Začátkem letošního roku představil Mercedes kempingový elektromobil EQV eCamper. Ten se nám zatím nepodařilo získat na test, ale využili jsme příležitost otestovat základní Mercedes Marco Polo Activity s naftovým motorem a zamýšleli jsme se nad tím, jestli by v takovém autě dával smysl elektrický pohon. Někdo argumentuje tím, že na cestu třeba k moři není elektrický pohon vhodný, ale podle nás kempingové auto dává smysl hlavně na „road tripy“.
Jedním z důvodů, proč obytných elektromobilů na trhu moc není, je omezení hmotnosti. Elektromobil je kvůli baterii těžší a obytný vůz má navíc výbavu, která také něco váží. Celkově se ale auto musí vejít do 3,5 tuny, protože jinak by byl nutný řidičský průkaz na nákladní auto, muselo by se platit mýto a neslo by to s sebou další komplikace. Podívejme se na to tedy z tohoto pohledu. Mercedes Marco Polo Activity vychází z modelu Vito Tourer, který má v delší variantě celkovou hmotnost 3,1 tuny a z toho je užitečné zatížení 970 kg. Vůz Marco Polo Activity se stejnou motorizací má při stejné celkové hmotnosti užitečnou hmotnost 777 kg. To tedy znamená, že tyto vozy nejenže nenaráží na limit 3,5 tuny, ale obytná verze je bez zatížení těžší o pouhých 193 kg. Faktem ale je, že jde o základní verzi kempingového Mercedesu.
Mercedes Benz eCamper vychází z modelu EQV
Základem pro eCamper je vyšší model EQV, který má celkovou hmotnost 3,5 tuny a užitečná hmotnost verze s větší baterií (přece jen u auta na cestování se oněch 90 kWh hodí) pak je 751 kg. Tady už tedy na limit pro kategorii osobních aut narážíme, ale za předpokladu, že by obytná byla stejná jako v námi testovaném voze, pořád zbývá 558 kg užitečné hmotnosti, což je stále pro čtyř až pětičlennou rodinu dostačující. Sice Mercedes EQV má možnost až 8 sedaček, ale obytné verze zpravidla nabízí 4 až 5 míst, protože reálně se tam více lidí nevyspí. Takže místo hmotnosti sedaček teoreticky může být bohatší výbava, případně vyšší užitečná hmotnost. Výsledkem těchto výpočtů ale je, že reálně je možné mít v Mercerdesu EQV eCamper alespoň to, co je v námi testovaném Mercedesu Marco Polo Activity.
Námi testované auto je sedmimístné, což je možné jen u méně vybavených verzí. Nejvyšší verze, Mercerdes Marco Polo, jenž již vychází z třídy V, má v plné výbavě pouze 4 místa. My jsme ale pouze čtyři a první, co dělám, je, že vyndávám a nechávám doma prostřední řadu sedaček. Je zbytečné, aby v autě na cestách zabírala místo. Příjemné na tom ale je, že při běžném používání auto v pohodě 7 lidí pojme, ale na spaní je ideální pro čtyřy. Dva dole a dva nahoře. Ale k tomu se dostanu později.
Technické parametry Mercedes-Benz Marco Polo (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 5 140 × 1 976 × 2 249 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Nafta, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 176 kW, 239 koní, točivý moment: 400 Nm |
Nádrž | 70 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 228 000 Kč |
Vyjíždíme z Berouna a míříme na Liberecko. Máme vytipovaná nějaká místa, ale užíváme si volnosti, kterou nám kempingové auto poskytuje. Usadíme se v nějakém kempu tam, kde se nám to bude líbit. To je to, co mě na kempingových autech nejvíce láká. Úžasná svoboda cestování. A jak by si vůz vedl po stránce dojezdu? První místo, kde zůstáváme, je Hamr na Jezeře, kam to máme 157 kilometrů. Po dálnici jedu pohodovou rychlostí do 110 km/h, při které měl Mercedes EQV spotřebu 30,5 kWh/100 km, tedy teoretický dojezd 295 km. Test ze seriálu Zaostřeno na spotřebu ale probíhal na konci zimy, kdy spotřebu zvyšovaly nízké teploty, ve kterých asi nikdo kempovat nepojede. Takže při současných teplotách by i těžší kempingová verze měla nižší spotřebu a delší dojezd. A když na to přijde, mohl bych klidně jet i 130 km/h, protože EQV při této rychlosti teoreticky ujede 236 km. Ale na dovolenou většinou jezdím pohodovým tempem.
Mercedes Marco Polo je na kempování připravený za chvilku
Na místě si užíváme to, co mám na kempingových vozech rád. Po zaparkování v kempu je střecha vysunutá během pár minut a otočením předních sedaček proti směru jízdy vzniká v autě „obývák“, v jehož středu je stolek. Večer pak stačí zadní lavici sedaček sklopit a vzniká spodní lůžko, kde mohou spát dva lidé. Horní dvoulůžko je pak na střeše pod vestavěným střešním stanem. Nevýhoda této základní verze je ta, že spodní lůžko vzniklé ze sedaček není tak pohodlné jako to horní. Ale stále je to mnohem pohodlnější, než když spíte ve stanu a hlavně usazení se v kempu zabere minimum času. Takže když po snídani vyrážíme na výlety, je auto opět do 10 minut připravené k jízdě a můžeme jet.
Takto se přesouváme mezi krásnými místy na Liberecku a užíváme si volnosti, že můžeme zakempovat, kde se nám to líbí a jednoduše se přesouvat na výlety. A jak by to bylo s nabíjením, kdybychom jeli elektromobilem? V kempech bychom mohli využít pomalé nabíjení ze zásuvek pro karavany, stačilo by mít příslušnou redukci. Na to není potřeba nijak vysoký výkon, na nabíjení je celá doba, kterou trávíte v kempu. Takže minimálně celá noc, ale většinou do kempů přijíždíme v pohodě večer a třeba ještě jdeme na procházku v okolí, takže reálně je to v kempu vždy alespoň 10 až 12 hodin, což znamená že ze zásuvky 10 A nabijete minimálně čtvrtinu baterie. Některé zásuvky v kempech mají jistič pouze 6 A, na což by byl potřeba kabel s možností regulace výkonu, ale i tak bychom reálně přes noc nabili víc, než jsme projezdili na výletech po Liberecku. Navíc jsme při výletu do Liberce parkovali i na veřejném parkovišti s nabíjecí stanicí, kde bychom v případě potřeby mohli využít i rychlonabíjení, ale spíše by nám stačilo AC nabíjení, které Mercedes EQV zvládá výkonem až 11 kW.
Za celou dovolenou jsme najeli 526 kilometrů se spotřebou 7,1 l/100 km, což při současné ceně paliv podle CCS za květen je 1 720 Kč. Reálně je ale teď v červnu cena nafty ještě vyšší. I kdybychom nabíjeli jen na rychlonabíjecích stanicích (u třech největších sítí v ČR okolo 8 Kč/kWh), vyšel by kilometr o necelou korunu levněji, tedy celá cesta na 1 305 Kč. Reálně by ale s využitím nabíjení v kempech a pomalého nabíjení na parkovišti byla cena ještě nižší. Z tohoto pohledu to tedy smysl dává a zároveň by to pro nás nebylo nijak omezující. I naftová verze nabízí velmi příjemné cestování, ale s elektrickou by se mi to líbilo ještě více.
Pro cestování po krásách naší země by tedy i elektrická verze stačila, v podstatě i ta se základní 60kWh baterií. A jak by to vyšlo u vyšší verze Mercedesu Marco Polo při cestě do zahraničí? Dokázali bychom si elektromobil představit i na to? To se také chystáme vyzkoušet, tak nám do komentářů můžete napsat, co vás na vyšší verzi, která je odvozená z Třídy V, zajímá. Preferovali byste klasiku s naftovým motorem, nebo vás také láká kempingový elektromobil?
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz