Výsledky za minulý rok zveřejnila i domácí automobilka Škoda Auto. Ta meziročně zvýšila svůj podíl na trhu o 2 % na 35 %. Jelikož celkový nárůst trhu byl přibližně 15 %, znamená to, že na domácím trhu prodala mnohem více aut než v předchozích letech, kdy byly velké poklesy kvůli nedostatku komponent, zejména čipů v důsledku covidu a kabelových svazků vyráběných na Ukrajině. Celková čísla ale stále nejsou na „předcovidových“ hodnotách. Meziroční nárůst měla Škoda Auto i celosvětově, dodala o 18,5 % více vozů, konkrétně 866 800. Ale pojďme se podívat hlavně na domácí trh.
Tržní podíl Škoda Auto v Česku stoupl na 35 %
V Česku bylo loni registrováno 221 422 osobních aut, z nichž měla Škoda Auto tržní podíl již zmíněných 35 %, což představovalo 77 490 registrací. To je o 23,19 % více než loni, takže registrace vozů Škoda rostly více než celý trh. Na celková čísla z roku 2017, který byl dosud nejsilnější v ČR, se ale celkové registrace osobních aut ani samotných vozů Škoda nedostaly. Co ale neroste, to je trh soukromých zákazníků, protože trh je tažen firemními prodeji. Zároveň je tu velká změna v tom, které segmenty rostou a které klesají. Kategorie MPV za 10 let klesla z 11 % na 1 %, klesá segment Fabie a rostou prodeje SUV všech velikostí. Pokud jde o tržní podíl Škodovky, za 10 let stoupl z 30 % na 35 %. Maximum ale bylo v roce 2020, konkrétně 36,8 %.
Z pohledu jednotlivých modelů vede Škoda Octavia, která je nejprodávanějším modelem v Česku celkově a téměř každé desáté prodané auto v Česku je právě Octavia. Zatímco Octavia má podíl na trhu osobních aut 9,9 %, druhá Fabia 4,9 % a třetí Scala 4,4 %. Následují SUV Kamiq, Karoq a Kodiaq, takže prvních 6 nejprodávanějších aut v Česku nese logo s okřídleným šípem. Elektromobil Škoda Enyaq, nejprodávanější elektromobil v Česku, skončil až na 27. místě a má 21,7% podíl na trhu elektromobilů.
Elektromobilita je v ČR slabá, ale rychle roste
Postavení Enyaqu odráží stav elektromobility v Česku. Podíl elektromobilů v ČR je jeden z nejhorších v Evropě. Klíčový je ale růst meziročně o desítky procent. V roce 2022 to byl nárůst o 47 % oproti předchozímu roku a letos dokonce o 70,6 % oproti tomu loňskému. Toto zvyšující se tempo růstu, navíc bez dotací, dává naději že podíl elektromobilů na trhu se bude rychle zvyšovat. Podíl elektromobilů v registracích značky Škoda ovšem klesl. Důvodem je ale pravděpodobně i čekání mnohých zákazníků na modernizované verze Enyaqu, konkrétně nové motorizace 85 iV, 85x iV a RS iV s vyšším výkonem. A také samozřejmě nové verze Laurin&Klement.
Kromě zmíněné modelové péče Enyaqu se o rozvoj elektromobility domácí automobilka snaží i jinými cestami. Je to například spolupráce s dalšími subjekty na vytváření infrastruktury. Momentálně máme v Česku cca 5 300 nabíjecích bodů, což je stav ke konci roku 2023. Cíl na rok 2025 je 11 000 nabíjecích bodů a při současném tempu výstavby je reálný. Dále se automobilka snaží pomoci prodeji ojetých elektromobilů díky certifikátu o stavu baterie. Zajištěná je i servisní síť, protože všechny servisy umí základní opravy elektromobilů. Většina trhu elektromobilů je tažena firmami, celkově je podíl soukromých zákazníků cca 25 %, u elektromobilů je to ještě méně, cca 10 až 15 %.
Prodeje vozů Škoda soukromým zákazníkům sice nerostou, ale ve Škoda Plus nárůsty jsou, což ukazuje, že soukromí zákazníci častěji volí ojetá auta. Škoda Auto se ale zaměřuje i na další služby. Například cílem servisu je nabízet komplexní služby a prodej náhradních dílů poměrně strmě roste. Podobné to je i u prodeje doplňků. Nejprodávanější příslušenství pak jsou kola, střešní nosiče, textilní i gumové koberce a tažná zařízení.
Zákazníci jsou konzervativní z hlediska barev, u soukromých zákazníků je nejoblíbenější stříbrná/šedá, modrá a červená, ve firmách pak jsou na druhém třetím místě modrá a bílá. Z hlediska motorizací vede v obou kategoriích motor 1,5 TSI 110 kW a druhý je 1,0 TSI 81 kW. U soukromých zákazníků je na třetím místě slabší 1,0 TSI o výkonu 70 kW a u firemních zákazníků je na stejné pozici diesel 2,0 TDI 110 kW. Z hlediska výbavy převládá Style, kterou volí 42 %, 31 % jsou deriváty typu RS, Scout, Monte-Carlo, Sportline nebo Laurin&Klement. Většina zákazníků tedy volí spíše vyšší výbavy.
Výhled do roku 2024
V roce 2023 se představily facelifty modelů Scala i Kamiq a nové generace modelů Kodiaq i Superb. Zároveň dorazily již zmíněné nové motorizace Enyaqu spolu s vrcholnou verzí Laurin&Klement. Letos dorazí modernizovaná Octavia a nový levnější elektromobil Elroq. Ten je z našeho pohledu nejdůležitější novinkou domácí automobilky a má potenciál opět posunout trh elektromobilů kupředu. Bude to první model z ohlášené elektrické ofenzivy a v závěru roku se začne měnit identita i u dealerů. Bude pokračovat podpora hlavních aktivit, tedy ledního hokeje, cyklistiky a motorsportu. Pokud jde o trh v Česku, předpoklad je že poklesne o 5 % a Škoda Auto má ambice na udržení podílu 35 %. Objednávky reflektují předpokládaná čísla na rok 2024. Cíl pro Škoda Plus pak je navýšení o 6 %. Pokud jde o podíl elektromobilů, jsme zvědaví, co udělá modelová péče a nové verze Enyaqu a později Elroq. I když ten nejspíše do výsledků letošního roku příliš nepromluví. Jak to vidíte vy? Rádi si přečteme vaše názory v komentářích.