176 kW, 239 koní, točivý moment: 400 Nm
Nádrž70 l
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od1 228 000 Kč

Nejprve se ale podívejme na to, jaké je cestování s Mercedesem Marco Polo. Jde o verzi Mercedes-Benz – Marco Polo 300 d RWD, tedy s naftovým čtyřválcem o objemu 2 litry a výkonu 174 kW. Konkrétně tato verze má pohon zadních kol, byť je k dispozici i pohon všech kol 4Matic. Vyjíždíme z Berouna a cílem je jezero Traunsee v Rakousku. I když nejde o zrovna lehké auto, protože maximální povolená hmotnost je 3,1 tuny, dynamika je díky výkonu 237 koní solidní, ale stejně jedu spíše s lehkou nohou a dynamiku ocením jen v případech, kdy je potřeba se například rychleji rozjet do křižovatky.

Oproti základní verzi, která byla dokonce sedmimístná (byť na cestu jsme jednu řadu sedaček nechali doma), je tato verze pouze čtyřmístná. To ale nijak nevadí, protože jsme čtyři a u vyšších verzí těchto obytných aut je to běžné, protože zadní lavice je užší kvůli kuchyňské lince a přihrádkám. A to je právě velká výhoda oproti základní verzi, protože většina věcí je umístěná ve skříňkách a přihrádkách, takže manipulace je mnohem snazší. To poznáváme při první zastávce. Jelikož chceme, aby cesta byla pohodová, první noc trávíme v půli cesty u Lipna. Odpadá přerovnávání „půlky auta“, které jsme při přestavbě na spaní museli absolvovat u základní verze Marco Polo Activity, a auto je během chvilky přestavené na spaní. Stačí vysunout střechu nahoru, čímž vznikne stan pro dva nahoře a sklopením zadní řady sedaček pak vznikne dvoulůžko dole.

Na Lipně také přemýšlíme nad tím, jaké by to bylo, kdyby auto mělo elektrický pohon. Trasu z Berouna na Lipno bychom dle zkušeností s Mercedesem EQV v pohodě zvládli bez nabíjení i na elektřinu. Ostatně, bylo to jen 194 kilometrů. Naftový motor si podle palubního počítače vzal 7,9 l/100 km. Na jednu noc nepotřebujeme připojovat auto do zásuvky, byť tato verze možnost připojení do karavanové zásuvky, které jsou v kempech běžně, má. Ale pohrávám si s myšlenkou, že kdyby bylo auto elektromobilem, teoreticky by nepotřebovalo přídavnou baterii pro napájení spotřebičů v autě a vystačilo by si s měničem, který si bere energii z baterie. A zapojením do zásuvky v kempu by se mohla část baterie přes noc nabít na další cestu, byť by byl potřeba kabel s odběrem pouze 6 A, protože tento limit je v kempech běžný.

Další část cesty už druhý den nejedeme na jeden zátah a cestou si dáváme pauzu. Jelikož je na cestě dost nabíjecích stanic, nebyl by problém během přestávky doplnit energii, která se nestihla dobít přes noc, abychom zvládli cestu k jezeru Traunsee. Ostatně, nebyla by potřeba plná baterie, protože nám zbývá méně než polovina cesty, konkrétně 143 km. V kempu, kde budeme trávit delší dobu, by se pak teoreticky baterie nabila i nižším proudem z karavanové zásuvky, abychom byli připraveni na zpáteční cestu. V cíli pak palubní počítač ukazuje spotřebu rovných 7 litrů na každých 100 kilometrů.

Opět následuje rychlá přestavba na spaní a na místě oceňujeme plnou výbavu auta. Kromě již zmíněných poliček obsahuje kuchyňská linka vařič se dvěma plotnami, dřez s přívodem vody (pokud si naplníte nádrž pro čistou vodu) a samozřejmě odpad, který ústí do nádrže na odpadní vodu. Přední sedačky se dají otočit směrem dozadu, čímž po vyklopení stolku vznikne „obývací pokoj“ pro případ nepřízně počasí, ale zároveň je možnost vysunout markýzu na boku auta a udělat si posezení z kempingového stolku a židlí. To ovšem není součástí výbavy Mercedesu Marco Polo. V autě nám tedy nic nechybí, vyjma toalety, ale ta není v žádném obytném autě tohoto typu.

Zpáteční cestu opět nechceme jet najednou, takže z Traunsee jedeme do Freistadtu, kde zůstáváme v kempu přes noc, a odtud pokračujeme domů. A to je právě výhoda tohoto druhu cestování. Nemusíme řešit hotely, nejsme na nic vázaní, prostě jedeme a zastavíme tam, kde se nám to líbí. Původní plán totiž byl navštívit i jezera Attersee a Mondsee, ale líbilo se nám u Traunsee, tak jsme se rozhodli, že zůstaneme celou dobu tam. A jelikož jsme nepotřebovali žádnou rezervaci ubytování, mohli jsme tuto změnu plánu udělat. Stejně tak rozdělení zpáteční cesty byl spontánní nápad. Prostě jsme si řekli, že rozdělená cesta tam byla pohodová, tak to stejně uděláme i cestou zpět. A jelikož je přestavba na spaní rychlá a jednoduchá, je takové auto ideální na road-tripy s více zastávkami a nocováním na různých místech.

Náklady na elektřinu by u Mercedesu eCamper závisely na místech nabíjení

Po přespání ve Freistadtu a prohlídce tamního zámku vyrážíme zpět do Berouna. Čeká nás nejdelší úsek této cesty, který je ale o pouhých pár kilometrů delší než první úsek. Měří celkem 197 kilometrů, takže opět nic, co by se s elektrickou verzí nedalo ujet na jedno nabití, případně s jednou kratičkou zastávkou, kterou jsme stejně kvůli obědu dělali. Z pohledu dojezdu tedy nevidím žádné omezení, pokud by šlo o elektromobil. Jeli bychom prakticky stejně jako s touto naftovou motorizací, jen některé zastávky by možná byly na jiných místech. Celková spotřeba za celých 651 kilometrů byla 6,8 l/100 km. Dle zkušeností z Mercedesu EQV v testu Zaostřeno na spotřebu by to u elektrického pohonu v tomto případě, tedy s lehčí nohou, vyšlo okolo 30 kWh/100 km. Při současné ceně nafty okolo 43 Kč/l to vychází na 2,9 Kč/km. U elektromobilu to je různé, protože standardní rychlonabíjení v Česku vychází okolo 8 Kč/kWh (například u PRE) a roaming PRE v rakouské síti Smatrics je za 13 Kč/kWh. Za předpokladu, že polovina nabíjení bude v ČR a druhá polovina v Rakousku, lze počítat s průměrnou cenou 10,5 Kč/kWh, pokud bychom nabíjeli pouze na rychlonabíjecích stanicích. Pak by to vyšlo na cca 3,15 Kč/km, ale to je jakýsi strop. Pokud bychom část energie získali doma (před cestou i po cestě) a případně část v kempech, vyšlo by to určitě levněji než na naftu. Stejně tak, kdybychom maximálně nabíjeli v Česku (přes které stejně vedla větší část trasy) a v Rakousku dobili jen nezbytné množství energie.

Vešla by se hmotnostně obytná vestavba do Mercedesu EQV?

Zbývá ale odpověď na zásadní otázku. Bylo by možné udělat takovou vestavbu do Mercedesu EQV? Jak už jsem naznačil na začátku, klíčová bude hmotnost. Předpokládám, že pro takovou přestavbu by byla vhodnější verze s baterií o využitelné kapacitě 90 kWh, která má dojezd dle WLTP 357 km, protože s 60kWh baterií má EQV oficiální dojezd 231 km, což by již na cestování bylo přinejmenším na hraně. Celková hmotnost Mercedesu EQV je 3,5 tuny a z toho má zmíněná verze užitečné zatížení 751 kg. Mercedes Třídy V s motorem, který jsme měli v Marcu Polu, váží jako plně naložený 3,1 tuny a z toho je užitečná hmotnost 807 kg. Marco Polo má celkovou hmotnost stejnou a užitečné zatížení je 595 kg. Na obytnou vestavbu tedy vychází 212 kg, takže teoreticky by se hmotnostně vešla i do EQV, pouze by užitečná hmotnost klesla na 539 kq. To je ale u čtyřmístného auta pořád dostačující. Otázkou tedy zůstává pouze to, co dokáže Westfalia na EQV udělat a na kolik by to vyšlo. Dávala by vám taková přestavba elektromobilu Mercedes EQV smysl? Napište nám do komentářů, zda byste si nechali Mercedes EQV na obytný eCamper? Nebo si raději počkáte, až Mercedes tímto směrem rozšíří nabídku?

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

mercedes-benz-marco-polo-2019
Klady
  • velmi dobrá výbava
  • rychlá přestavba na spaní
  • variabilní interiér
Zápory
  • absence elektrifikovaného pohonu v nabídce
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze