Většina výrobců v reakci na blížící se módní vlnu obliby SUV vypustila z výrobního programu rodinná MPV. Tedy vysoká auta, tvarem připomínající dodávky, určená ale pro pohodlný převoz většího počtu lidí. Ta si ve své době užila spoustu posměšků – za krabicovitost i rezignaci na ty „jedině správné automobilové hodnoty“. Kromě toho byla drahá, protože výrobci je zpravidla pojali jako vrcholy svých výrobních řad. Přicházející SUV je však smetla bez vážnějšího odporu a nyní si už klasické velké MPV v Evropě (kromě dožívajících Fordů Galaxy/S-Max) nekoupíte, pokud tedy nepřistoupíte na hru některých automobilek, které za ně prohlašují osobní verze skutečných dodávek.
Mercedes-Benz EQT je pravé elektrické MPV
Jenže poptávka stále existuje a někteří výrobci se do stejné řeky vrátili. Návrat MPV nedávno ohlásil Hyundai a v Mnichově představil koncept velkého MPV také Mercedes-Benz. V tomto případě jde o čistý elektromobil, což vyvolalo očekávání, jak si výrobce poradil se sklápěním sedadel. Pochopitelně totiž nešlo použít metodu, oblíbenou u posledních evropských MPV, tedy sedadla sklopná do podlahy. Nyní už víme, že Mercedes šel klasickou cestou a sedadlům lze do vodorovné polohy sklopit jen opěradla, případně třetí řadu zcela vyjmout. Druhá řada trochu slevila z někdejších nároků na absolutní variabilitu a místo tří samostatných sedadel se spokojila s konvenční lavicí, dělenou 1:2. Tu lze samozřejmě také tradičně sklopit, ovšem možnost snadného vyjmutí kteréhokoliv sedadla a proměnu v bezednou dodávku nečekejte. De facto tedy nejde o plnohodnotné MPV, i tak tu ale máme nadmíru sympatický počin. Zdaleka ne všichni otcové velkých rodin jsou nadšeni z nutnosti kupovat SUV jen proto, že jiné velké sedmimístné auto v požadované kvalitě na trhu zkrátka není.
Ač působí Mercedes-Benz EQT, jehož koncept jsme v Mnichově obdivovali, na fotkách velice kompaktně, a to hlavně díky okatým 21" kolům výstavního konceptu, ve skutečnosti jde o pořízka, kterému do pěti metrů chybí jen 55 mm. Je tedy například o více než 30 cm delší proti nedávno ukončenému Volkswagenu Sharan, byť část velkorysé hodnoty padá na vrub nutnosti orientovat interiér pro vytvoření požadované prostornosti více horizontálně při zachování rozumné výšky 1 826 mm i šířky 1 863 mm. Že se záměr povedl, svědčí fakt, že lavice ve druhé řadě bez problémů pojme tři dětské sedačky vedle sebe, s čímž mívala problém i řada mnohem ambicióznějších obrů.
Naživo působí uprostřed mercedesovského spektáklu poněkud nudně, ovšem designéři svůj úkol, tedy postavit co nejelegantnější hranatou krabici, splnili se ctí a výsledek nevypadá zdaleka špatně. Chválíme posuvné boční dveře i klasické proporce, stejně jako elegantní masku ve stylu ostatních Mercedesů EQ. Sériová verze zřejmě dostane obyčejnější kola než nápadné leštěné jednadvacítky, ovšem v tomto případě to bude podle nás spíš ku prospěchu. Chválíme nápaditou záď, pokud je pravda, že výstavní koncept je velmi blízko sériové verzi, chystané na příští rok, půjde o pěkné a navíc potřebné auto, s nímž by mohl Mercedes udělat díru do světa. Pokud tedy udrží příčetné ceny.
Že by se to mohlo povést, svědčí provedení interiéru. Ten je totiž nečekaně konzervativní. Žádný MBUX Hyperscreen a „stydlivé“ ovladače, skryté prvnímu pohledu, naopak klasické analogové budíky a dokonce – světe, div se – i mechanický volič směru jízdy. Tedy podobně jako ve větším EQV. Vzhledem k tomu, že tu opět máme nemalou skupinu zákazníků, kteří nesdílejí nadšení konstruktérů z geekovských tabletů i displejů, lze očekávat, že si o tento přístup najde své příznivce. I zbytek interiéru je mile staromilský, což vůbec neznamená ošizený či laciný. Aby té konzervativnosti nebylo zase moc, dostal koncept pod podlahu kufru elektrický longboard, uvidíme, zda si jej prosadí do série. Rozhodně chválíme, že nám Mercedes dá na výběr.