Německo: dlouhý nos na skeptiky, prodeje elektromobilů rostou i bez dotací

34
Německo: dlouhý nos na skeptiky, prodeje elektromobilů rostou i bez dotací
Fotografie: Mercedes-Benz
  • U našeho západního souseda v lednu meziročně stouply prodeje nabíjecích automobilů
  • Výsledky však zatím nedosáhly úrovně, na níž se pohybovaly před dvěma lety
  • Zazářila Škoda Enyaq, která meziročně přidala 100 % a umístila se druhá

Náhlé zrušení dotací koncem loňského roku spustilo lavinu spekulací a zlomyslných předpovědí o zhroucení německého trhu s nabíjecími automobily. Obavy z černých scénářů nejdříve mírnilo sdružení německých automobilek VDA koncem ledna, nyní první reálné tržní výsledky z roku 2024 ukazují, že v tomto ohledu vzniká prostor pro určitý optimismus. Čísla za leden si totiž nejenže nepohoršila, ale dokonce jsou meziročně výrazně lepší. A to jak v celkových prodejích automobilů, tak v mnohem větší míře u nabíjecích aut. Vzhledem k tomu, že růst nastal po čtyřech měsících kontinuálního poklesu, který nastal už za dotačních časů, začíná se také vnucovat otázka, zda na německé prodeje náhodou nemá mnohem větší vliv aktuální hospodářská situace v zemi, než samotné dotace.

V konkrétních číslech se v lednu 2024 podle insideevs.com v Německu prodalo celkově 213 553 aut všech pohonů, tedy meziročně o 19 % více. Jde o nejlepší výsledek od ledna 2020. Nabíjecích aut tamější trh absorboval 36 868, což je nejen meziročně o plných 37 % procent více, ale znamená to také nárůst tržního podílu z 15,1 na 17,3 %. Nutno ovšem také dodat, že čísla z ledna 2022, kdy ještě platily vyšší dotace, zatím pokořena nebyla; tehdy německé úřady zaregistrovaly 39 792 nabíjecích aut s tržním podílem 21,6 %.

Samotné čistě bateriové elektromobily BEV si meziročně polepšily téměř o čtvrtinu, konkrétně o 24 %, na celkem 22 474 kusů a tržní podíl 10,5 % (v lednu 2023 to bylo 10,1 %, v lednu 2022 pak 11,3 %). Poněkud překvapivé je velké zmrtvýchvstání plug-in hybridů, které se po celém roce soustavného poklesu v lednu 2024 vyšvihly na 14 394 prodejů, což znamená meziroční nárůst o 63 %. Tady je ale jasné, že jde jen o krátkou epizodu v jinak zřetelném opačném trendu.

Poněkud překvapivým lednovým vítězem je Mercedes-Benz, kterému se podařilo prodat absolutně nejvíc automobilů všech pohonů – celkem 6 058, přičemž pohodlné prvenství si zařídil i v kategorii PHEV, když 3 700 prodaných aut znamená více než dvojnásobek u druhého BMW (1 681). V kategorii BEV zaznamenal 2 358 registrací, což znamená druhé místo za Teslou. Ta udala celkem 3 152 čistě bateriových elektromobilů, jde ale tak trochu o Pyrrhovo vítězství. Dvě třetiny tohoto počtu totiž pochopitelně připadají na Teslu Model Y, jejíž prodeje se ale meziročně propadly o 36 %. Automobilka má tedy i nadále problém přílišné závislosti na jediném modelu. Na Volkswagen s celkem prodanými 2 176 auty zbylo až páté místo, a to jak v celkových prodejích, tak jen mezi BEV (1 735 prodejů).

A nakonec pěkný úspěch pro Škodu Auto. Enyaq totiž předvedl neuvěřitelný meziroční skok a meziročně našel v lednu 2024 dvojnásobek zájemců. To mu zajistilo druhé místo za suverénní Teslou Model Y se 1 457 prodanými kusy, když těsně porazil technicky spřízněné Audi Q4 e-tron (1 424 registrací). Třetí soukmenovec, Volkswagen ID.4/ID.5, si musel vystačit se 751 záznamem. Příčiny úspěchu lze možná hledat v německém ceníku Škody Enyaq, respektive v jeho porovnání s tím českým. V Německu totiž Enyaq aktuálně pořídíte výrazně levněji, než v Česku.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Zajimave.
Podle clanku na elektickevozy se v lednu v Nemecku propadli ciste bateriova auta mezirocne o 50%, a podle zdejsiho clanku si tamtez mezirocne bev polepsili o 24%.
Nekdo tady asi taha za kratsi konec…
Uprimne verim spise fdrive nez tamni umele inteligenci, ktera si jak znamo rada vymysli.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 16. 2. 21:48
Je ale vidět, jak VW nezvládl vzhled nových EV, když ID 4/5 je o tolik pod Enyaqem. Potvrzuje se mi můj osobní názor, že EV od VW jsou protě ošklivá. Ono to "ošklivé černé káčátko" sluší jen ID. Buzz, ale ostatním už prostě ne.
Marek M.
Marek M.
A není to teď tak, že tu "dotaci" teď dávají přímo automobilky? Tuším nějak první tři měsíce tohoto roku nebo jak která. To by mohl být i důvod té nižší ceny u Enyaqu.
Martin Lacina
Martin Lacina
Tady ma kde kdo Skodovku za modlu, a pritom Skodovka na svou domovinu z vysoka kasle.
Kdyby to jejich ev alespon za neco stalo, ale Enyaq je i za nemecke ceny predrazenej.

A pak musim znamejm vysvetlovat, ze elektromobilita neni nesmysl, ze ji jen nesmi posuzovat podle sousedovo Enyaqa, ktery v zime vycucnul celou baterku po 160km dalnicni jizdy.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze