SEAT MÓ eKickScooter 25
test

SEAT MÓ eKickScooter 25

Trochu jiná forma elektromobility

SEAT známe jako výrobce automobilů, ale tato značka se před několika měsíci pustila i do elektrických koloběžek, které jsou rozhodně vítaným pomocníkem při budování udržitelné městské mobility. Měli jsme možnost vyzkoušet tu základní, tedy SEAT MÓ eKickScooter 25.

Většinou není efektivní zajíždět například do center měst autem, protože kromě kolon vás mohou potkat například problémy s parkováním. Když ale nechcete být závislí na hromadné dopravě nebo dostupnosti například sdílených skútrů/koloběžek, můžete si v autě vozit elektrickou koloběžku vlastní. Během testu SEATu Leon 1,5 eTSI jsem měl možnost si to vyzkoušet osobně s koloběžkou SEAT MÓ eKickScooter 25.

Elektrická koloběžka SEAT MÓ eKickScooter

Pod značkou SEAT MÓ je k dispozici i vyšší řada eKickScooter 65, přičemž číslovka v obou případech značí udávaný dojezd. Kromě designu a kapacity baterie se oba modely liší i výkonem, verze 65 má o 50 W vyšší výkon, zvládne stoupání až 20°, ale maximální rychlost má pouze 20 km/h. Naproti tomu testovaná koloběžka eKickScooter 25 s podstatně kratším dojezdem má v technických údajích uvedenu maximální rychlost 25 km/h, ale zvládne stoupání pouze 10°. Udávaná nosnost je 100 kg.

Maximální rychlost a reálný dojezd

Abych si ověřil dojezd, před první jízdou nabíjím do plna a mobilní aplikace ke koloběžce ukazuje dojezd udávaných 25 km. Vyrážím tedy na nákup po Berouně. Zatímco teoretická maximální rychlost je 25 km/h, na displeji koloběžky se mi ukazuje maximálně 22 km/h, ale po jízdě aplikace ukazuje maximální rychlost 24,9 km/h. Tachometr na koloběžce je tedy jinak kalibrovaný, ale podle GPS maximální rychlost odpovídá. Po první jízdě dlouhé 1,73 km a většinou po rovině ukazuje aplikace 94 % baterie a zbývající dojezd 23,5 km. Během jízdy je kapacita baterie zobrazována jen pomocí symbolů baterií a na displeji je číslem vyobrazená pouze rychlost. Dojezd tedy musí jezdec odhadovat podle kapacity baterie.

Další trasu jedu již trochu delší, na rozdíl od té první většinou maximální rychlostí. Akorát na „kočičích hlavách“ výrazně zpomaluji, protože mě koloběžka pořádně natřásá. Vzhledem k tomu, že v centrech měst, kde vidím největší využití takové koloběžky, jsou kočičí hlavy častější, uvítal bych větší kola a měkčí pneumatiky pro lepší komfort. Každopádně po delším a rychlejším okruhu, kdy evidentně byla vyšší spotřeba, už dojezd nevychází podle předpokladu. Mám celkem ujeto 6,64 kilometrů a zbývající dojezd je 14,7 km. Zbývající kapacita baterie podle aplikace pak činí 59 %.

Do kopce eKickScooter 25 mě neuveze

Většinou jezdím po Berouně, který je trochu kopcovitý, ale rozhodně nejde o horské město. I tak je zde spousta kopců, do kterých mě koloběžka SEAT MÓ eKickScooter 25 prostě neuveze a musím jet jako na klasické koloběžce. A to včetně batohu s nákupem vážím mezi 85 až 90 kg, tedy nejsem úplně na horní hranici nosnosti. Tento model je tedy vhodný spíše do opravdu rovinatých měst, jako jsou třeba Poděbrady. Praha je kopcovitá ještě více. Pokud si chcete dopřát maximálního komfortu, bude asi vhodnější eKickScooter 65. Ale pokud vám, stejně jako mně, nevadí občas do kopce popoběhnout a nepotřebujete dlouhý dojezd, je tato koloběžka dostačující přibližovadlo. Ostatně zrovna v centru Prahy těch kopců moc není. Po druhém nabití, kdy jsem testoval i kopcovitější terén, mi po ujetí 13,09 km zbylo v baterii 18 % a dojezd 4,5 km. Takže se zatížením okolo 85 kg a v kopcovitém terénu lze počítat s dojezdem okolo 17 kilometrů. Mně osobně to ale stačilo.

Aplikace ke koloběžce SEAT MÓ eKickScooter 25

V aplikaci je možné nastavovat různé možnosti, například zapnout tempomat. Poté stačí při jízdě podržet páčku akcelerace a tempomat se zapne, vypnete jej pomocí páčky rekuperačního brzdění. Také můžete nastavovat výchozí úroveň automatické rekuperace po uvolnění páčky akcelerátoru. Mně nejvíce vyhovovala střední. Nicméně pomocí páčky jsem rekuperací ubrzdil ve většině situací, aniž bych musel používat klasickou nožní brzdu. V dalším podmenu si například můžete nastavovat limit nabití pro případ, že jezdíte kratší trasy a nechcete zbytečně zatěžovat baterii nabíjením na 100 %. A pokud chcete být lépe vidět, můžete si v menu nejen zapnout přední a zadní světlo, ale nastavit i podsvícení koloběžky. A to může mít opravdu mnoho podob.

Kromě nějaké kratičké projížďky dříve byla toto moje první větší zkušenost s elektrickou koloběžkou a musím uznat, že bych si dokázal představit mít tohoto pomocníka v autě a v případě, když musím zaparkovat tak, že to není úplně blízko mého cíle, ji vytáhnout a relativně rychle dojet do cíle. Faktem ale je, že během testu bylo teplo a hezké počasí. Teď v zimě, kdy jsou navíc i kluzké silnice, bych to možná hodnotil jinak.

Klady
  • rozšířené volby v aplikaci
  • jednoduché ovládání
  • vyšší maximální rychlost
  • kompaktní rozměry a možnost složení
Zápory
  • snížený komfort na hrbolatém povrchu
  • zhoršená schopnost jízdy do kopce
  • kratší dojezd
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze