Elektromobilita se rozvíjí velmi rychle a přibývá spousta nových elektromobilů v různých kategoriích, ale s obytnými a kempovacími vozy to je horší. Mercedes-Benz nedávno představil studii Mercedes-Benz EQT Marco Polo a Volkswagen slíbil Californii z modelu ID. Buzz, ale na sériovou podobu zmíněných aut si ještě budeme muset počkat. U Mercedesu by to nemuselo trvat tak dlouho, ale u Volkswagenu se nejprve dočkáme prodloužené verze ID. Buzzu a plug-in hybridní Californie. První zmíněný model už se představil a Volkswagen California odvozený od sedmé generace Multivanu se zatím ukázal pouze jako skica. Nicméně, do výroby by se měl dostat v příštím roce, stejně jako prodloužený Volkswagen ID. Buzz. Volkswagen ID. California rozhodně nedorazí dříve než tyto modely.
Karavan za elektromobil, nebo udělat obytný elektromobil?
Pokud tedy máte rádi tento svobodný způsob cestování a zároveň chcete jezdit na elektřinu, moc možností není. Jednou je zapřáhnout karavan za elektromobil, ale má to svoje úskalí. Dojezd elektromobilu se o poznání sníží a většina nabíjecích stanic není průjezdná, což znamená, že kvůli nabíjení je potřeba karavan vždy odpojit. To není moc pohodlné a chtěli jsme se tomu vyhnout. Pak zbývá možnost doplnit některý ze stávajících elektromobilů takovou výbavou, aby umožňoval přenocování a třeba i vaření, případně mytí nádobí. Zkrátka to, co je k dispozici v autech jako Volkswagen California nebo Mercedes Marco Polo.
Ideální by pro to byl vůz kategorie MPV, tedy kromě již zmíněného Volkswagenu ID. Buzz třeba Mercedes-Benz EQV nebo některý z velkoprostorových elektromobilů koncernu Stallantis, tedy Peugeot e-Traveller, Citroën ë-Spacetourer nebo Opel Zafira-e. Jelikož se ale dělají i menší kempingové vestavby do vozů kategorie SUV, zkusili jsme to s dlouhodobě testovaným elektromobilem Škoda Enyaq 60 iV. V případě dvoučlenné posádky teoreticky stačí kempingová vestavba, protože po sklopení zadních sedaček může mít vestavba vivibox S1, kterou jsme zvolili, i lůžko pro dva lidi. Kromě toho má v šuplíku pod lůžkem i plynový vařič, dřez na mytí nádobí, kanystry na vodu, přihrádku na příbory a malou spíž. My jsme ale potřebovali místo pro celou rodinu, museli jsme tedy volit jiné řešení.
Do kufru Enyaqu jsme dali kempingovou vestavbu vivibox S1 s výše zmíněnými prvky, ale bez lůžka. Na střechu jsme pak umístili střešní stan iKamper Skycamp 4x 3.0. Ten je navržený tak, aby se v něm pohodlně vyspali dva dospělí a dvě děti, tedy přesně pro nás. Jeho výhoda je, že se vyklápí do boku, takže i přes kompaktnější vnější rozměry, díky kterým může být i na běžném osobním autě, poskytne dostatek prostoru pro celou rodinu, což jsme si vyzkoušeli. Tím jsme tedy vyřešili základní zázemí i spaní a zároveň ušetřili místo v autě, protože do tohoto skořepinového stanu se pohodlně vešly i 3 spacáky (samozřejmě rozbalené) a pouze jeden zabíral místo v autě.
Nenechte se vyděsit divnými zvuky
Je ale potřeba zmínit jedno upozornění. Nenechte se vyděsit zvuky jako my. Stan iKamper jsme si totiž půjčovali v Brně a cestou zpět jsem poslouchal hudbu, tak jsem nic podezřelého nezaznamenal. Navíc povrch dálnice D1 se přece jen v posledních letech trochu zlepšil. Druhý den, kdy jsme se už chystali na odjezd do Laponska, jsem jen přejížděl po Berouně na nákup a měl vypnutý audiosystém. Navíc jsem jel hrbolatou objížďkou, protože hlavní ulice je v Berouně uzavřená kvůli rekonstrukci. Při jízdě přes nerovnosti jsem slyšel zvuk, který zněl, jako když odejdou tyčky stabilizátoru. Ještě před odjezdem jsem tedy raději navštívil servis a po kontrole mi bylo řečeno, že zadní náprava (odkud se zdálo že zvuky jdou) je v pořádku a že zvuky jdou nejspíše ze stanu. To se později, po jeho sundání, potvrdilo. Zdá se, že je dělal pravděpodobně složený žebřík. Když jsem věděl, že zvuky nejsou z auta, je to v pohodě. Ale v první chvíli jsem se vyděsil, že místo cesty do Laponska bude auto v servisu. Ale možná jsem jen příliš citlivý na zvuky z auta.
Když už jsme u zvuků, kempingová vestavba také zpočátku rachotila a cinkala, takže jsem se smířil, že cestou budeme poslouchat zvuky, které už byly výraznější než ty ze stanu. Ale když jsme ji naložili, a tím zatížili, zvuky ustaly. Takže nakonec jsme cestou slyšeli jen zmíněné zvuky ze stanu, které ovšem na kvalitních silnicích ve Skandinávii (s výjimkou šotolinových cest na severu Laponska) nebyly slyšet často.
Během cesty jsme si ověřili, že je to v rámci možností karoserie typu SUV velmi dobrá kombinace. Stan iKamper Skycamp 4x 3.0 nejenže poskytuje pohodlné spaní pro celou rodinu, ale po dojezdu do kempu je velmi rychle postavený. Schválně jsem si to stopnul a běžným tempem mi to trvalo 3 minuty a 50 sekund, což znamená, že kdyby byly na obzoru černé mraky, zvládl bych to i rychleji. Následné sbalení před další cestou mi pak ráno zabralo o 2 minuty více. Když jsem ale v Dánsku, kde se ono ráno střídal déšť se slunečným počasím, stan balil, zvládl jsem to nepochybně rychleji. Byť jsem to nestopoval. Ale poté, co jsem ze stanu oklepal kapky a sluneční paprsky vysušily zbytek, mě pohled na blížící se černá mračna popoháněl účinně. Ale asi chápete, že na zapínání stopek jsem neměl ani pomyšlení. Stejně tak bez vestavby vivibox si cestu představit nedokážu, protože jsme měli vše na svém místě. Když jsme zastavili na jídlo cestou nebo si po dojezdu do kempu chtěli dát večeři, nemuseli jsme přerovnávat půl auta, abychom našli vše potřebné. Stačilo vysunout šuplík vestavby a vše bylo po ruce.
Závěr tedy je, že i z Enyaqu se dá udělat „obytňák“, nebo spíše solidní kempingové auto. Ale karoserie typu SUV má svoje omezení a když s sebou vezete kromě zavazadel například i sadu kempingových židlí a stůl, pak by se kvůli prostoru některé z výše zmíněných MPV hodilo více. Pro cestu ve dvou by ale i Enyaq poskytl dostačující prostor. I v takovém případě bych ale kvůli pohodlí volil spíše střešní stan než lůžko na kempingovou vestavbu. Stačil by ale menší stan, například iKamper Skycamp Mini 3.0. Vestavbu bych naopak v takovém případě volil větší, ideálně vivibox D, která má i lednici. Při sklopení zadních sedaček by i tak zbylo nad vestavbou a nad zadními sedačkami dost místa pro zavazadla i kempingové vybavení. V našem případě, kdy jsme měli obsazené i zadní sedačky, bychom už nad vestavbou neměli dost místa. To je právě největší omezení karoserie SUV ve srovnání s MPV, byť například Škoda Kodiaq si v tomto ohledu vede o poznání lépe než Enyaq, jak v minulosti vyplynulo z našeho srovnávacího testu.
Poznatky z celé cesty budou následovat. Vyhodnotíme spotřebu se stanem na střeše a při plném zatížení auta, použitelnost infrastruktury i náklady na cestu s využitím nabíjecích služeb Škoda Powerpass iV. Částečně jsme to již probrali ve Future Castu, ale připravujeme podrobnější informace. Do komentářů pod tento článek nám můžete psát dotazy, co vás na této cestě zajímá.
Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 60 iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 132 kW, 180 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 62 kWh (58 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 120 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 404 km |
Cena od | 1 239 900 Kč |