Elektrických koloběžek jsem už pár otestoval a dá se říci, že kompletní škálu. Od základních jako SEAT MÓ eKickScooter 25 nebo Sencor Scooter Two Long Range 2021 přes střední třídu v podobě Kaabo Skywalker 8H, výkonnou Kaabo Mantis 10 Plus až po brutální stroj Kaabo Wolf King GT Pro. Mně osobně ale vyhovují spíše ty kompaktnější.
Technické parametry Sencor Scooter S70
Maximální rychlost | 25 km/h |
---|---|
Maximální dojezd | 50 km |
Maximální výkon | 400 W |
Hmotnost | 17 kg |
Doba nabíjení | 9 hodin |
Rozměr pneumatik | 10 palců |
Maximální stoupání | 15° |
Maximální nosnost | 120 kg |
Kapacita baterie | 630 Wh |
Rozměry | 113 × 44 × 123 cm |
Rozměry – složená | 113 × 44 × 54 cm |
Cena | 12 999 Kč |
Elektrická koloběžka jako doplněk k elektromobilu nebo plug-in hybridu
Smysl elektrických koloběžek totiž vidím zejména v „logistice poslední míle“. Zkrátka někam jedu autem a v místě se buď nedá parkovat, nebo chci elektromobil či plug-in hybrid nechat na nedaleké nabíjecí stanici. Z kufru tedy vytáhnu koloběžku a rychle se přepravím tam, kam se potřebuji dostat. A je jasné, že takto v kufru nechci vozit koloběžku o hmotnosti třeba 50 kg, kvůli které navíc musím sklopit zadní sedačky. Zároveň mám ale na koloběžku určité požadavky. A ty právě malé koloběžky ne vždy naplní.
Jedním z nich je dostatečný výkon, aby mých cca 85 kg koloběžka uvezla i do kopce. To dělalo největší problém právě první zmíněné a zároveň mé první testované koloběžce španělské značky. Ale ani o něco výkonnější koloběžka Sencor Scooter Two Long Range 2021 mě do trochu prudších kopců neuvezla. Druhá věc pak je komfort, protože tyto malé základní koloběžky nejsou odpružené, takže v kombinaci s menšími koly nebývá jízda po „kočičích hlavách“ příliš komfortní. Teď jsem ale dostal možnost otestovat koloběžku Sencor Scooter S70, která je jen trochu větší, ale má odpružená obě kola. Výkon však zůstal stejný. Jak si tedy povede po stránce komfortu?
Začnu u toho, že největší rozdíl ve velikosti je výška, což znamená, že má výše řídítka. A to je pro mě s výškou 192 cm velmi příjemná změna. Těch 5 centimetrů navíc je rozhodně znát. Komfort v podobě pozice jezdce je tedy rozhodně lepší a jízdu po hladkém asfaltu si užívám. Skvěle funguje i tempomat, který se jednoduše zapne podržením páčky akcelerátoru a po pár sekundách koloběžka pípáním oznámí, že se zapnul. Trochu nevýhodou je naopak mechanická brzda jen na zadním kole, ale když jezdec počítá s omezeným brzděním, tak to stačí. Přední kolo brzdí jen rekuperací (v něm je uložen motor) a alespoň se nemůže stát, že to přeženete s přední brzdou a poletíte přes řídítka.
Když přijde jízda po „kočičích hlavách“, říkám si, že jsem od odpružení asi čekal příliš. Koloběžka sice je o něco komfortnější než třeba Sencor Scooter Two Long Range 2021, ale i tak jsou otřesy poměrně silné. Je to pravděpodobně i tím, že koloběžka (stejně jako předchozí zmíněný model Sencoru) nemá pneumatiky, nýbrž jakési gumové obruče s děrováním. Ty samozřejmě netlumí rázy tak dobře, ovšem výhoda je, že se nemusíte obávat píchnutí pneumatiky. Nakonec jsem ale dospěl k tomu, že když mám mírně pokrčené nohy, dokážu si otřesy přirozeně utlumit sám a i jízda po dlážděné silnici (kterých je v centrech měst dost) je relativně v pohodě.
Pokud jde o skladnost, nepozoruji žádný výrazný rozdíl oproti předchozí koloběžce. Krásně ji složím do kufru prakticky jakéhokoliv auta. Možná s výjimkou nejmenších městských „přibližovadel“. U aut střední a nižší střední třídy, se kterými jsem během testu jezdil, je to ale naprosto bez problémů.
Sencor Scooter S70 zvládne i delší trasu
Elektrická koloběžka Sencor Scooter S70 zároveň slibuje dlouhý dojezd až 50 kilometrů. Já sice většinou jezdím krátké trasy do dvou kilometrů, ale i když jsem potřeboval jet přes celé město, nebyl to pro tuto koloběžku problém. S dlouhodobě testovaným Enyaqem jsem dojel do servisního centra Škoda v Kosmonosích a nechával ho tam do druhého dne. V pohodě jsem se přepravil až na nádraží, které je na druhé straně Mladé Boleslavi. Následně pak z nádraží přes půl Berouna domů. A to stejné poté v opačném směru, přičemž jsem mezitím koloběžku ani nemusel nabíjet.
Dojezd 50 kilometrů jen v ideálních podmínkách a velmi pomalu
Dojezd 50 kilometrů je ale spíše teoretický, protože by platil jen v režimu Eco, kdy je maximální rychlost omezena na 10 km/h. Ale pro pohyb touto rychlostí nepotřebuji elektrickou koloběžku, takže jsem režimy Walk (6 km//h), Eco (10 km/h) a Drive (20 km/h) vyzkoušel jen velmi krátce. Jinak jezdím na režim Sport s maximální rychlostí 25 km/h. Zároveň je ale udávaný dojezd při hmotnosti jezdce 55 kg. Při mé hmotnosti by to i v režimu Eco bylo „pouze“ 45 km.
Reálně jsem s elektrickou koloběžkou Sencor Scooter S70 ujel 33,8 km na jedno nabití. A to jsem ke konci postupně zkoušel právě zmíněné úspornější režimy. Poprvé se totiž zastavila už o kilometr a půl dříve. Po vypnutí a znovu zapnutí ale ještě cca 200 metrů zvládla v režimu Drive. A takto jsem postupně pokračoval s vypínáním a zapínáním přes režimy Eco a Walk až do definitivního zastavení. To ale bylo jen v rámci testu, jinak bych koloběžku tak netrápil. Dá se ale říci, že 30 kilometrů ujede celkem v pohodě, byť ke konci už je cítit ztráta výkonu a ani na rovině pak nezvládne maximální rychlost.
Spotřeba je takřka zanedbatelná
Opětovné nabití baterie pak vyšlo na 0,6 kWh (přesněji můj wattmetr neměří), takže reálná spotřeba včetně nabíjecích ztrát vychází na cca 1,8 kWh/100 km. Záleží ovšem na zaokrouhlení wattmetru, který už na takto úsporná přibližovadla nemá dostatečnou přesnost. Každopádně, při nákladech v běžném rozmezí cen elektřiny v domácnostech mezi 9 a 12 korunami na 100 kilometrů asi spotřebu stejně moc lidí řešit nebude.
Hlavně lepší komfort pro vyšší jezdce
I když tedy výkon zůstal stejný a odpružení vylepšilo komfort jen mírně, o poznání se oproti koloběžce Sencor Scooter Two Long Range 2021 zlepšil komfort pro jezdce vyšších postav. Zároveň má ale koloběžka Sencor Scooter S70 o poznání delší dojezd, který je reálně o 10 kilometrů vyšší, což je na koloběžku této třídy skvělý výsledek. Většina lidí ho asi nevyužije, ale občas se může hodit jako mně při „výletu“ do servisu před odjezdem na expedici Laponsko elektromobilem.
Pochopil jsem, že najít kompaktní koloběžku, která je zároveň úžasně komfortní a uveze mě do každého kopce, je asi nemožné. Takže je potřeba udělat kompromis. A já dám přednost nízké hmotnosti a kompaktním rozměrům. Takže elektrická koloběžka Sencor Scooter S70 je pro mě téměř ideální parťák elektromobilisty. Úplně ideální by asi byla s výkonem okolo 600 W, což by mohlo stačit i do kopců, ale to už bych asi chtěl moc. S touto úrovní odpružení dokážu fungovat. Jelikož dlouhodobý test stále probíhá, můžete do komentářů psát dotazy, co by vás na této koloběžce zajímalo. Rád to následně otestuji.
Foto: Marek Tomíšek, fdrive.cz