Nějaké pokusy o obytné auto s elektrickým pohonem se objevily, ale moc jich zatím není. Problémem je hlavně to, že obytná zástavba je poměrně těžká. Když se k tomu přidá nemalá hmotnost baterie, je takřka nemožné se vejít do hmotnosti 3,5 tuny, aby na takové auto stačil řidičský průkaz skupiny B. U kempinkových dodávek, které jsou jednodušší než plnohodnotné obytné vozy, to je ale snazší a právě touto cestou se vydává Mercedes. Dodávky s trojcípou hvězdou v logu se používají jako základ pro plnohodnotné obytné vozy, ale známe je i jako kempingové dodávky Marco Polo.
Značka dělá nyní další logický krok a začíná pracovat na elektrické budoucnosti kategorie obytných vozů s nulovými lokálními emisemi. V první fázi přitom hraje hlavní roli komunikace s odborníky a koncovými zákazníky, jakož i spolupráce s ostatními výrobci. Základem jednoho z prvních kempinkových elektromobilů připravených ke vstupu na trh je elektromobil Mercedes EQV. Zákazníci si objednají výchozí vůz EQV, pro který dodá samostatně fakturovanou obytnou přestavbu švýcarská firma Sortimo Walter Rüegg AG. Výbava kempinkového elektromobilu zahrnuje mj. výklopnou střechu, lůžkovou úpravu pro zadní část interiéru a kuchyňský modul do zavazadlového prostoru.
Mercedes EQV eCamper tedy vychází z třídy V (byť elektrické) stejně jako vyšší verze již zmíněného kempingového vozu Marco Polo. Klaus Rehkugler, vedoucí prodeje a marketingu divize Mercedes-Benz Vans, k tomu říká: „Trh obytných vozů má pro divizi Mercedes-Benz Vans strategický význam. Chceme na něm pokračovat v růstu a plnit roli průkopníka inovací a trvalé udržitelnosti. Jsme přesvědčeni o tom, že budoucnost je elektrická, a to i v kategorii obytných automobilů!“
EQV poskytne potěšení ze života na cestách s nulovými lokálními emisemi
Ambice na vůdčí postavení v oblasti elektromobility jsou pevně zakotveny ve strategii divize Mercedes-Benz Vans, která na základě toho důsledně elektrifikuje všechny modelové řady. K již nabízenému portfoliu patří mimo jiné i EQV – elektricky poháněná a akumulátory napájená varianta středně velkého MPV Třídy V. Model EQV se dodává se dvěma různými variantami sady akumulátorů: jako EQV 300 se sadou akumulátorů o kapacitě 90 kWh a dojezdem podle metodiky WLTP 326 až 363 kilometrů a EQV 250 se sadou akumulátorů o kapacitě 60 kWh a dojezdem podle metodiky WLTP 213 až 236 kilometrů. Vyšší verzi EQV 300 jsme měli v obecném testu, tak i v Zaostřeno na spotřebu.
Mercedes-Benz EQV 300 – test
Společnost Sortimo vyvinula přestavbu s modulárním konceptem. Zákazníci, kteří si objednají kompletní řešení, obdrží výklopnou střechu se střešním lůžkem a multifunkční box s lůžkovými a kuchyňskými moduly. Multifunkční box je uložen v zavazadlovém prostoru vozidla. Kuchyňská jednotka používá zásuvkový systém a zahrnuje mimo jiné dřez, dva vyjímatelné plynové vařiče, chladicí box a zásuvky pro příbory, kuchyňské náčiní a zásoby. Nad kuchyňskou jednotkou je namontován lůžkový systém pro přespání, který se několika úkony rozloží na komfortní lůžko, jehož šířka je přesně přizpůsobena šířce vozu EQV. Při složeném lůžku lze bez omezení používat zadní sedadla. Zvláštností kempinkových modulů je jejich lehká konstrukce. Ta se vyplatí především při použití v elektricky poháněném MPV, protože s každým ušetřeným kilogramem se prodlužuje dojezd.
Koncept přestavby od společnosti Sortimo využívá také solární moduly
Oba solární panely s celkovým výkonem 400 W, montované společností Sortimo na přání, jsou proto mimořádně lehké a zvětšují energetickou soběstačnost. Solární panely nabíjejí jak akumulátor pro napájení systémů vozidla, tak i dodatečný akumulátor pro kempinkový provoz. Mezi další prvky výbavy patří mimo jiné tmavě tónovaná skla zadních oken, osvětlení zadní části interiéru, integrované vstupy USB a otočná sedadla řidiče a spolujezdce vpředu. Na přání dodávané třímístné zadní sedadlo lze rozložit na lůžko, takže EQV splňuje již přímo z výroby základní kempinkové požadavky.
Mercedes eCamper na bází modelu EQV považujeme za zajímavý počin a doufáme, že si ho budeme moci časem otestovat. Máme ale zkušenosti jak s modelem EQV, tak i s obytnými vozy Mercedes Marco Polo. A spojení obou do jednoho si určitě představit dokážeme.
Technické parametry Mercedes-Benz EQV (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 5 140 × 1 928 × 1 901 mm, 2 635 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 362 Nm |
Baterie | 100 kWh (90 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 110 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 27 kWh / 100 km, dojezd: 405 km |
Cena od | 2 100 000 Kč |