Volkswagen prochází obdobím škrtání nákladů a urychlování elektromobilní konverze. K tomu byl povolán v rámci koncernové rotace v polovině roku 2022 Thomas Schäfer z pozice šéfa Škody, kde se mu podařilo rozšířit cílovou skupinu zákazníků a snížit finanční náročnost výroby. Stejný úkol má v čele značky Volkswagen osobní vozy, kde dostal obvyklý tříletý kontrakt. Ten mu byl ale podle Automobilwoche z rozhodnutí dozorčí rady předčasně prodloužen o pět let. Otec Enyaqu má tedy horké křeslo ve Wolfsburgu zajištěné minimálně do roku 2030. Nebude to ale zadarmo, očekává se od něj, že potlačí nejpalčivější problémy značky; extrémní výrobní náklady a pomalý přechod na elektromobilitu. A také postupné ztráty na čínském trhu.
Ve shodě s šéfem VW Group Oliverem Blumem budou pracovat na výrazném zvýšení výnosů značky Volkswagen osobní vozy, Schäferův hlavní úkol pak bude otevřít pro značku trh levných elektromobilů. Právě zde totiž Volkswagen nejvíce tlačí bota; sice chce napřesrok spolu s ostatními mainstreamovými značkami koncernu uvést rodinu dostupných elektromobilů za 25 000 eur (635 tisíc korun), jenže Stellantis jej předběhl a levné elektrické auto už prodává. Dokonce ještě levnější. Padl navíc projekt ID.1, připravovaný s Renaultem, a podle dostupných informací to byl právě Volkswagen, kdo tuto dohodu zrušil.
Pomoci má, jako obvykle, spolupráce s čínskou automobilkou. V tomto případě jde o Xpeng, jenže v této věci bude mít rozhodující slovo Ralf Brandstätter, tedy člověk, kterého Schäfer nahradil v čele Volkswagenu. Ten totiž aktuálně vede čínskou pobočku firmy a my se můžeme jen dohadovat, jaké mezi nimi panují vztahy.