Škoda Enyaq prošla nedávno takzvanou „modelovou péčí“. Nešlo o facelift, design zůstal nezměněn. Verze 80 a 80x ale byly nahrazeny verzemi 85 a 85x s novou technikou pohonu, kterou dostala i verze RS. Změnily se nejen zadní motory, ale i chemie baterií. Ty navíc dostaly aktivní předehřev, který by měl zrychlit nabíjení zejména v chladnějších teplotách. Přece jen se ale něco změnilo na vzhledu. Konkrétně jde o novou verzi Laurin & Klement, kterou jsme otestovali v základní motorizaci 85. Tato novinka přináší, kromě nové motorizace, i nejluxusnější provedení, jaké v Enyaqu můžete mít.
Otestovali jsme nejluxusnější elektrickou Škodovku, Enyaq L&K
Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 85
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 545 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 562 km |
Cena od | 1 129 000 Kč |
Škoda Enyaq Laurin & Klement se od běžných verzí odlišuje několika designovými prvky. Speciální kola a chromované detaily jí dodávají elegantnější vzhled. Nárazník je převzatý z verze RS, nicméně část je v šedé barvě, která v kombinaci s tímto šedým lakem karoserie příliš nevynikne. Na jiných barvách ale bude výraznější. Další detaily, třeba rámečky okolo oken nebo masky, jsou chromované, což opět podtrhuje luxusní vzhled. Zadní část vozu zdobí nové logo Škoda, které je také chromované, což je oproti černým u jiných verzí Enyaqu dalším rozpoznávacím znakem.
Výrazně vyšší výkon oproti předchůdci
Verze 85 nahrazuje původní verzi 85 iV, má zadní pohon v kombinaci s velkou baterií (77 kWh využitelné kapacity) a výkonem 210 kW, což znamená významný nárůst oproti předchozí verzi se 150 kW. Zajímavé pak je, že jak „zadokolka“, tak i „čtyřkolka“ 85x mají nyní stejný výkon. Ten evidentně není limitován elektromotorem, ale baterií. Rozdíl spočívá v rozložení výkonu, kdy „čtyřkolka“ 85x v případě potřeby přenáší část výkonu na přední nápravu, čímž zlepšuje trakci.
Při zrychlení z nuly je výkon pocitově srovnatelný s původní verzí Enyaqu, ale zvýšení výkonu se projevuje při pružném zrychlení ve vyšších rychlostech. Tato vlastnost je klíčová při předjíždění, kdy motor nabízí lepší zátah než u předchozích verzí. To potvrzují i konstruktéři vozu, kteří použili jiné zpřevodování, aby při zrychlení z nuly šel na kola podobný točivý moment, ale aby motoru nedocházel dech tak brzo. A to se podle mě opravdu povedlo.
Dojezd a spotřeba
Navzdory označení 85, které by mohlo svádět k domněnce, že se zvětšila i baterie, zůstává kapacita stejná jako u verze 80. Nicméně díky efektivnější technice a chemickému složení baterie se prodloužil dojezd. Při mírně svižnější jízdě a v chladnějších teplotách jsem měl spotřebu kolem 21 kWh na 100 km, což by mělo odpovídat teoretickému dojezdu okolo 380 km. To na trase s převahou dálnic není špatné.
Interiér a technologie uvnitř
Uvnitř vozu najdeme dvouramenný volant s emblémem Laurin & Klement a kožený interiér s prošíváním nití v bronzové barvě. Kůže v interiéru může být béžová/černá, přičemž testovaný kus byl v černé variantě. Niť, kterou je prošívaný, má ale v obou případech stejnou barvu, touto nití je vyšité i logo Laurin & Klement v sedačkách. Interiér je také vybaven dekoracemi z klavírního laku a logy Laurin & Klement na jiných místech než na volantu, nicméně od standardních verzí se příliš neliší. Sedačky jsou pohodlné, avšak postrádají výraznější boční vedení.
Nový systém infotainmentu přináší aktualizovanou grafiku a funkce, včetně možnosti optimalizace nabíjení s informacemi o aktuálním a potenciálním výkonu při optimální teplotě baterie. Předehřev baterie se spustí buď automaticky, když do navigace zadáte rychlonabíjecí stanici (která je zanesena v mapě integrované navigace) jako cíl, nebo manuálně, ovšem v tomto případě nezafungoval ideálně a baterie při příjezdu na nabíjecí stanici neměla optimální teplotu, přestože jízda byla dostatečně dlouhá. Auto hlásilo cca 30 minut do ideálního zahřátí baterie a cesta od startu, kde jsme funkci zapnuli, k nabíjecí stanici trvala ještě o pár minut více. Když jsme to ale zkoušeli cestou do Ženevy a zpět, kdy jsme měli vůz stejné motorizaci, tak funkce pracovala naprosto ukázkově.
Závěr
Škoda Enyaq 85 Laurin & Klement nabízí kombinaci nejvyššího luxusu, který je u Enyaqu možný, a vyššího výkonu, který se projeví zejména ve vyšších rychlostech při předjíždění. Zároveň vylepšuje nabíjení, zejména pak v chladnějších obdobích roku. Cestou do Ženevy a zpět jsme si totiž vyzkoušeli, že i v zimních teplotách se díky němu dá dostat na maximální nabíjecí výkon 140 kW. Celkově se podle mě jedná o zdařilou verzi Enyaqu. Pokud preferujete luxusnější vzhled exteriéru i interiéru a vyšší komfort, Laurin & Klement je pro vás tou správnou volbou. Pro sportovnější jízdu bych však doporučil sáhnout spíše po verzích RS nebo Sportline, které mají sportovní sedačky, sportovní podvozek a RS i vyšší výkon.
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
Chtělo by to ultimate black paket (ala RS) s tříramenným volantem a pak se to dalo i v jiných barvách.