Volkswagen ID. Buzz Pro
test

Volkswagen ID. Buzz Pro

První jízdní dojmy z „elektrického Multivanu“
9

Už v roce 2016 představil Volkswagen studii velkoprostorového elektromobilu ID. Buzz, ale v sériové výrobě jej předběhly modely ID.3, ID.4 a ID.5. Nyní však došla řada i na MPV, které odkazuje na legendární Volkswagen T1. A my jsme měli možnost jej projet.

První statické dojmy jsme přinesli už v květnu a už tehdy jsem se těšil, až si Volkswagen ID. Buzz vyzkouším na silnici. Na to jsem si ale musel pár měsíců počkat. Z rodiny Volkswagen ID. mě tento model zaujal nejvíce a je podle mě i velmi důležitý. Pojďme se tedy na tento zajímavý elektromobil podívat podrobněji.

Volkswagen ID. Buzz je čtvrtým modelem z rodiny Volkswagen ID. a prvním v režii Volkswagen Užitkové vozy. Má ale stejnou platformu jako ID.3ID.5, tedy elektrickou platformu MEB. Ta je ale samozřejmě prodloužená na rozvor téměř 3 metry. Zatím je k dispozici jen ve verzi Pro, která má využitelnou kapacitu baterie 77 kWh a pohon pouze zadních kol. V budoucnu by ale měla dorazit i „čtyřkolka“ s větší baterií. Ta by měla mít i vyšší výkon, pravděpodobně srovnatelný s ID.4 a ID.5 GTX, které také mají pohon všech kol. Současná verze má ale 150 kW, stejně jako zmíněné modely se stejnou baterií a pohonem zadních kol.

Technické parametry Volkswagen ID. Buzz Pro

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 4 712 × 1 985 × 1 937 mm, 2 486 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (76,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 423 km
Cena od1 593 834 Kč

Volkswagen ID. Buzz je dlouhý 4,71 m, široký 1,99 m a vysoký 1,94 m. Rozvor pak je 2,99 m, tedy o poznání delší než u ostatních vozů na platformě MEB. V plánu je ale ještě prodloužená verze, která jej tedy bude muset mít přes 3 metry. Důležitým údajem pak je objem zavazadlového prostoru, protože ten činí 1 121 litrů po roletku, resp. hranu oken, po střechu pak přes 2 tisíce litrů. Pro mě je zajímavé i to, že stejně jako Multivan umožňuje například kempingovou vestavbu, což je důvod, proč mám tento typ aut tak rád a proč jsem se na ID. Buzz tolik těšil. A mám vyzkoušeno, že s dvojitým dnem zavazadlového prostoru lze po sklopení zadních sedaček vytvořit rovnou plochu, na kterou si i s výškou 192 centimetrů v pohodě lehnu.

Prolezli nové elektrické MPV Volkswagen ID.Buzz

Sedám si za volant osobní verze Volkswagenu ID. Buzz v Kodani a vyrážím přes Öresund tunelem a následně po mostě do Švédska. Už v Kodani mám v cestě několik příčných prahů a i když je ID. Buzz tvrdší než osobní vozy na platformě MEB, připadá mi o něco komfortnější než Multivan eHybrid, se kterým jsem předchozí týden najel cca 1 000 km. Faktem ale je, že u Multivanu jsem měl pneumatiky nahuštěné na plné zatížení. Zároveň na mě ID. Buzz působí ještě civilnějším dojmem než nejnovější generace Multivanu, která je na platformě MQB a sama o sobě má k osobním autům mnohem blíže než dosavadní Multivany, které vznikly z dodávek. Zčásti to je ale tím, že jde zatím o kratší verzi vozu ID. Buzz. Nicméně, díky pohonu zadních kol má jednodušší přední náprava o poznání lepší úhel natočení kol, takže i s takto velkým autem se otočíte na malé ploše, podle mě srovnatelné s kompakty.

Na Öresundském mostě ale cítím něco, na co z osobních vozů na platformě MEB zvyklý nejsem. Boční vítr s autem pěkně cloumá a při jízdě nejvyšší povolenou rychlostí 110 km/h je slyšet i aerodynamický hluk. Otázkou ovšem je, nakolik je způsobený aerodynamikou karoserie a z jaké části se na něm podílí již zmíněný silný boční vítr od moře. Po ujetí necelých 30 kilometrů, z větší části po dálnici (ovšem s limitem 110 km/h jako na našich silnicích pro motorová vozidla), ukazuje palubní počítač spotřebu 22,5 kWh/100 km.

Volkswagen I.D. BUZZ

Interiéru jsem se věnoval podrobněji při statickém představení, ale nyní si všímám ještě jedné věci. Sedačky řidiče a spolujezdce mají loketní opěrky na obou stranách, takže zejména při jízdě po dálnici mohu mít oba lokty opřené ve stejné výšce, když držím volant v přímém směru. Během delší cesty s Volkswagenem Multivan jsem si to užíval a právě díky tomu si toho všímám i u ID. Buzz. A je příjemné překvapení, že i tento prvek tu zůstal, protože toto auto je v podstatě elektrickou alternativou k Multivanu.

Další část cesty vede více po městě a běžných silnicích přes obce. Rád bych pořádně vyzkoušel jízdní vlastnosti v zatáčkách, ale všechny silnice tu jsou rovné, takže to pořádně prověřím až v Česku. Nicméně, ve městě i na běžných silnicích mimo něj postrádám pádla pod volantem pro regulaci rekuperace, které Volkswageny ID. nemají, ale třeba Škoda Enyaq nebo Audi Q4 e-tron ano. Sice tu je automatická rekuperace, která se umí i vypnout a auto pak „plachtí“ na neutrál, ale ne vždycky to automatika dělá tak, jak bych to udělal já a jak by mi to vyhovovalo. Spotřeba při této pomalejší jízdě samozřejmě klesla a po ujetí 63 kilometrů od startu ukazuje palubní počítač 20,8 kWh/100 km, což při kapacitě baterie 77 kWh vychází na dojezd okolo 370 kilometrů. Šlo o kombinovaný provoz, ale s rychlostí 110 km/h na dálnici, takže pokud budete v Česku využívat maximálně povolenou stotřicítku, čekejte dojezd o něco kratší.

Volkswagen I.D. BUZZ

Kromě již zmíněné možnosti kempingových vestaveb u osobní verze, přičemž do budoucna bychom se měli dočkat i tovární Californie, považuji za velmi důležitou užitkovou verzi Cargo. Ve městech jezdí spousta dodávek různých doručovacích, kurýrních a zásobovacích firem a právě do takového provozu je elektrická dodávka ideální. Nejenže je lokálně bezemisní, ale zároveň má ve městském provozu nejnižší spotřebu, tedy i nejdelší dojezd. A oproti spalovacím verzím je výrazně nižší opotřebení brzd a odpadá opotřebení spojky nebo motoru za studena. Jízdní dojmy s ID. Buzz Cargo si ale nechám do samostatného článku.

Moje první dojmy jsou tedy převážně pozitivní a myslím si, že to je velmi povedený elektromobil pro větší rodiny. Pětimístná verze sice nenabídne výrazně více místa pro posádku, ale má obří zavazadlový prostor a poslouží i jako kempovací auto, byť zatím s neoriginální vestavbou. Ale i tato kratší verze se bude dělat v šestimístném provedení, takže poslouží i pětičlenné rodině s třemi dětmi, která by do běžného auta nedala tři dětské sedačky vedle sebe. A do budoucna nabídne větší možnosti připravovaná prodloužená verze. Já osobně se těším hlavně na to, až vyrazím na cesty s kempovací verzí. Ideálně s tovární Californií.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

volkswagen-id-buzz
Klady
  • velký vnitřní prostor
  • relativně nízká spotřeba a solidní dojezd
  • atraktivní design
Zápory
  • pouze dva ISO Fixy ve druhé řadě
  • absence pádel pod volantem
Diskuze ke článku
Michal Michal
Michal Michal
Vzhledem k určení auta překvapí malá nosnost i tažná kapacita. Našel jsem oficiální údaje 509 kg nosnost a 1000 kg brzděného přívěsu, což je méně, než mám u kompaktního hatchbacku.
Dini Dini
Dini Dini
Krásný EV. Je dobře, že přesunuli páčku řazení (i když nevím kam). Pádla pod volantem - IMHO je to jen další zdržování a odvádění pozornosti. Chápu, že se na to dá asi zvyknout, že musím ještě mačkat nějaký pádla no mnohem lepší mi přijde nechat tuto věc na pravé noze. Můžu si vybrat ze tří režimů - automatická síla rekuperace(nepoužívám), plachtění + síla rekuperace nastavená pravou nohou na brzdě, režim B kde je rekuperace silná na jednopedálové řízení. Nejbezpečnější je mít nohu na brzdě v případě, že nepřidávám plyn = zkracuju reakční čas.

Zkoušel jsem Enyaq a zvolil ID.4 možná právě i kvůli tomu, že pořád nedělal co jsem chtěl - měnil sám hodnotu rekuperace po nastartování, nerekuperoval, prootže jsem si ji (vlastně) před tím snížil atd atd...no a největší důvod byla ta šílená vysoká palubka jak ze starých aut, která v tom autě uvězní...po Tesle to fakt nešlo a v tomhle je ID.4 super.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze