Doba nemilosrdného tahu na branku v koncernu Volkswagen Group skončila s vyhozením minulého generálního ředitele Herberta Diesse. Jeho nástupce Oliver Blume si mnohem lépe rozumí se všemocnými odbory, to ale bohužel také znamená, že není tak důsledný v prosazování bolavých změn. Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat; debakl softwarové divize Cariad zpozdil a zkomplikoval uvádění nových modelů, cenová válka v Číně oslabila beztak špatnou ziskovost značky Volkswagen a korunu všemu nasadil propad poptávky po klíčových elektromobilech Volkswagen ID.3 a Cupra Born, který vedl až k neplánovaným odstávkám výroby. Situace zašla tak daleko, že si šéf značky Volkswagen (a bývalý ředitel Škody Auto) Thomas Schäfer veřejně nasypal popel na hlavu a prohlásil, že kmenová značka celého koncernu ztratila konkurenceschopnost a neumí se vypořádat se vpádem levné čínské konkurence, inflací ani tlakem vysokých nákladů na práci a energie.
Na tyto výsledky zareagovaly i burzy a akcie Volkswagen Group začaly ztrácet krok s konkurenčními výrobci. Jenže vedení automobilky nesedí se založenýma rukama a nečeká na ránu z milosti. Schäffer oznámil podle Reuters záměr snížit do roku 2026 o pětinu, tedy o 10 miliard eur (243 miliard korun) ročně, náklady na administrativu. Jak složitá je jeho pozice s šéfkou odborů Cavallovou za zády, svědčí i další slova o způsobu, jakým toho chce dosáhnout. Samozřejmě žádné propouštění, jen přirozené odchody do důchodu, včetně předčasného. A také odstranění duplicitních procesů, aniž bychom se dozvěděli, o kterých procesech je řeč. Cílem je také zkrátit vývojový cyklus nového modelu z dnešních 50 na 36 měsíců, obvyklých v Číně. Za oběť úsporám padne také plánované výzkumné a vývojové středisko ve Wolfsburgu za 800 milionů eur (19,5 miliardy korun). Akcie na toto oznámení zareagovaly růstem o 4,6 %.
Racionalizační snahy šéfa koncernu Blumeho však směřují i k dalším automobilkách vlastněným přímo značkou Volkswagen, tedy Audi, Lamborghini + má většinový podíl v Porsche AG. O dalších koncernových značkách, tedy především Škodě Auto, SEATu, MANu a Scanii, tentokrát řeč nebyla, aktuální problém se týká především samotného Volkswagenu.