Kaabo Mantis 10 Plus
test

Kaabo Mantis 10 Plus

Je to koloběžka, nebo elektrická motorka?

Elektrické koloběžky se stávají nedílnou součástí městské mobility, ale jsou mezi nimi velké rozdíly. Naposledy jsme testovali koloběžku s nižším výkonem, která muže s průměrnou hmotností neuvezla do kopce. To by ale u koloběžky Kaabo Mantis 10 Plus, kterou nám zapůjčila Mobil Pohotovost, opravdu hrozit nemělo. Je to ale ještě koloběžka, nebo spíše elektrická motorka?

Moje první zkušenost s elektrickou koloběžkou byla v rámci testu modelu SEAT MÓ eKickScooter 25, který byl opravdu kompaktní, ale použitelný spíše v rovinatých městech, protože mých cca 85 kg nedokázal uvézt například do kopců v Berouně i Praze. A taková koloběžka, kterou musím do kopce tlačit, mi nepřipadala jako velký přínos pro pohodlnější pohyb po městě, ve kterém nějaké ty kopce jsou. Poté jsem krátce vyzkoušel i koloběžky, které si v tomto ohledu vedly trochu lépe, ale pořád jsem u nich cestou do kopců narážel na limity.

Po těchto zkušenostech jsem dostal příležitost otestovat koloběžku Kaabo Mantis 10 Plus. Bylo mi jasné, že tento problém odpadne. Má totiž dva motory, v každém kole jeden, z nichž každý má výkon 1 000 W. Celkový výkon 2 kW už se blíží malým motocyklům. Ostatně legendární „Pionýr“, na kterém jsem spolu s mnoha svými vrstevníky začínal coby „motorkář“, měl výkon 2,6 kW a do kopce, kromě své nemalé hmotnosti, uvezl dvoučlennou posádku. Do prudších kopců se mu sice s takovým zatížením moc nechtělo, ale jel. Pro koloběžku o výkonu 2 kW s o poznání nižší hmotností a jedním člověkem by to tedy mělo být naprosto bez problémů.

A jak ji pořádně otestovat? Nejlépe při běžném používání. Jedu vrátit auto z testu do Prahy a poté se budu muset dostat zpět do Berouna. Dokážu si představit příjemnější způsob než sedět v autobusu celou dobu v roušce. A jelikož je venku hezky a teplo, koloběžka zní jako dobrý nápad. Není to příliš odvážné jet 29 kilometrů na koloběžce? Kromě již zmíněného výkonu má Kaabo Mantis 10 Plus udávaný dojezd 70 km a maximální rychlost 60 km/h, což se také blíží motorce. Resp. ta maximální rychlost je vyšší než u nejmenších skútrů, které jsou omezeny na 45 km/h. Tak proč si nezkusit i meziměstskou trasu? Samozřejmě po okreskách, nikoliv po dálnici. Ale s výše zmíněnou koloběžkou, kterou jsem testoval jako první, by mě něco takového ani nenapadlo.

Kaabo Mantis 10 Plus má mít dojezd 75 km a rychlost 60 km/h

Uložení do auta se ukázalo jako složitější, než jsem předpokládal. Koloběžka se sice dá složit, ale vzhledem k parametrům je mohutnější a navíc má 10" kola. Zvláště v místě kloubu nad předním kolem je tedy i po složení poměrně vysoká a do BMW 320 e Sedan, který má kvůli uložení trakční baterie pod kufrem mělký zavazadlový prostor, se vešla opravdu natěsno. Navíc jsem musel sklopit zadní sedačku, takže při větším obsazení auta bych tam koloběžku nedostal. Koloběžka musela být vyšší částí na zadních sedačkách, protože do zavazadlového prostoru by se na výšku nevešla. A ne každý sedan má možnost sklopení zadních sedaček. Nakládání mi neulehčila ani hmotnost 24,3 kg. Určitě to tedy není koloběžka, kterou byste chtěli denně vozit v autě kvůli mobilitě „poslední míle“ ve městech.

Technické parametry Kaabo Mantis 10 Plus

Maximální rychlost 60 km/h
Maximální dojezd 75 km
Maximální výkon 2 000 W
Hmotnost 24,3 kg
Doba nabíjení 9,0 hodiny
Rozměr pneumatik přední 20 cm, zadní 19,2 cm
Maximální stoupání 30°
Maximální nosnost 120 kg
Kapacita baterie 1 092 Wh
Rozměry 126,7 × 56,0 × 123,0 cm
Cena 33 990 Kč

V tomto případě se ale ukázala jako skvělý pomocník. Sice mě čekalo ještě ne zrovna jednoduché vyndávání z auta, ale tím stinné stránky skončily. Zatímco jinak bych byl závislý na jízdním řádu a musel čekat na autobus, vyjíždím si kdy chci a mířím domů. Vzhledem k počasí je to příjemná projížďka (ostatně dle návodu se koloběžka za deště používat nesmí) a díky rychlosti cesta ubíhá rychle. Nedaří se mi sice dostat na udávanou maximální rychlost, ale dosažených cca 55 km/h bohatě stačí. V Berouně jsem určitě dříve, než kdybych čekal na autobus a jel jím. Zbývající dojezd sice číselně na displeji není, ale podle grafiky ubyla více než polovina baterie. Reálně bych tedy celkový dojezd viděl na cca 50 až 60 kilometrů. Ale kdo by na koloběžce jezdil dál?

Po městě jsem se pohyboval stejně rychle jako autem

Zbytek testu již probíhá v Berouně a po městě se dá pohybovat prakticky stejně rychle, jako kdybych jel autem. A v případě hustého provozu i rychleji. Na běžných silnicích je jízda pohodlná, pouze když v centru dojde na „kočičí hlavy“, je komfort horší, než bych u odpružené koloběžky čekal. Odpružení je ale nastavitelné. Nicméně přiznávám, že jsem během testu neměl čas si s nastavením pohrát, takže je možné, že bylo v nejtvrdším módu a pro město by se dalo upravit. A kolik vás bude ježdění na koloběžce Kaabo Mantis 10 Plus stát? Ujel jsem na ní celkem 40 kilometrů a nabil 0,6 kWh. To tedy vychází na 1,5 kWh/100 kilometrů, ovšem v tomto případě je limitující přesnost měřáku pouze na desetiny kWh. Nicméně jde o spotřebu mnohem nižší, než bývá u elektrických motorek a při nabíjení z domácí zásuvky vás 100 km vyjde na 5 až 10 Kč.

Zbývá tedy odpovědět na otázku z úvodu. Je to koloběžka, nebo motorka? Tvarem je to koloběžka, byť méně skladná než běžné elektrické koloběžky, spotřebou je to také spíše koloběžka, ale výkon, dojezd i maximální rychlost odpovídají spíše motorce. A legislativa se na to dívá právě přes výkon a maximální rychlost. Pokud je výkon vyšší než 1 000 W nebo maximální rychlost přes 25 km/h, je na stroj pohlíženo jako na motorové vozidlo. Je tedy nutné jej zaregistrovat, platit povinné ručení a absolvovat technické kontroly. Samozřejmě je také nutný i řidičský průkaz. V tomto případě A1, ovšem na koloběžky s nejvyšší rychlostí stačí AM.

Výborná koloběžka na delší trasy, horší na skládání do auta

Test této koloběžky byl velmi příjemný a dojmy jsou veskrze pozitivní. Ano, vytkl bych například horší komfort a skladnost. Tato koloběžka ale není primárně určená k tomu, abyste si ji vozili v autě. Když je to ale nutné, dá se v běžném autě převézt, což se skútrem neuděláte. Mně osobně by ale asi stačila menší koloběžka, která třeba nemá tak vysoký výkon (stačí takový, aby mě uvezla do běžných kopců), ale dá se snáze složit do auta. Děkuji Mobil Pohotovosti za zapůjčení na test a věřím, že pro lidi, kteří na koloběžce jezdí například do práce a nepotřebují ji převážet, bude skvělou volbou a ve výsledku rychlým i úsporným dopravním prostředkem. Za zapůjčení této zajímavé koloběžky děkujeme Mobil Pohotovosti.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Klady
  • maximální rychlost přes 50 km/h
  • dlouhý dojezd
  • vysoký výkon
Zápory
  • horší skladnost
  • vyšší hmotnost
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze