Německý trh s elektromobily prudce roste, zbytek Evropy stagnuje

8
Německý trh s elektromobily prudce roste, zbytek Evropy stagnuje
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Eurounijní trh s automobily pomalu roste, podíl elektromobilů zůstává stabilní
  • Prudce roste obliba hybridů, které tvoří více než třetinu prodejů
  • Zpátky na světlo se derou i plug-in hybridy

Podle nejnovějších statistik ACEA se eurounijní automobilový trh vrátil k mírnému růstu; za prvních devět měsíců letošního roku se v EU prodalo celkově meziročně o 0,9 % aut více, za samotné září pak díky uvedení řady důležitých nových modelů čísla vyskočila meziročně o 10 %. Tržní podíl čistě bateriových elektromobilů (BEV) za první tři letošní kvartály dosáhl 16,1 %, což je sice meziroční nárůst o 3 procentní body, ovšem jde o výsledek, zaostávající za unijními záměry. Zdaleka největším hitem zůstávají klasické hybridy (HEV), které od ledna do září zabraly 34,1 % trhu, což znamená meziroční příbytek 4 procentních bodů a také vůbec poprvé v EU absolutní tržní dominanci. Pokračuje rovněž zmrtvýchvstání plug-in hybridů (PHEV), které byly ještě předloni považovány za mrtvou vývojovou větev. Za prvních devět měsíců však v EU zaujaly celkem 9 % kupců, což znamená meziroční nárůst o 2,1 procentního bodu.

Tržní podíly jednotlivých pohonů v EU za září 2025
Tržní podíly jednotlivých pohonů v Evropské unii za září 2025

Kombinované prodeje konvenčních zážehových a vznětových automobilů pokračují ve strmém pádu; od ledna do konce září zabraly už jen 37 % trhu, což znamená meziroční sestup o 9,8 procentního bodu.

V konkrétních číslech v EU od ledna do září přibylo celkem 1 300 188 BEV, tři ze čtyř největších unijních trhů, které dohromady představují 62 % trhu, hlásí strmý růst. Německo meziročně stouplo o 38,3 %, Belgie o 12,4 % a Nizozemsko o 3,9 %. Čtvrtý z velké čtyřky, Francie, naopak hlásí mírný pokles o 0,2 %, i když za samotné září došlo k růstu o 11,2 %. Hybridů přibylo za stejné období v EU celkem 2 793 079 kusů, přičemž růst táhla především Francie (+28,8 %), následovaná Španělskem (+28,1 %), Německem (+10,6 %) a Itálií (+9,2 %). Plug-in hybridů přibylo na unijních silnicích celkem 722 914, přičemž nejrychleji rostly ve Španělsku (+105,2 %), Itálii (+72,6 %) a Německu (+63,9 %).

Vývoj prodejů v EU září 2025
Meziroční vývoj prodejů jednotlivých pohonů v EU za září 2025

Za samotné září 2025 narostly v celé Unii meziročně elektromobily o 20 %, hybridy o 15,9 % a plug-in hybridy o 65,4 %.

V Česku se za prvních devět letošních měsíců prodalo celkem 182 437 aut, což znamená meziroční růst o 6,1 %. Z toho bylo čistě bateriových elektromobilů 10 180 (meziročně +41,2 %), plug-in hybridů 7 803 (+78,6 %) a hybridů 40 835 (+22,2 %). Jen v září se tu pak prodalo celkem 21 370 aut, tedy meziročně o výrazných 17,1 % více, z toho bylo 1 360 BEV (-7 %), 935 PHEV (+117,9 %) a 4 739 HEV (+43,1 %). Vyjádřeno tržním podílem to činí za prvních devět měsíců 5,6 % u BEV (+1,4 procentního bodu), 4,3 % PHEV (1,8 bodu) a 22,4 u HEV (+3 body). Za samotné září pak činil tržní podíl BEV 6,4 % (-1,6 bodu), PHEV 4,4 % (+2 body) a HEV 22,5 % (+4,3 bodu). V Česku stále dominují zážehové motory s podílem 48 %, i když za září meziročně ztratily 0,2 procentního bodu.

Diskuze ke článku
Martin
Martin
Plug-in hybrid je naprostá blbost a nechápu oblíbenost. Pořád se musím starat o spalovací motor a jeho servis. Snad logicky, když mám na hybrid, tak si rovnou koupím elektromobil.
Moj Komis
Moj Komis
Vidím, že širšie vnímanie sveta okolo je celkom problém. Plugin autá nikto dobrovoľne nekupuje, lebo cenový rozdiel oproti obyčajnému hybridu sa nikdy nevráti. Kupujú ho väčšinou firmy kvôli eko politike, ale BEV im nevyhovuje.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze