Přestože Volkswagen Caddy nedávno rozšířil nabídku i o pohon na CNG, který byl součástí i předchozí generace, kempingový Volkswagen Caddy California tuto motorizaci v nabídce nemá, stejně jako elektrifikovaný pohon. Co není ale může být, protože pohon na CNG už Caddy nabízí a poslední generace je postavená na platformě MQB, která umožňuje i mild-hybrid či plug-in hybrid. To ale nechme teď stranou a podívejme se na toto auto z pohledu ukázky možností, které jsou například i u modelu ID. Buzz nebo plug-in hybridního Multivanu.
Technické parametry Volkswagen Caddy (5. generace) Style
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 4 501 × 1 855 × 1 798 mm, 1 643 kg |
---|---|
Pohon | Nafta, hnaná náprava: přední |
Výkon | 90 kW, 122 koní / 2 750 ot/min |
Nádrž | 50 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,6 l / 100 km |
Cena od | 688 999 Kč |
Zatímco standardní Volkswagen California je odvozený od modelové řady Transporter a díky výklopné střeše nabízí prostor na spaní pro čtyři osoby, Caddy California je jednoduché kempingové auto, které nabízí možnost cestování pro dvoučlennou posádku. V základní verzi jde o pětimístné auto (prodloužená verze Maxi má o dvě místa více), ale na spaní je místa jen pro dva. Na cestu do Chorvatska tedy vyjíždíme ve dvou a máme v plánu cestu pojmout jako road-trip, tedy se zastávkami na zajímavých místech v Rakousku, Itálii (přes kterou máme na chorvatskou Istrii namířeno) nebo Slovinsku, kudy zase plánujeme zpáteční cestu.
Již před odjezdem oceňujeme některé chytré detaily v autě. Například v poslední dvojici bočních oken (úplně vzadu) jsou kožené brašny na věci, které je dobré mít po ruce při spaní nebo po probuzení. Víme tak, že je nebudeme muset hledat v cestovních taškách. Stejně tak je v kufru umístěný šuplík, ve kterém jsou třeba přihrádky na příbory, dole pak větší prostor pro nějaké zásoby potravin či větší nádobí. Takže opět věci, které nemusíte mít v zavazadlech a máte je okamžitě po ruce, když jsou potřeba. Nad tímto šuplíkem pak je výsuvný plynový vařič.
Večer při první zastávce v rakouském Freistadtu pak poznáváme další důležité funkce. Jednak se lůžko dá poměrně snadno rozložit a jednoduše se ukotví pomocí vzpěr, které zapadají do připravených výklenků v B sloupcích. Akorát u této verze je problém, že je auto poměrně krátké, je tedy nutné přední sedačky posunout maximálně dopředu a opěradla sklopit co nejvíce dopředu, aby se tam lůžko vešlo. Z toho důvodu ani není možné mít lůžko rozložené pořád a je nutné ho vždy složit, protože by kvůli poloze předních sedaček nemohla ve voze cestovat ani dvoučlenná posádka. Předpokládám ale, že se to netýká delší verze Maxi ani podobných úprav vozů VW Multivan nebo ID. Buzz, které jsou větší než Caddy.
Další zajímavou vychytávkou jsou zdánlivě obyčejné kousky černého plastu.
Další zajímavou vychytávkou jsou zdánlivě obyčejné kousky černého plastu. Volkswagen Caddy California může mít jako doplňkovou výbavu stan, který se umístí na otevřené zadní dveře, a vytvoří tak předsíň a zároveň i odvětrávání. Tento kus jej ale neměl a trochu jsme se obávali toho, že v autě bude v noci vydýchaný vzduch a všechno bude opocené. Například u standardního Volkswagenu California toto řeší střešní stan, ve kterém jsou větrací malé mřížky, jež nelze zavřít. Ty tedy zajišťují neustálý přísun kyslíku. Byť v chladnějších nocích jimi uniká teplo, jak jsme si vyzkoušeli při testu Volkswagenu California Ocean loni na podzim. Ve Volkswagenu mysleli i na tento detail a ony kousky černého plastu, nad jejichž významem jsem si zpočátku lámal hlavu, se jednoduše přivřou do předních oken. Jde totiž o mřížky, které zajistí, aby do vozu nenapršelo. Zároveň mají na vnitřní straně sítě proti hmyzu. Takže po celou noc máme přísun čerstvého vzduchu do auta a auto se nijak nadměrně zevnitř nepotí.
Stejně tak je velmi příjemné lůžko, které má stejný rošt, jaký má Volkswagen California nahoře, zatímco dole se v některých verzích spí pouze na sklopených sedačkách s prodloužením do délky lůžka. Tak to ostatně bylo i ve vrcholné verzi Mercedesu Marco Polo, který jsme také nedávno testovali. Ale zdánlivě obyčejný kempingový vůz Caddy California nabídne lůžko s pohodlným roštem, na kterém se příjemně spí a ráno se probouzíme příjemně odpočatí.
Následuje cesta přes Itálii, kde také trávíme jednu noc, a jedeme zpravidla „vyhlídkovou“ trasou mimo dálnici, kde oceňuji kompaktnost auta, protože v horských zatáčkách je to příjemnější než s velkou dodávkou. Tato základní verze Volkswagenu Caddy California je totiž kratší než třeba Škoda Octavia a zároveň sdílí podvozkovou platformu MQB s osobními vozy koncernu Volkswagen, takže se chová spíše jako osobní auto než jako dodávka. Akorát je samozřejmě znát vyšší těžiště. V Itálii jsme také jen na skok a pokračujeme do Chorvatska, kde se usazujeme v kempu nedaleko města Umag, konkrétně v městečku Savudria.
Zde trávíme delší čas a oceňujeme další výbavu vozu – integrovaný kempingový stolek a dvě židle, které jsou uložené v zavazadlovém prostoru. Nejsou sice tak hezky schované jako ve standardní Californii, ale jsou v nylonových „policích“ k tomu určených, takže také mají své místo a nijak necestují po autě ani na klikatých horských cestách, kterými jsme zejména v Rakousku jeli. Jen je škoda, že zabírají velkou část místa pro zavazadla. Vyndáváme si je a máme příjemné posezení přímo kousek od pláže, protože v období mimo hlavní sezonu je v kempu volněji a jsou volná i místa přímo u pláže. Jde sice o kempování pro méně náročné, které samozřejmě nelze srovnávat s vrcholnou Californií, ale nám vyhovuje a je to příjemné. Stolek a židle jsme ale využívali i cestou při zastávkách na jídlo, snadno je lze vytáhnout a složit.
Volkswagen Caddy California vyzývá k cestě „na blind“
Výhoda tohoto typu auta je, že se nemusíme nijak svazovat přesným plánem, prostě jedeme a zůstáváme tam, kde se nám to líbí. Zároveň je spaní nesrovnatelně pohodlnější oproti stanu a přestavění auta na spaní trvá pár minut, takže oproti stavění a balení stanu je mnohem jednodušší a rychlejší. Takže nevadí, když na většině míst zůstáváme jen na jednu noc. Nicméně v této kratší verzi je skládání lůžka lehce komplikovanější kvůli menšímu prostoru, což vyžaduje i již zmíněnou manipulaci s předními sedačkami a přemístění některých zavazadel. Jde ale o nejmenší užitkový vůz Volkswagenu a všechny ostatní, včetně delší verze Maxi, na tom budou lépe. Ale uznávám, že si v Chorvatsku užíváme i to, že nemusíme interiér trochu delší dobu přestavovat.
Cestou zpátky vyrážíme přes Slovinsko, také přes horské silnice, kde máme nejen krásné výhledy, ale občas narazíme i na nějakou zajímavost. Třeba památník hrdinům, letcům a výsadkářům z 2. světové války. Poslední noc na cestě trávíme v kempu nedaleko jezera Bled a pak už nás čeká jen přejezd Rakouska a části Česka. Lze to shrnout tak, že i cesta je cíl, protože přestože jsme mířili hlavně do Chorvatska, rozdělením cesty na kratší úseky si užíváme i cestu samotnou a jedeme krásnými místy, která většina lidí cestou do Chorvatska nebo zpět objede po dálnici.
Volkswagen už nabízí i plug-in hybrid jako kempovací auto
V době tohoto testu ještě nebyla přímo tovární kempingová verze nového Multivanu. Kdo by tedy chtěl něco takového třeba u plug-in hybridního Multivanu, musel by sáhnout po kempingové vestavbě, kterou u nás dělá třeba firma Egoe, zatímco Volkswagen Caddy California je tovární verze, kterou přímo takto koupíte již hotovou. To se ale mezitím změnilo, protože Volkswagen na veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru představil Multivan s paketem Good Night, který můžete mít i v kombinaci s plug-in hybridním pohonem. Takže se těšíme, až si tuto kombinaci budeme moci vyzkoušet, ideálně přímo plug-in hybrid. Ale to už letos nejspíše nestihneme. Zda se něčeho takového oficiálně dočkáme i u ID. Buzz, to je zatím otázkou, ale my doufáme že Volkswagen u tohoto vozu také něco podobného nabídne, než dorazí na trh obytná verze ID. California. Na tu si totiž podle posledních informací ještě pár let počkáme.
Každopádně, Volkswagen ze svých užitkových vozů umí udělat praktické obytné vozy, ať už jde o jednoduché kempingové vozy, nebo plnohodnotné obytňáky. A minimálně u těchto jednoduchých se dočkáme i elektrifikovaného pohonu a reálné je něco takového udělat i u Volkswaqenu ID. Buzz.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz a Volkswagen Užitkové vozy