S blížícím se podzimem představilo české zastoupení značky Mercedes-Benz dvě elektrické novinky. Na testovacích jízdách kousek od Vlašimi jsme dostali šanci krátce projet modely EQT a eCitan. Podle Mercedesu se sice jedná o odlišné vozy, ale jak následné jízdy ukázaly, rozdíly jsou hlavně ve výbavě a pocitu za volantem. A zatímco EQT je luxusním vrcholem řady malých elektrických dodávek, eCitan je nabízen v užitkové (Van) a osobní verzi (Tourer). Jaké jsou vlastně největší rozdíly mezi jednotlivými verzemi eCitanu? Jednoduše by se dalo říci, že Van poslouží pro převoz nákladu a vydrží ostřejší zacházení v kabině, zatímco osobní verze Tourer může směle každé ráno odvézt čtveřici středně vzrostlých dělníků.
Naproti tomu EQT bude sloužit pro movitější rodiny, které ocení možnost volby ze tří výbavových stupňů s téměř vším, na co si vzpomenete a znáte z větších modelů Mercedes-Benz. Na adaptivní podvozek ale třeba zapomeňte, ten se nedá pořídit ani za příplatek. Nečekanou kritiku musíme mít k odhlučnění podvozku, které prokázalo jisté nedostatky v tlumení odlétajících kamínků v podbězích všech testovaných modelů. Ať jsme jeli v eCitanu nebo EQT, rozdíl v hluku přicházejícím do kabiny byl minimální, avšak vždy se jednalo o něco, co narušovalo prémiový původ vozu. V tomto ohledu je třeba Volkswagen Caddy aktuální generace podstatně lepší.
Technické parametry Mercedes-Benz eCitan 122 k
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 4 498 × 1 859 × 1 838 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 90 kW, 122 koní |
Baterie | 48 kWh (45 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 75 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od |
Co se týče techniky, výrobce zvolil zlatou střední cestu a instaloval do všech tří modelů jednomotorový pohon o výkonu 90 kW (122 koní). Točivý moment dosahuje 245 Nm a využitelná kapacita baterie činí 45 kWh, což je ideální hlavně pro městský provoz. Dojezd okolo 280 km platí pro jízdu s lehčí nohou, ale je jasné, že pokud se třeba eCitan Tourer osadí čtveřicí průměrně těžkých osob, spotřeba citelně vzroste a výsledný dojezd dosáhne 200 km. V tomto ohledu by se tak hodila verze s vyšší kapacitou baterie, kterou ale zatím Mercedes-Benz nemá v plánu nabízet. EQT pak zaujme útulnou kabinou, nechybí v ní sedadla potažena umělou kůží, multifukční volant a při jízdě v noci pomohou FullLED hlavní světlomety.
Nebude proto divu, že tento typ vozu se bude často nacházet také na dálnicích, kde lze očekávat spotřebu okolo 20 kWh na 100 km. Samozřejmě jde o hrubý odhad a výslednou hodnotu změříme až v klasickém testu. Časem by měla dorazit i obytná verze EQT, takže je otázkou, zda se alespoň ta dočká větší baterie. Naše dojmy z představených vozů jsou ale převážně dobré. Design se povedl, kabina je díky převaze tvrdších plastů odolná proti hrubšímu zacházení a překvapil přehledný a velmi dobře čitelný infotainment. Ten můžeme znát z ostatních modelů značky a nevadí ani podstatně menší středová obrazovka. Naopak volič automatické převodovky je celkem nešťastně řešený, jelikož jeho dráhy jsou hodně hrubé a v první chvíli jsme nevěděli, co máme vlastně zařazeno.
A jelikož se jedná o elektromobily, každý z nich nabízí celkem tři režimy rekuperace. Jak jsme si mohli vzápětí potvrdit, rekuperace je na nejvyšší stupeň dostatečně účinná, aby vůz začal razantně zpomalovat. Řízení jedním pedálem ale není k dispozici, což je škoda. Stejně tak nejde techniku vozidel přepnout do nulové rekuperace, ve které by EQT nebo eCitan uměl tzv. plachtit. Uvidíme, jak moc to bude vadit v každodenním provozu. Během testu se pak podíváme i na praktičnosti kabiny, jízdní komfort na dálnici a taktéž zjistíme spotřebu na našem kombinovaném okruhu.
Technické parametry Mercedes-Benz EQT 200
Kompletní specifikaceKonstrukce | dodávka, 4 498 × 1 859 × 1 819 mm, 1 937 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 90 kW, 122 koní, točivý moment: 245 Nm |
Baterie | 48 kWh (45 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 75 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od |
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz