Podle přispěvatele Electric Nick, který zpracovává podklady spolku evropských automobilek ACEA, došlo za první tři měsíce letošního roku k docela zajímavému vývoji na evropském trhu (EU+EFTA+Velká Británie) stran podílů jednotlivých pohonů. Výrazně se zpomalil nárůst ekologických pohonů (BEV+PHEV+HEV) na úkor ostatních pohonů, z nichž je pochopitelně drtivá většina čistě spalovacích (ICE). Zatímco ještě před pěti lety se procentní body přičítaly po dvoumístných číslech a v roce 2023 meziročně přibylo aspoň 3,5 procentního bodu, první letošní čtvrtletí si oproti celému loňskému roku polepšilo o pouhého půl bodu. I tak to ale stačilo na vůbec první prolomení historické hranice 50 %; konkrétně elektrická a elektrifikovaná auta získala 50,4 %.
Sharing a new interactive chart on new passenger car sales across Europe, categorized by propulsion type.
— Electric Nick (@electric_nick_) May 19, 2024
Usually, I focus on BEV sales and disregard Hybrids since they still incorporate a combustion engine. However, I was curious about the sales trends for PHEVs and HEVs in… pic.twitter.com/nJeMxucUSb
Dobré časy zažívají klasické hybridy bez externího dobíjení; ačkoliv měly touto dobou podle prognóz už ustupovat čistě bateriovým elektromobilům, děje se přesný opak. Zájem o HEV roste zatím nejrychleji za poslední čtyři roky a za první kvartál si ukously téměř 30 % tržního koláče (29,7 %). I přes lokální rekordní příbytky ovšem lehce ztratily plug-in hybridy, které si připsaly 7,4 %, tedy o tři desetiny bodu méně, než za celý rok 2023. Uvidíme, jakým směrem bude pokračovat vývoj po zbytek letošního roku, rozhodně nás ještě čekají zajímavá čísla.
Představy o Zelené dohodě však přestávají plnit čistě bateriové elektromobily. Jejich prodeje sice nezkolabovaly po předčasném ukončení německých dotací, jak s oblibou spekulovali i někteří čeští motorističtí žurnalisté, avšak přesto oproti roku 2023 zpomalily o 2,5 bodu. Podíl 13,2 % za první tři letošní měsíce také znamená, že se tržní podíl vrátil nejen pod úroveň roku 2023, ale dokonce i 2022. A že už je opravdu nejvyšší čas na uvedení levných evropských elektromobilů. Čína sice už dnes prodává nová plnohodnotná BEV na domácím trhu za čtvrt milionu korun, avšak jejich hromadný útok na evropské trhy není žádoucí ani z ekonomického, ani z politického hlediska.
Bude také třeba vymýšlet nové formy podpory rozvoje elektromobility, ideálně nepřímé či ještě lépe nefinanční. Evropou se totiž šíří, k velké radosti totalitních režimů, žijících z exportu ropy, vlna politického odporu proti elektromobilitě a záplava dezinformací na dané téma. Z ekologizace dopravy se tak bohužel stává i politikum a o to složitější bude její prosazování.
Dekuji pane Cermaku. Konecne se to nekdo nebal napsat naplno.
Pozastavení růstu ba dokonce drobný pokles prodeje EV nevidím vůbec černě, to je přece normální vývoj. Naopak, nikdy nebyla lepší šance pro kupujícího, kdy jsou aktuálně nejlepší ceny, lze vyjednat nejvyšší slevy při nákupu.
Zajisté souhlasím s panem Čermákem. Opravdu potřebujeme "nové produtky", cenově dostupnější EV pocházející z Evropy, takhle jednoduché to je, ale v praxi je to extrémně náročný úkol na roky. Musíme být trpělívý. A otázkou je, je slovo trpělivý od slova trpět? :-D
Dále si myslím, že EV do roku 2035 získá 50-70% trhu s novými vozy, ale taky si myslím, že EV nebude pro každého ani v roce 2035, to přijde o dost později. Ale vadit nám to asi nemusí, v tom počtu denně jezdících EV v roce 2035. Většina spalováků v dané době bude někde postávat a čekat možná celý týden na svého majitele. Asi už to nebudou auta (ty spalovací), co vozí každodenní ekonomiku Evropy. Nesmírně důležitý bude vývoj nákladní dopravy a infrastruktury potřebné pro elektrická vozidla všeho druhu.