Podle statistik sdružení evropských autovýrobců ACEA patřil letošní srpen k těm tržně nejhorším. Prodej nových automobilů se totiž v Evropské unii meziročně zpomalil o dramatických 18,3 %, přičemž německý trh odepsal více než čtvrtinu (-27,8 %), Francie poklesla o 24,3 % a Itálie o 13,4 %. Tento negativní výsledek jde proti trendu, v jehož rámci trh za prvních osm letošních měsíců dosud stoupal a i se započtením černého srpna stále vykazuje meziroční růst o 1,4 %, což reprezentuje téměř 7,2 milionu prodaných vozidel. Španělsko přidalo 4,5 %, Itálie 3,8 %, zatímco Francie s Německem už nakumulovaly mírný pokles o 0,5, respektive 0,3 %.
Čistě bateriové elektromobily dopadly ještě hůře. Jejich tržní podíl poklesl meziročně z 21 na 14,4 %, celkový pokles vyjádřil sešup ze 165 204 elektromobilů, prodaných v srpnu 2023, na 92 627 o rok později. Hlavní vina leží na Německu a Francii, přičemž první jmenovaný meziročně odepsal 68,8 %, druhý 33,1 %. Za prvních osm měsíců 2024 činil tržní podlí elektromobilů napříč EU dokonce jen 12,6 %. V opouštění pozici pokračují i plug-in hybridy, které meziročně odmázly 22,3 % a snížily tržní podíl ze 7,4 na 7,1 %. Čest elektrifikovaných automobilů tak zachraňovaly pouze hybridy, kterých přibylo v srpnu 201 552, což je o 6,6 % meziročně více a znamená to výrazné navýšení tržního podílu ze 24 na 31,3 %.
ACEA tuto situaci vnímá jako velký problém, způsobený především neschopností unijních úřadů pomoci vlastnímu trhu s lokálně bezemisními vozidly podporou budování infrastruktury a veškerý průmysl zajištěním levné energie. Současný dramatický pokles poptávky po elektromobilech také dále komplikuje situaci automobilek, kterým chce EK od příštího roku výrazně zpřísnit flotilové emise vyrobených automobilů a jejich neplnění trestat likvidačními pokutami. ACEA také žádá unijní orgány o posun přezkumu průběhu plnění pařížské dohody o dekarbonizaci z let 2026 a 2027 už na příští rok.
Výše uvedená čísla jsou způsobena především propady na čtyřech největších trzích a zdaleka neplatí v celé Unii. Například v Česku sice celkové registrace také poklesly, avšak zdaleka ne tak dramaticky (-8,8 %). Tržní podíl čistě bateriových elektromobilů u nás meziročně dokonce stoupl z 3,2 na rekordních 4,6 %, PHEV naopak sestoupily z 2,7 na 2 %. Hybridy rostou, avšak rovněž mírnějším tempem a navýšily svou část koláče z 20,4 na 22,9 %.