V Evropě se otočil čas. Elektromobily zpomalují, hybridy rostou

4
V Evropě se otočil čas. Elektromobily zpomalují, hybridy rostou
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Celkové registrace za červen 2024 vyrostly
  • Jednotlivé evropské země se výrazně liší v tržních trendech
  • Někde elektromobily prudce klesají, jinde ještě prudčeji rostou

Celkové registrace nových automobilů, prodaných v Evropě (EU+EFTA+Velká Británie), za červen 2024 podle ACEA meziročně povyrostly o 4,3 %, což je číslo, odpovídající období stabilního růstu. Prodeje však stále zůstávají za hodnotami z dob před pandemií covidu. Největšími tahouny byly Itálie (+15,1 %), Německo (+6,1 %) a Španělsko (+2,2 %). Naopak Francie za stejné období odepsala 4,8 %. Čísla za celé první letošní pololetí vypadají podobně. Meziroční nárůst o 4,5 % a celkově téměř 5,7 milionu nových aut. Lídrem je tentokrát Španělsko (+5,9 %), následované Německem a Itálií (oba +5,4 %) plus Francií (+2,2 %).

s
ACEA vývoj prodeje červen 2024

Co se týče podílu jednotlivých pohonů, tak neuvěřitelný spurt předvedly hybridy, ještě nedávno vnímané jako rychlý přechod k totálnímu zániku. Jako jediné totiž za červen meziročně narostly, a to rovnou z 24,4 na 29,5 %. Tento skok se odehrál na úkor spalovacích motorů (ze 49,6 na 47,1 %), ale bohužel i elektromobilů, které poklesly z 15,1 na 14,4 %. O jedno procento poklesl i absolutní počet registrací na 156 408, a to přesto, že na některých trzích se odehrálo něco jako elektrická revoluce. Mluvíme především o Itálii, která si meziročně připsala omračujících 117,4 %, a Belgii s přírůstkem 50,4 %. Bohužel to nestačilo vyrovnat propady v Německu (-18,1 %), Nizozemsku (-15 %) a Francii (-10,3 %). O něco lépe vypadají čísla za první pololetí, která naopak narostla o 1,3 % a představují 12,5 % z tržního koláče.

Těžko bychom hledali precedens pro plug-in hybridy, jejichž poměrně rychlý zánik před několika měsíci vystřídaly frenetické nárůsty na řadě důležitých trhů. Jenže červnová čísla přinášejí naopak silný meziroční propad téměř o pětinu, konkrétně o 19,9 %. Zda jde o momentální odchylku, či nový trend, ukáží až příští měsíce. Každopádně v Belgii odepsaly fatálních 49,2 %, ve Francii 21,7 % a v Německu 3,4 %. Meziroční pokles tržního podílu z 7,9 na 6,1 % znamená 66 482 prodaných jednotek.

tržní podíly červen 2024

A konečně klasické hybridy. Jejich cestu k nebesům táhly všechny čtyři nejsilnější evropské trhy. Ve Francii si totiž za červen meziročně připsaly 34,9 %, v Itálii 27,2 %, ve Španělsku 23 % a konečně v Německu 16,5 %.

V Česku vypadají meziroční srovnání podstatně optimističtěji. Podíl BEV tu totiž za červen meziročně narostl z 3,1 na 6,8 %, plug-in hybridy oslabily z 2,6 na 2,4 % a klasické hybridy z 15,6 na 18,6 %. Za první polovinu roku jsou nárůsty střízlivější, avšak stále patrné. Elektromobily posílily z 2,6 na 3,5 %, PHEV z 2,3 na 2,4 % a hybridy z 16 na 20,2 %.

Diskuze ke článku
Petr Seliger
Petr Seliger
Teda pluginy nechápu.
Abych jezdil na baterky, tak musím nabíjet každý den, navíc servis mám jak na spalovák a BEV zároveň.
Nemám ani takový výkon jako na BEV ani nabíjení a mnohdy jen předokolku.
Tahám každý den oba pohony a převodovku...
A je to daleko složitější pohon pro další servis, než jen BEV, což se projeví na prodejní ceně...
A rozdíly v ceně oproti BEV prakticky nejsou.

Je vidět že strašení dojezdem BEV přináší své ovoce.....
Josef L
Josef L
Tyhle statistiky jsou závislé na tom, co se vyrábí. Dnes už klasický spalovák výrobci skoro nevyrábí, tak statistika musí vycházet samozřejmě rozdílně oproti minulým letům.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Takových procent, ani jsem to nesečetl a on je někdo nespokojený?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze