Registracím elektromobilů v Česku vládne Tesla, boduje i v jiné kategorii

Březen 2023
Registracím elektromobilů v Česku vládne Tesla, boduje i v jiné kategorii
Fotografie: Tesla Motors
  • Meziročně registrace nových osobních vozů za první kvartál vzrostly oproti o 18,89 %
  • Zvýšil se podíl elektrických osobních automobilů a elektromobily se dostaly před PHEV
  • Nejvíce registrací elektromobilů si připsala Tesla, za březen i celý kvartál

Každý měsíc přinášíme podrobné statistiky registrací osobních a lehkých užitkových vozidel s důrazem na elektromobily a plug-in hybridy. Za první kvartál celkové registrace osobních aut v Česku dle statistik SDA vzrostly meziročně o 18,89 % z 47 391 ks na 56 341 ks, tedy o 8 950 ks. V březnu pak vzrostly meziročně dokonce o 32,39 %. Registrace nových lehkých užitkových vozů v období 1–3/2023 vzrostly oproti 1–3/2022 dokonce o 25,68 % z 4 011 ks na 5 041 ks, tedy o 1 030 ks. V březnu byl ale meziroční růst naopak menší než u osobních aut, konkrétně o 13,58 %.

Registrace elektromobilů za březen 2023 ovládla Tesla

Podíváme-li se na samotné elektromobily v březnu, můžeme vidět obrovský nárůst jak oproti únoru, tak i meziročně. Oproti únoru jde o nárůst o 96,99 % z 299 na 589 nově registrovaných elektromobilů. Meziročně to bylo dokonce o 105,94 %. Díky tomu se také za březen registrace elektromobilů dostaly před registrace plug-in hybridů, což se stalo letos poprvé. Není překvapením, že již druhý měsíc za sebou registracím elektromobilů v Česku dominuje Tesla, která nedávno nasadila agresivní cenovou politiku, která nese výsledky, jak jsme předpokládali. Připsala si 159 nově registrovaných elektromobilů, druhá byla domácí Škoda Auto se 143 registracemi a třetí Hyundai s 53 nově registrovanými elektromobily.

Registrace elektromobilů za leden až březen 2023

Díky velmi silnému březnu v registracích elektromobilů se celkové registrace elektromobilů dostaly před plug-in hybridy i za celý kvartál. Bylo jich celkem 1 317, což je meziroční nárůst o 69,5 %. Pořadí značek na prvních dvou místech je stejné, pouze počty se liší. Tesla si připsala rovných 300 registrací a Škoda 208 nově registrovaných elektromobilů. Třetí byla značka Volkswagen se 181 registracemi. Zajímavé je, že v případě Tesly táhne čísla hlavně jeden vůz – Tesla Model Y. Dle zjištění elonclub.cz jich totiž bylo z celkového počtu 219, tedy více než obou variant Škody Enyaq dohromady. Kopíruje to tedy celoevropský trend, protože Tesla Model Y se za první kvartál stala nejprodávanějším osobním automobilem napříč všemi druhy pohonu a i zde mezi ostatními elektromobily výrazně vyčnívá.

Pořadí mezi plug-in hybridy vede Škoda před Mercedesem

Zatímco elektromobily zaznamenaly výrazný nárůst, počty registrovaných plug-in hybridů jsou stálejší. Za první kvartál se jich registrovalo 1 280, což je ale také 80% meziroční nárůst. Mezi jednotlivými měsíci ale tak velké výkyvy nejsou. Pořadí značek zde vede domácí Škoda Auto s 282 registracemi před tradičně silným Mercedesem, který má na kontě 146 nově registrovaných plug-in hybridů. Třetí pak je Volkswagen se 126 registracemi.

Mezi nabíjecími vozy celkově vede Škoda před Volkswagenem a Teslou

Pokud sečteme všechna nabíjecí auta za první kvartál, dostaneme se na číslo 2 597 registrovaných vozů. I zde zůstává na prvním místě Škoda, ale druhý je Volkswagen a třetí Tesla, přestože vyrábí jen elektromobily. Mercedes-Benz, který je silný mezi plug-in hybridy, se pak propadl až na páté místo za Hyundai. Šesté je BMW a ostatní automobilky jsou již pod 150 nabíjecími vozy za kvartál.

Nabíjecí auta se blíží k 5 % hranici

Mezi osobními auty je z pohledu paliv, resp. pohonů, dlouhodobě nejsilnější benzín s podílem téměř 55 % a druhá nafta, která má 22 % trhu. Třetí pak jsou hybridy a mild-hybridy na benzín i naftu s podílem rovných 15 %. Nabíjecí auta ale posilují a když sečteme 2,34 % elektromobilů a 2,27 % plug-in hybridů, dostaneme se na podíl nabíjecích aut 4,61 %. Pohon na LPG se propadl až za tyto pohony a o CNG a vodíku lze říci, že jsou počty zanedbatelné.

Lehké užitkové elektromobily se teprve rozjíždí

Mezi lehkými užitkovými vozy nemají elektromobily tak silnou pozici a 28 registrovaných vozů znamená pouhých 1,48 %. Mezi značkami je nejúspěšnější Ford s 21% podílem před takřka neznámou značkou Garia, jež vyrábí malé užitkové elektromobily. Ta drží dělené druhé až čtvrté místo spolu se značkami Peugeot a Renault. Jedná se ale u každé značky o pouhé 4 registrované kusy.

Nejvíce užitkových elektromobilů prodává Ford

Mezi užitkovými elektromobily vede Ford před Peugeotem, Nissanem a Volkswagenem. Zatímco Ford má téměř třetinový podíl a Peugeot mírně přes 16 %, následující dvě značky se opět dělí o třetí až čtvrté místo a mají každá 6 registrací.

Podíly paliv u lehkých užitkových vozů za první kvartál

Podíváme-li se na podíl jednotlivých paliv za první kvartál, pak mezi užitkovými vozy jasně vede nafta s téměř 90% podílem. Zbylá paliva se dělí o pouhých 11 % a z toho má přibližně polovinu benzín, konkrétně 5,48 %. Elektromobily jsou sice na třetím místě, ale mají podíl pouhých 1,33 %, což odpovídá 67 registrovaným kusům. Takže zde je velký prostor pro zlepšení a přitom právě například v městské rozvážce dává elektrický pohon největší smysl.

Zatímco mezi osobními auty jdou elektromobily nahoru a podíl se navyšuje, mezi užitkovými zatím čekáme na větší vlnu zájmu. U osobních aut pak má skvělé výsledky Tesla, která nejenže ovládla kategorii elektromobilů, ale je na třetím místě v součtu všech nabíjecích aut. Je to poprvé, kdy se Tesla dostala tak vysoko i v této kategorii, kde dosud dominovaly značky, které mají v portfoliu elektromobily i plug-in hybridy, a těží tak ze součtu obou kategorií. Bude zajímavé sledovat další vývoj a můžete nám napsat do komentářů, jak to vidíte vy. Udrží si Tesla své postavení mezi elektromobily? Posune se po nedávném dalším zlevnění nahoru i mezi nabíjecími auty celkově? Nebo se na výsluní vrátí domácí Škoda?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze