ACEA: Česko zažívá boom elektrických dodávek a autobusů, Evropa stagnuje

ACEA: Česko zažívá boom elektrických dodávek a autobusů, Evropa stagnuje
Fotografie: dpp.cz
  • Česko letos zaznamenalo více než tisíciprocentní nárůst prodejů elektrobusů
  • Prudce rostly rovněž čistě elektrické dodávky a kamiony
  • Celoevropská čísla však vypadají trochu jinak

Nejnovější statistiky evropského sdružení automobilových výrobců ACEA říkají, že v Česku se probouzí k životu elektromobilita mezi užitkovými vozidly a autobusy. Meziroční nárůsty za prvních devět měsíců roku jsou impozantní, i když lze oprávněně namítnout, že dosáhnout vysokého růstu z velmi nízkých počátečních čísel není tak složité. Konkrétně čistě elektrických dodávek se u nás za první tři kvartály prodalo celkem 384, což znamená 53% růst oproti loňským 251 kusům. Těžkých kamionů BEV pak u nás bylo zaregistrováno 15, tedy o 87,5 % více oproti loňským osmi. Nejimpresivnějších je ale 1 033 %, o němž meziročně vyrostly elektrobusy. Loni přibyly tři, letos 34. Zde ovšem doplňme, že Řecko ve stejném období zaznamenalo nárůst dokonce o 3 728,6 % z loňských sedmi na letošních 268.

Evropské průměry však vypadají méně optimisticky, a to platí jak pro EU, tak pro EFTA. Výjimkou je Velká Británie, kde elektrobusů meziročně přibylo o 38,5 % více (1 425), kamionů o 9,8 % více (1 450) a elektrických dodávek o 8,9 % méně (14 392). V ostatních regionech se klesalo, a to včetně některých velkých, vyspělých trhů. Konkrétně elektrických dodávek se v EU zapisovalo o 12,8 % méně (67 196), v EFTA o 13,5 % méně (7 812) a v EU + EFTA + UK potom o 12,2 % méně (89 400). Kamionů v EU meziročně přibylo o 6,6 % méně (5 510), v EFTA naopak o 13,1 % více, v EU + EFTA + UK potom o 1,8 % méně (7 855). Elektrobusů přibylo v EU o 28,7 % více (4 362), v EFTA naopak o 24,3 % méně, v EU + EFTA + UK pak přibylo 24,9 % (6 202).

To vše za situace, kdy prodeje lehkých užitkových vozů kategorie N1 v celé Evropě rychle stoupají a prodeje kamionů naopak klesají. Proto klesl tržní podíl čistě elektrických dodávek v EU z loňských 7,1 na 5,7 % a podíl nabíjecích kamionů zůstal i přes absolutní pokles na loňských 2,2 % tržního podílu. Zdaleka nejlépe si vedly elektrobusy, které stouply ze 14,3 na 15,9 % tržního podílu. Největší růst v absolutních číslech zažilo Německo, což je možná trochu paradoxní vzhledem k tomu, jak se tam aktuálně vyvíjí trh s osobními elektromobily. Každopádně si meziročně připsalo o 11,4 % elektrobusů více a s 578 prodanými kusy přebralo loňské prvenství Francii, kde se letos prodeje naopak propadly prakticky přesně o stejné počty, o kolik v Německu narostly.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze