Winnebago spustilo velkou elektrickou revoluci. Ukázalo ekologický obytný vůz

1
Winnebago spustilo velkou elektrickou revoluci. Ukázalo ekologický obytný vůz
Fotografie: Winnebago
  • Plně elektrická obytná auta už nabízí řada úpravců
  • Poprvé se však do jejich tvorby pustil velký výrobce

Základní idea je jednoduchá. Z jedné baterie napájet zároveň elektrický pohon i veškeré palubní spotřebiče. Jenže k tomu je potřeba poměrně značné množství energie, obytné auto je velké, těžké a pramálo aerodynamické. A pokud si v Evropě pořídíte velký obytňák a zároveň máte řidičák skupiny B, šetříte obyčejně každým kilogramem, abyste se vešli do oněch povolených 3,5 tuny. Jak se do tohoto schématu vejdou několikasetkilogramové baterie?

Velice obtížně, proto se v Evropě zatím vyskytují elektrické obytné vozy spíše menších kategorií. Avšak za mořem, kde takové omezení nemají, není problém do pohodlné pojízdné chaty několikametrákovou baterii umístit. Přesně to udělali u legendárního výrobce Winnebago, spolu se Streamlinerem nejpopulárnějšího svého druhu. Ten je známý především gigantickými „bydlíky“ velikosti solidního autobusu s veškerým komfortem, mnohdy včetně garáže na skútr či rovnou malé auto. Jenže vyrábí i populární menší vozidla postavená, podobně jako v Evropě, na základě dodávek. A to dokonce i takových, jaké známe i na starém kontinentě. A to je i případ horké novinky e-RV, vestavěné do karoserie Fordu Transit.

Jde zatím o koncept, ovšem zjevně směřující k sériové výrobě. Obytný vůz vestavěný do karoserie vysoké a dlouhé verze Transitu je uvnitř vlastně docela prostě zařízen. Multifunkční prostor pro dvě osoby se proměňuje podle potřeby na obytnou část nebo ložnici, kuchyňskou desku lze vysouvat ven a nechybí sociální zařízení. Samozřejmostí je klimatizace a rozvod vody. Jenže uvnitř je také digitální ovládací centrum schopné spolupracovat i s aplikací v mobilu. A samozřejmě elektrické rozvody. Vše je totiž napájeno ze společné baterie.

Do profilu standardního Fordu Transit se příliš prostorný interiér nevešel, výsledná cena tomu ale nejspíš odpovídat nebude

Ta má kapacitu 86 kWh a napětí 350 V .Když zrovna nenapájí palubní spotřebiče, stačí k ujetí 200 km a vyžaduje 45minutové nabíjení. To se nezdá mnoho, zejména když v cíli zapnete sporák či klimatizaci s vědomím, že každá hodina jejich provozu ukrajuje z akčního rádia. Ale výrobce tvrdí, že 54 % Američanů preferuje výlety do 200 mil od svého domova. Každopádně nezapomíná dodávat, že s plně elektrickým obytným automobilem přišel jako první, což je mírně řečeno nadsazené tvrzení.

Technicky nejde o žádnou složitost. Jako u běžně prováděných konverzí se do podélně uloženého poháněcího řetězce s pohonem zadních kol vložila do přídě místo spalovacího motoru elektrická poháněcí jednotka a do sendvičové podlahy se zapracovaly bateriové moduly. Podrobnosti o výrobě ani ceně zatím neznáme, ovšem vzhledem k cenám ostatních výrobků proslulé značky to nebude levná hračka. Očekává se něco mezi 100 000 a 200 000 USD, tedy zhruba přepočteno mezi 2 až 4 miliony korun.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
s tím "ekologickým" vozem opatrně, takový ještě nikdy nebyl vyroben ;-)... i kdyby kvůli němu porazili jen jediný strom tam je to ekologický zářez... :-D

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze