SEAT Leon 1,5 eTSI DSG
test

SEAT Leon 1,5 eTSI DSG

Je to hybrid, nebo není?

Nejnovější, tedy čtvrtá, generace vozu SEAT Leon dostala místo tradičního pohonu na CNG plug-in hybridní a mild-hybridní pohon. Druhý zmíněný, tedy částečný hybrid, jsme měli možnost otestovat, konkrétně silnější verzi se čtyřválcovým motorem.

SEAT Leon nabízí rovnou dva mild-hybridní pohony, základní 1,0 eTSI DSG a silnější 1,5 eTSI DSG, který jsem právě měl možnost otestovat. V obou případech je mild-hybrid ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Mild-hybrid znamená, že auto není schopné jízdy pouze na elektrický pohon a elektromotor kromě rekuperace části brzdné energie slouží jen jako pomoc spalovacímu motoru. Zatím mě žádný mild-hybrid nepřesvědčil o tom, že má smysl. SEAT Leon byl ale prvním, u kterého jeho přítomnost alespoň částečně pochopím.

Technické parametry SEAT Leon (2020) 1,5 eTSI DSG (mild-hybrid)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 642 × 1 800 × 1 448 mm, 1 361 kg
PohonBenzín, hnaná náprava: přední
Výkon110 kW, 150 koní, točivý moment: 250 Nm / 1 500 ot/min
Nádrž45 l
SpotřebaKombinovaná: 4,8 l / 100 km
Cena od692 900 Kč

Pojďme se ale nejprve podívat na vůz jako celek. SEAT Leon byl i v předchozí generaci sportovněji střižený než jeho koncernoví sourozenci, stejně to je i v současné čtvrté generaci. Základními rysy rozhodně svého předchůdce nezapře a i z nového Leonu vyzařuje sportovní styl, který je SEATu vlastní. A právě to se mi na vozech této značky líbí. Zkrátka i novému Leonu to podle mě sluší.

Výkon a jízdní vlastnosti: svižná jízda ho baví

Pod kapotou je přeplňovaná čtyřválcová patnáctistovka, ale výkon má stejný jako předchozí čtrnáctistovka, tedy 110 kW. Těchto 150 koní je ale plně dostačujících nejen pro běžnou jízdu, ale dá se s autem jezdit i svižně. Ostatně i podvozek je naladěný sportovněji a koresponduje s designem auta. Při jízdě po rozbité silnici je sice tvrdší podvozek znát, ale ne nijak výrazně, takže auto poskytuje dostatek komfortu i při běžných jízdách. Leona si koupí spíše sportovněji založený řidič a pro takového je ztráta malé části komfortu více než přijatelnou cenou za velmi dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách. Zdá se mi, že i zvuk motoru má sportovnější tón než koncernoví sourozenci se stejnou jednotkou.

Interiér a prostor uvnitř: sportovní design a průměrný prostor

Sportovní zaměření je znát i v interiéru. Nejen designem přístrojové desky a „budíků“, na kterých se mi líbí jeden, pro SEATy typický, detail. Ručičky mají výchozí polohu svislou, což vypadá zajímavě, a nový Leon si tento prvek zachoval, i když má virtuální kokpit, ručičky tedy fyzicky nemá. Velmi příjemné pak jsou sedačky s výrazným bočním vedením, které krásně podrží i při svižnějších jízdách po klikatých silnicích, které má Leon rád.

Prostornost interiéru odpovídá průměru mezi kompaktními hatchbacky. I při výšce přes 190 centimetrů se za sebe vejdu, aniž bych se dotýkal sedačky před sebou, ale nadbytek místa před koleny nemám. I zavazadlový prostor o objemu 380 litrů se pohybuje okolo průměru v této třídě. Pokud chcete Leona jako rodinné auto, bude lepší sáhnout po kombíku ST, ale ani tento základní objem není špatný. Vešla se mi tam i elektrická koloběžka SEAT MÓ eKickScooter 25, ale bylo to „o fous.“

Hybridní systém a spotřeba: umí při jízdě vypínat motor

Smysl hybridu je v tom, že maximálně zkrátí chod spalovacího motoru a využívá jej pouze v tom nejefektivnějším režimu. A samozřejmě schopnost využít brzdnou energii rekuperací. Většina mild-hybridů je ale schopná vypnout spalovací motor pouze při velmi pomalé jízdě, většinou při rychlosti pod cca 30 km/h a jen v určitých situacích. Ve výsledku tak jde o trochu vylepšené stop/start systémy. Velmi příjemným překvapením u Leonu 1,5 eTSI DSG tak pro mě bylo, že i při rychlosti okolo 90 km/h dokáže vypnout motor a „plachtit“ na neutrál. A to už smysl dává, protože tím se mnohem výrazněji zkrátí doba běhu spalovacího motoru. Na elektrický pohon ale samozřejmě jet nedokáže a oproti full hybridům je i schopnost rekuperace brzdné energie omezená.

Po kombinovaném okruhu, který jezdím se všemi auty v rámci seriálu „Zaostřeno na spotřebu“, ukázal palubní počítač velmi pěkných 5 litrů na 100 kilometrů, protože převažuje jízda po okreskách a přes vesnice, kde plachtění s vypnutým motorem auto hojně využívá. Ani spotřeba po 322 ujetých kilometrech za celý test nebyla špatná. Palubní počítač ukázal 5,6 l/100 km a do nádrže se při dotankování vešlo 18,88 litrů, což vychází na reálnou spotřebu 5,86 l/100 kilometrů

SEAT Leon je tedy kompaktní hatchback, který je nejen vzhledem, ale i jízdními vlastnostmi sportovněji zaměřený. S motorizací 1,5 eTSI DSG navíc nabídne i solidní výkon a umí jezdit relativně úsporně, zvláště na okreskách, kde se častěji mění rychlost jízdy, nejvíce se tedy projeví výhoda v podobě plachtění s vypnutým motorem. Zejména ve městě ale postrádá hlavní výhodu hybridu, kterou je schopnost jízdy jen na elektřinu.

seat-leon-2020
Klady
  • schopnost vypnout motor za jízdy
  • dobré jízdní vlastnosti
  • sportovní vzhled
  • solidní výkon motoru
Zápory
  • tvrdší podvozek
  • není možné jet na elektrický pohon
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze