Podle listopadových statistik sdružení evropských automobilových výrobců ACEA meziročně klesly v Evropě (EU+EFTA+Velká Británie) prodeje elektromobilů za dosavadních 11 letošních měsíců o 1,4 %. Podrobnější pohled ale odhalí, že za tento výsledek může především Tesla, jejíž prodeje se ve stejném regionu propadly za celý dosavadní letošní rok o 13,7 %. A poněkud to mění pohled na statistiku, protože po vynechání Tesly vidíme naopak nárůst o 1,3 %.
Tento zajímavý a dosud nevídaný jev lze přitom vyložit několika způsoby. Nesporné je sice, že donedávna nedostižnou americkou automobilku dohání konkurence, a to jak čínská, tak evropská. Ovšem může to také znamenat, že nekritický obdiv, který Tesla svým geniálním marketingem vyvolala u části publika a jenž svého času pomáhal obecnému rozšíření elektromobility, může část elektromobilistů vést k iracionálním rozhodnutím typu „buď Tesla, nebo nic, a když Tesla neuvede žádnou zajímavou novinku, tak končíme“.
Negativní trendy se Tesla snaží zvrátit rekordními slevami a dalšími výhodami, avšak propad se nedaří zastavit. Spíše naopak; meziroční pokles za samotný listopad už činil 28,4 %. Narazilo tedy ořezávání nákladů na marketing a služby na své limity? Nebo prostě do elektromobility začíná vstupovat hlavní proud zákazníků, kteří přesedají ze spalovacích aut a preferují u nového elektromobilu i jiné hodnoty, než šokující výkon a motokárové jízdní vlastnosti?
U konkurence také pozorujeme, že u ní rychle ochládá snaha za každou cenu napodobit Teslu ve všech směrech, především její agenturní model prodeje. Teslu zkrátka čekají změny, pokud si bude chtít udržet výsadní místo na trhu. Jejich podobu těžko odhadovat, protože automobilka je stále de facto řízená jediným člověkem, jehož dosavadní nápady byly jak geniální, tak diskutabilní. A nelze říci, že by v poslední době přibývalo těch prvních na úkor druhých.