Hyundai Ioniq 5 se stanem na střeše
test

Hyundai Ioniq 5 se stanem na střeše

Kempování s funkcí V2L
4

Hyundai Ioniq 5 bylo první auto na trhu, které nabídlo funkci V2L, tedy možnost napájení jakýchkoliv spotřebičů z plnohodnotné 230V zásuvky. My jsme měli možnost otestovat tuto funkci při kempování se stanem na střeše.

Kempování se stanem na střeše jsme vyzkoušeli již s několika elektromobily. Například s vozem Škoda Enyaq jsme zdolali cestu do Laponska a zpět, městskou elektrickou dodávkou Citroën ë-Berlingo jsme zase vyrazili do norského Trondheimu. V obou případech jsme si ale říkali, že něco chybí. Elektromobil totiž může fungovat jako powerbanka, není pak potřeba s sebou vozit například plynový vařič, který jsme měli v obou případech v kempingové vestavbě. Stačil by elektrický, u kterého nemusíte vozit plynové bomby a jednoduše ho zapojíte do zásuvky v autě. A to právě umí Hyundai Ioniq 5.

Nemusí to ale být jen plynový vařič, který nahradíte elektrickým. Pokud například vyrazíte na elektrokolech do přírody, můžete si je díky funkci V2L nabít i tam, kde není elektrická zásuvka. Podívám se ale i na spotřebu Ioniqu 5 se střešním stanem na trase z Berouna do Kopřivnice (resp. Frenštátu pod Radhoštěm) a zpět.

Testovaný Ioniq 5 s pohonem všech kol byl vybaven střešním stanem Thule, což byla moje první zkušenost s „neskořepinovým“ střešním stanem. V minulosti jsem totiž vyzkoušel několik skořepinových, včetně těch při zmíněných cestách do Skandinávie. Stan bez skořepiny nemá tak dobrou aerodynamiku, z čehož plyne i mírně vyšší aerodynamický hluk. Zároveň lze ale v důsledku horší aerodynamiky stanu očekávat i větší navýšení spotřeby na dálniční trase.

Zpočátku jsem měl několik jízd okolo Prahy a poté vyrážíme z Berouna po dálnici D5 a následně D0 a D1 směrem na severní Moravu. Po dálnici držím rychlost do 110 km/h, jako obvykle se střešními stany. Na úseku do Brna, kde si dáváme krátkou zastávku na svačinu a nabití, je spotřeba 22,2 kWh/100 km, ale při dalším pokračování cesty, která je už prakticky jen po dálnici, je 23 kWh/100 km. Celková spotřeba v Kopřivnici, kde je náš první cíl – muzeum Tatra, je podle palubního počítače 22,5 kWh/100 km za necelých 500 km se stanem na střeše.

Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (2021) 72,6 kWh AWD

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 1 985 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon225 kW, 306 koní, točivý moment: 605 Nm
Baterie82 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,6 kWh / 100 km, dojezd: 462 km
Cena od1 579 990 Kč

Po návštěvě muzea Tatra se přesouváme do nedalekého Frenštátu pod Radhoštěm, kde je zajímavě udělaný kemp. Cesty v něm jsou totiž jako silnice na dopravním hřišti, včetně různých dopravních značek. To byl i důvod, proč jsme si tento kemp vybrali. Po přespání ve střešním stanu tedy druhý den děti jezdí po kempu na koloběžkách. A když je potřebuju odchytit, mám na to svoji elektrokoloběžku Sencor Scooter S70, na které se pohybuji rychleji a vždy stačí projet dopravní hřiště, abych je našel.

Ta ale občas potřebuje nabít, což mi ale vůbec nevadí, přestože se mi nechtělo připlácet za elektrickou přípojku. Moje elektrická koloběžka totiž nepotřebuje tolik energie, aby byl tento příplatek nutný. V autě mám dostatek energie, abych ji večer v pohodě nabil. Funkce V2L se používá tak, že si nastavím minimální stav baterie. Ten může být minimálně 30 %, takže nehrozí, že by se vám touto funkci trakční baterie vybila úplně. To ovšem při nabíjení elektrické koloběžky nehrozí. Ale minimální limit si můžete nastavit i výše, podle toho, kam potom potřebujete dojet. Po dosažení minimálního limitu se funkce V2L automaticky vypne. Nabíjení V2L je možné uvnitř auta pomocí zásuvky pod zadní sedačkou, případně zvenku pomocí adaptéru, který se vloží do nabíjecího konektoru.

Díky funkci V2L tedy Ioniq 5 přináší nový rozměr do kempování nový rozměr. Až dorazí větší elektromobil Hyundai na platformě e-GMP, například nějaké velké SUV, bude ideálním vozem na kempování, protože umožní využití zásuvky i při kempování v přírodě. Cestou zpět jsme pak vyrazili vrchní trasou, kde je menší podíl dálnic, takže spotřeba ještě mírně klesla na 21,2 kWh/100 km.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Ioniq5 a EV6 byl pro mě na papíře jasná volba. I díky V2L. Ovšem při průzkumu cen servisů, pojištění a dle přístupu dealerů teď jezdím v zanovnim Enyaqu a to jsem Škodovku nikdy nechtěl. Ale V2L je škoda. Takže na dřevo z pozemků pořád musím doma podržet poslední neelektricky spotřebič...motorovku.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze