Mercedes-Benz Vans oslavil 25 000. elektrickou dodávku

Mercedes-Benz Vans oslavil 25 000. elektrickou dodávku
Fotografie: Mercedes-Benz Vans
  • Mercedes-Benz Vans kompletně elektrifikoval nabídku užitkových vozidel kategorie N1
  • Výrobě elektrických dodávek se věnuje už 12 let
  • Začátky byly skromné, plány jsou smělé

Historie elektrických dodávek s třícípou hvězdou na kapotě začala už před padesáti lety. Tehdy vznikl prototyp elektrické dodávky Leichttransporter LE 306, který v lecčems předběhl dobu o celá desetiletí. Nabízel totiž nejen rekuperaci, ale i výměnné baterie. Na olověné články o váze 860 kg dokázal za ideálních podmínek ujet až 100 km, což se příliš neliší od aktuálních elektrických vanů stejné třídy. Následovala poštovní dodávka Bremen Van 307 E (1980) s užitečnou hmotností 1,45 t a dojezdem 70 km, o 8 let později pak 308 E, odvozená ze stejné řady, ovšem jako komunální stroj. V roce 1992 došlo na hranatou řadu MB 100 E (její naftové verze používala mj. česká policie), která posloužila jako testovací mula pro různé chemie baterií. Do prodeje se dostala v roce 1994.

V roce 1995 vyjel prototyp Sprinter 308 E s akčním rádiem 100 km díky experimentální baterii zebra (před použitím bylo třeba zahřát její elektrolyt na 270 °C), o rok později došlo na Vito 108 E, které díky sodík-nikl-chloridové chemii ujelo 150 km i s baterií o váze pouhých 420 kg. A pak už konečně došlo na Vito E-Cell s moderními Li-ion bateriemi. To se prodávalo od roku 2010, avšak série byly zatím jen malé. Moderní historie každopádně začala v roce 2017 s modelem eVito, o dva roky později s eSprinterem a v roce 2020 pak s luxusním EQV. Během letoška se přidají kompakty eCitan a EQT, napřesrok dojde na nový eSprinter, nejdřív v jihokarolínském Charlestonu, později i v Düsseldorfu a Lugwigsfelde.

Aktuální produkce divize Mercedes-Benz Vans už se každopádně vymanila z mantinelů malosériovosti a Mercedes-Benz se stal lídrem evropského trhu středně velkých a velkých dodávek v roce 2021. A nedávno pokořil hranici 25 000 vyrobených elektrovanů. S novým Sprinterem, chystaným napřesrok, zamíří ještě výš. Chystá pro něj tři různé bateriové sady, přičemž s tou největší nabídne více než dvojnásobný dojezd proti stávajícímu typu. K mání bude široká paleta verzí, včetně podvozků k externím nástavbám. Model s globálními ambicemi zamíří na obě strany Atlantského oceánu.

Technické parametry Mercedes-Benz eVito

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 5 140 × 1 928 × 1 945 mm, 3 200 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon85 kW, 116 koní, točivý moment: 295 Nm
Baterie41 kWh
Nabíjenípalubní: 7 kW, konektory: Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 130 km
Cena od1 025 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze