Agentura Reuters informovala o tom, že Volkswagen dnes uvedl, že již nemůže vyloučit uzavření továren v Německu, protože hledá způsoby, jak ušetřit několik miliard eur v rámci snižování nákladů. Zpráva přitom přichází krátce poté, co jsme se dozvěděli, že koncern odpískal plánovanou baterkárnu ve Švédsku.
Automobilka podle Reuters považuje jednu velkou továrnu na výrobu vozidel a jednu továrnu na součástky v Německu za zastaralé. O které jde konkrétně, to jsme se bohužel nedozvěděli. Současně s tím ovšem zástupci společnosti uvedli, že se cítí být nuceni ukončit program zajištění pracovních míst funkční od roku 1994 a plánovaný ještě na dalších pět let. Všechna opatření přitom mají být projednána s odbory.
„Situace je extrémně napjatá a nelze ji překonat jednoduchými opatřeními na snížení nákladů,“ uvedl v písemném prohlášení šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer, jenž se už osvědčil jako dobrý škrtač nákladů, za což byl také odměněn mimořádným kontraktem. Už dříve jsme vás také informovali o tom, že by německý výrobce měl pracovat na úsporném balíčku, který by měl ušetřit asi 10 miliard eur (cca 242 miliard korun) s tím, že bude zahrnovat snížení počtu zaměstnanců.
Šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume pak v prohlášení pro vedení společnosti údajně uvedl, že obtížné ekonomické prostředí, noví konkurenti v Evropě a klesající konkurenceschopnost německé ekonomiky znamenají, že automobilka musí udělat více.
Volkswagen schließt Standortschließungen nicht mehr aus und will geltende Beschäftigungssicherung aufkündigen - Arbeitnehmerseite kritisiert VW-Vorstand massiv und kündigt entschlossenen Gegenwind an: Das… https://t.co/3cDrJV1Q3I #igmetall #gewerkschaft #braunschweig pic.twitter.com/3sEYZzXTKs
— IGMetall_BS (@IGMetall_BS) September 2, 2024
K situaci se okamžitě vyjádřil také německý odborový svaz IG Metall, který označil oznámení Volkswagenu za nezodpovědné rozhodnutí, které otřásá základy společnosti, která je největším průmyslovým zaměstnavatelem v Německu a podle tržeb největším výrobcem automobilů v Evropě. „Představenstvo dnes představilo nezodpovědný plán, který otřásá základy Volkswagenu a představuje obrovské ohrožení pracovních míst a závodů. Tento postup je nejen krátkozraký, ale i vysoce nebezpečný – hrozí, že zničí srdce Volkswagenu. Takové snižování počtu zaměstnanců by bylo nepřijatelné a setká se s rozhodným odporem. Budeme bojovat ze všech sil, v případě potřeby i v ostrém konfliktu, za zachování všech závodů a pracovních míst našich kolegů! Nebudeme tolerovat plány, které podnik uskutečňuje na úkor zaměstnanců a které masivně rozkládají regiony v naší zemi,“ uvedl Thorsten Gröger, hlavní vyjednavač vnitropodnikové kolektivní smlouvy s VW, za IG Metall.
Ani nevím proč, ale tak nějak věřím, že německé odbory ví o čem mluví. I já si dovedu představit, že VAG chce elektrifikaci a vlastní chyby zaplatit na úkor svých zaměstnanců se zachování zisků pro akcionáře - což je z jeho pohledu OK. Stejně tak je správně přimět VAG, aby zisk pro akcionáře rozdělili i mezi zaměstnance - například nezavřením závodu.
Takže já bych to konání odborů v Německu nezatracoval hned a paušálně.