Kia, Renault, Škoda, Tesla. Kdo nabíjí nejrychleji aneb nevěřte prospektům
test

Kia, Renault, Škoda, Tesla. Kdo nabíjí nejrychleji aneb nevěřte prospektům

Srovnávací test
54

Protože důležitost nabíjecích křivek elektromobilů je zřejmější stále většímu počtu fanoušků elektromobility, rozhodli jsme se zrealizovat velké srovnání čtyř rodinných favoritů ze tří kontinentů. Vlastně jen ze dvou, ale to pro výsledek není důležité. Nabije se tedy nejrychleji Tesla Model Y, která má nejvyšší nabíjecí výkon? Nebo je všechno úplně jinak?

Do velkého srovnání, v němž postupně komparujeme nejdůležitější vlastnosti, jsme tentokrát vybrali čtyři velké rodinné vozy od největších konkurentů z oboru. Chtělo by se napsat, že jde o SUV, ovšem v dnešní době stírajících se hranic mezi jednotlivými automobilovými třídami a druhy je přesnější napsat, že se vedle sebe postavilo jedno čistokrevné SUV, druhý model, který si sice rovněž říká SUV, avšak připomíná spíše MPV, pak třetí, který vypadá na křížence mezi SUV a velkým hatchbackem, a čtvrtý, jenž se zcela vymyká, a proto mu říkejme třeba crossover. Ono je toto rozlišování sice důležité pro automobilky, ovšem pro zákazníky už méně. Takže tu prostě máme čtyři elektrické modely střední třídy s pěticí dveří, pěti plnohodnotnými místy a velkým prostorem pro zavazadla. Kiu EV6, Renault Scenic, Škodu Enyaq a Teslu Model Y.

Které rodinné SUV nabíjí nejlépe? – Porazí Enyaq Teslu, Scenic a Kia EV6?

Jako první se představuje Škoda Enyaq, která po modernizaci dostala novou elektrovýzbroj s efektivnějším motorem a vylepšenou baterií. Ta v naší verzi 85 s pohonem zadních kol udává, stejně jako dříve, netto kapacitu 77 kWh a vrcholný výkon nabíjení dnes už podprůměrných 135 kW. To má prostý důvod; souběžně nabízené provedení 85x se znakem náprav 4×4 dostalo odlišnou baterii, která zvládne papírově až 175 kW. Na první pohled se tedy zdá, že Enyaq prohrál ještě dřív, než se vůbec začalo soutěžit, jenže udávaná čísla mají ve světě elektromobility jen velice omezenou platnost. Naše zvědavost posílila zejména poté, co jsme při dřívějším porovnání dálničního dojezdu s Teslou Model Y zjistili, že obě vozidla vykázala na dálnici při stotřicítce naprosto shodnou spotřebu 20 kWh/100 km, přestože Tesla obula 19" kola a Škoda 21" a s těmito koly by měla být papírově citelně horší.

Tím jsme se posunuli k druhému borci v podobě americko-německé Tesly Model Y Long Range RWD, tedy s větší ze dvou nabízených baterií s využitelnou kapacitou 75 kWh (tento údaj se, mimochodem, na webu Tesly a vlastně nikde oficiálně nedočtete a poměrně složitě budete pátrat i po hodnotě normované spotřeby) a pohonem zadních kol. Využitelná kapacita baterie se tedy velice podobá, ovšem dramaticky se liší udávané maximum nabíjecího výkonu. Tesla se totiž stále blýská působivou hodnotou 250 kW, i když používá pouze 400V architekturu (stejně jako Škoda Enyaq i Renault Scenic), tedy téměř dvojnásobkem oproti Škodě. Jenže maximální nabíjecí výkon je číslo, důležité pro psaní reklamních letáků, nikoliv pro praktický elektromobilní život.

Třetím atletem je Renault Scenic, držitel titulu Evropské auto roku 2024, který nás v mnoha ohledech velice zaujal. Kromě jiného má ze všech soutěžících největší baterii s využitelnou kapacitou 87 kWh a díky tomu také dlouhý dojezd i přes vyšší naměřenou dálniční spotřebu 23 kWh/100 km. Kromě toho je se svou standardní, 22kW nabíječkou suverénem pomalého AC nabíjení a jako jediný využívá hospodárný motor s cizím buzením kotvy. Dnes ale porovnáváme rychlé DC nabíjení a my už víme, že mezi četné výhody nových elektrických Renaultů nepatří úplně nejrychlejší nabíjení. Takže, i když Scenic udává nejvyšší výkon 150 kW, tedy více než Enyaq, favoritem tentokrát není. Ale uvidíme, jak si v dnešním srovnání povede.

Dosud jsme mluvili o elektromobilech se 400V architekturou, jenže na trhu už dnes máme i 800V. A jeden takový jsme do testu přizvali v podobě předfaceliftové Kie EV6 (modernizovaná verze se dosud neprodává) s baterií o kapacitě 77 kWh, tedy podobně velkou, jako má Škoda a Tesla. Oproti Tesle má dokonce nižší maximum 230 kW, ovšem právě 800V elektrovýzbroj by měla dát Kie značnou výhodu.

Srovnání jsme začali s Enyaqem a Scenicem na Hyperchargeru PRE, zatímco Teslu jsme dovezli k Superchargeru. Na jiných nabíječkách, omezených maximálním proudem 500 A, by totiž neměla šanci dosáhnout deklarovaných 250 kW. A Kiu EV6 jsme vzali na Ionity, bohužel se jí to vymstilo. Podrobnosti si však povíme dále. Nabíjení jsme začali na 9 % SoC, aby mělo prostor pro rozběh a samotné klání odstartovali na obligátních 10 %. A hned od samého počátku se blýskl Enyaq, který se (jako jediný) na 10 % nabíjel vyšším než udávaným maximálním příkonem, konkrétně 143,4 kW. A ačkoliv se nemohl srovnávat s Teslou ani Kiou, které se obě snadno vyšvihly bezpečně nad 200 kW (i když Tesla jen na malou chvilku), byl jeho výkon vlastně nejlepší. I když má papírově nejnižší nabíjecí příkon, přesto od počátku trumfl o 5 kW Renault, který nebyl schopen přijímat tak velké proudy.

Na opačném konci pelotonu to vypadalo na tuhý boj mezi Teslou a Kiou, ovšem vlastně jen několik desítek sekund. Tesla totiž od 10 % výš své nabíjecí maximum sledovala jen zdálky a už kolem 13 % protnula shora hranici 200 kW a vydala se na strmý sestup. Říká se tomu fotkový výkon, vyfotíte si displej s pěkným číslem, ale dlouho nevydrží. Zato Kia tou dobou stále oscilovala kousek pod maximálním výkonem a ještě zvolna zrychlovala. Při pohledu zpět do druhé poloviny pole zjišťujeme, že Enyaq se drží kolem 146 kW, ovšem Renault tou dobou už slevil na 126 kW, což je téměř o 100 kW méně proti Kie.

Kia pokračuje v trháku, když nabíjí 230 kW ještě ve 27 %, stejnou dobou je Tesla na 24 % a polyká 174 kW a Enyaq s 20 % začal zvolna zpomalovat, avšak stále je se 140 kW o pěkný kus nad udávaným maximem. Renault se drží stabilních 126 kW a touto dobou je na 19 %. Drama se nekoná ani v době, kdy Tesla prolomila 30 %; tou dobou zpomalila na 158 kW, zatímco Kia ve stejný okamžik už je za třetinou kapacity (36 %) a dále zrychluje. Už i ona se konečně podívala nad hranici maxima a bere 233 kW. Trochu zrychlovat začal i Renault, který se ve 23 % posunul na 127 kW a křivka se o vlas vyšplhala i u Škody na 141 kW (26 %).

O několik chvil později Kia neslevuje a pořád mírně stoupá, po sedmi minutách při 44 % SoC už indikuje 236 kW, což je o plných 94 kW více tentokrát proti Tesle, která stejnou dobou dosáhla 35 %. Renault ve stejný okamžik dosáhl 27 %, ovšem nadále udržuje vodorovnou křivku. Enyaq začíná mírně zpomalovat pod hranici 140 kW a při 30 % ukazuje 139 kW, což je pořád nad maximem, i když už ne o tolik jako u Kie. Navíc se Enyaq docela rychle dotahuje na Teslu, která jako jediná touto dobou stále výrazně klesá.

Po devíti minutách už Kia jen dále umocňuje drtivý náskok. Při 54 % ještě pořád přijímá 190 kW, tedy hodnoty, které jsou Škodě a Renaultu definitivně zapovězené a Tesla na ně už také jen nostalgicky vzpomíná. Tou dobou už totiž nabíjí z celé trojice nejpomaleji, konkrétně 121 kW při 41 %. Enyaq se tou dobou pořád ještě důstojně drží nad psaným maximem a bere 138 kW při 37 %. Renault pomalinku vystoupal na 129 kW, předvádí tak vlastně nejplošší křivku ze všech. Ještě ve třetině jmenovité kapacity (33 %) totiž vůbec nezačal klesat. Jenže kvůli slabšímu začátku má tou dobou už docela velkou ztrátu, která se na Škodu a Kiu dále zvětšuje. Jen Teslu v tu chvíli Francie dohání.

Jenže v další minutě nastává prudký zlom. Kia v jediný okamžik obrovským skokem zpomalí ze 190 na 124 kW a v tu chvíli se zařadí jak za momentálně vedoucí Enyaq, který tou dobou vůbec poprvé sestoupil na nejvyšší udávaný výkon (135 kW), ale dokonce i za Renault, který nadále drží 129 kW. Pomalejší je pouze Tesla, která tou dobou sosá 117 kW. Jenže Renault má v ten okamžik v baterii teprve 34 %, zatímco Enyaq 39 % a začíná rychle dotahovat Teslu, která přepálila začátek a vykazovala tou dobou 43 %. A Kia sice zpomalila na úroveň soupeřů, ale s nabitím na 57 % už má obrovský náskok.

Když Kia dosáhla 60 %, ještě stále byla se svými 118 kW pomalejší oproti vozům Škoda i Renault, které v tu dobu hlásily 42, respektive 37 %. Renault si stále držel 129 kW a předstihl Enyaq, který tou dobou už slevil na 125 kW. Tesla v tentýž okamžik dále ztrácela mírný náskok na Škodu a při 46 % přijímala 112 kW. Ve 13. minutě se stala nečekaná věc – nabíječka Ionity nás vypekla a skokově snížila výkon na 34 kW. Kia, která tou dobou měla v baterii 63 %, tím bohužel vypadla ze soutěže, v níž suverénně vedla. Nadále vedl Renault, který ale už mírně zpomalil na 125 kW a se svými 41 % stahoval náskok Tesly, která tou dobou už brala jen 108 kW a právě dosáhla 49 %. Totéž, ač trochu pomaleji, dělala i Škoda, v tu chvíli nabíjející 117 kW a vykazující 45 % SoC.

O necelou minutu později však přišla slabá chvilka i na Renault, který stále ještě při 41% náhle zpomalil na 92 kW (41 %) a v tu ránu přenechal vedení Škodě (117 kW, 46 %) a Tesle (103 kW, 50 %). Ta ovšem na grafu sestupovala rychleji než Škoda, ve 14. minutě pak shora pokořila metu 100 kW. Protože Enyaq tou dobou zachovával ještě 117 kW, octl se ve výrazném vedení. A Renault i další minutu držel 92 kW (43 %), zatímco křivka Tesly pokračovala v sestupu na 97 kW (52 %) a mířila k úrovni Renaultu. Enyaq dále držel 117 kW a čím dál rychleji stahoval počáteční náskok Tesly (50 %).

V 15. minutě Enyaq trochu zvolnil na 115 kW, ovšem s 51 % SoC mu chyběly na Teslu už jen 3 %. Tesla tou dobou srovnala výkon s Renaultem, který nadále osciloval kolem 92 kW a dosáhl tou dobou 45 % nabití. O minutu později už si Renault se stále neměnným příkonem zajistil bezpečné druhé místo co do příkonu v čase, i když jeho 47 % SoC za 56 % Tesly už zaostávalo natolik, že šance na její porážku už byly ryze teoretické. Model Y ovšem tou dobou přijímal už jen 88 kW, zatímco mnohem volněji klesající Enyaq stále držel 113 kW a se svými 54 % už Tesle dýchal na zátylek.

Po 20 minutách stále Enyaq se 103 kW bezpečně vedl a s nabitím na 60 % už byl o pouhý bod za Teslou. Ta se totiž zmohla jen na 80 kW a Renault se svými stále ještě 92 kW ji dále doháněl (52 %), byť bohužel ne dost rychle. Po výpadku přehřáté nabíječky jsme ve 20. minutě odpojili a znovu zapojili Kiu, ta sice tak vypadla ze soutěže na časové ose, ovšem s plnou slávou se vrátila do porovnání SoC/nabíjecí příkon. Ve stavu nabití ji totiž žádný ze soupeřů nedohnal a 800V technologie opět projevila svou převahu, když Kia ještě při 70 % přijímala 119 kW. Tomu se nikdo ze zbývající trojice ani nepřiblížil.

Ve 22. minutě jsme sledovali mírně stoupající křivku jak u Kie (123 kW, 74 %), tak u Renaultu (93 kW, 55 %). Enyaq poprvé nahlédl do oblasti dvoumístných příkonů (99 kW, 65 %) a dohnal Teslu, která při stejném SoC brala už jen 76 kW. V tuto chvíli to tedy začalo vypadat, že Tesla neuhájí ani stříbro za suverénní, 800V Kiou. A to se také počínaje 25. minutou začalo potvrzovat. Enyaq tou dobou totiž nabíjel už o 26 kW výkonněji a při 70 % stále polykal 98 kW. Oproti Kie (122 kW, 80 %), která už měla nabito, sice tato čísla bledla, ovšem Tesla (72 kW, 69 %) se tou dobou přesunula na bronzovou pozici s tím, že ji Renault (94 kW, 60 %) nadále dotahoval, byť s odstupem.

Dále tedy pokračovali už jen 400V borci a ve 27. minutě začínalo být jasné, že Enyaq 85 i přes takřka poloviční udávaný maximální výkon nabíjí v rozmezí 10–80 % SoC rychleji než Model Y LR RWD. Enyaq totiž i nadále nabíjel o více než 20 kW výkonněji a při 75 % ještě stále zvládl 89 kW. Tesla tou dobou dosáhla 73 % a 66 kW. A také odhalila, že ani její pověstně vyladěný software není zcela bez chyby. Odhad zbývajícího času dobíjení, jinak poměrně přesný, totiž několikrát problikl a ukázal absurdně nízká čísla, aby se pak zase vrátil na původní hodnoty. Doplňme, že Renault tou dobou už sice ztrácel šanci na zvrat konečného pořadí, ovšem i v 65 % stále držel 93 kW a na časové ose dokonce předstihl výkon Enyaqu. Také se svými 65 % snížil náskok o procento.

Po půlhodině už bylo jasno, Enyaqu se 79 % zbývalo jediné procento do konce, tou dobou ještě stále absorboval 80 kW a do poslední chvíle zvyšoval náskok na Teslu, která se v 76 % zmohla už jen na 55 kW. Renault tou dobou sice poprvé po dlouhé době trochu poklesl, ovšem na časové ose je i 86 kW stále nejvíce. Jen stav baterie 68 % už dával najevo, že je dobojováno. Zbytek testu totiž doběhl už bez jakýchkoliv změn.

Kia i přes nepovedený průběh testu dokázala drtivě zvítězit a potvrdila výsledky prvního nabíjecího testu, při němž jsme vůz naplnili za 20 minut. A dokázala, že nejvyšší nabíjecí výkon je prakticky nevypovídající, marketingové číslo. Kia totiž uvádí 230 kW, což je méně oproti 250 kW Tesly. Ta sice předvedla drtivý nástup, ovšem jen chviličku. Nakonec s velkým odstupem podlehla nejen Kie (ač vlastně mimo soutěž), ale i Enyaqu, jehož 135 kW sice vypadá na první pohled archaicky, ovšem on nejenže ve skutečnosti přijímal o 12 kW více, ale navíc předvedl nesrovnatelně lepší výkon oproti Tesle. No a Renault má před sebou ještě trochu práce na vyladění softwaru. Jeho zcela ploché nabíjecí křivky, přerušované občasnými prudkými sestupy, vlastně nejsou vůbec špatné. Jen by měly ležet trochu výše, zejména když i on udává 150 kW, tedy více než Enyaq.

Kia s 800 V se tedy stala naprostým hegemonem, ovšem 400V ligu s přehledem ovládl zdánlivý outsider Enyaq 85, který předvedl ukázkový průběh nabíjecích křivek s pozoruhodnými čísly ve druhé polovině časové osy. A tak nebýt Renaultu, čekala by Teslu velice nemilá konfrontace s faktem, že konkurence už se naučila stavět elektrovýzbroj stejně tak dobře, jako ona sama. A místy možná i o kousek lépe. V potaz je třeba vzít ovšem také fakt, že aktuální Model Y už je vlastně výběhový a čeká se na modernizovaný Juniper. Necháme se tedy překvapit, zda nechystá uvnitř nějaké překvapení. Totéž ovšem platí i o Kie, o které už víme, že elektrické parametry zlepší. Na nabíjení modernizované EV6 jsme tedy velmi zvědaví.

Foto: Ladislav Čermák, fdrive.cz

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Jan Ámos Komenský: Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest.
Řešíte minuty a pak člověk jede pracovat 40 km daleko 2 hodiny a to díky frontálnímu boji proti dopravě v Praze.
den
den
Naposledy upraveno: 7. 9. 00:00
Já s Teslou pojedu po 15 minutách (53%) ujedu 197km (187km s LR AWD) s rezervou 10% pak po dalších 15 minutách nabíjení ujedu dalších 197km,
celkem nabíjel jsem stejně 30 minut ale ujel 394km (374km s LR AWD) - vyhrál jsem :-).
Neříkám že Tesla je nejlepší. Je to modelový příklad nevždy realizovatelný ale čím dál tím líp (infrastruktura se zlepšuje). Modeloval ale z vašich čísel.
Nabíjet do 80% není optimální. Ani neni optimalni nabijet 30 minut - pro kazde auto je ten optimalni cas nebo % jiny.
Ostatně Bjorn to dělá podobně.

upraveno: podle EVdatabase Tesla Model Y LR RWD ma 163Wh/km
Marek M.
Marek M.
Hezký test a pěkně dramaticky popsané, byl jsem v napětí až do konce :-) Teda, vítěz byl jasný, ale ten boj o bednu byl napínavý.

Překvapilo mě, jak špatně si vedla Tesla. Resp jak velký rozdíl je v deklarovanem max výkonu a době nabíjení ve srovnání s vozem co má max výkon poloviční. Nakonec se ten Enyaq nabije rychleji a díky stejné efektivitě je s ním dálkové cestování i lepší. A stačí mu nabíječky 150 kW, což je taky výhoda.
Petr Seliger
Petr Seliger
Tak tohle mě pobavilo, jako by to bylo z přímého přenosu nějaké sportovního zápolení.
Ale čo to ta kia robí, to sa nem nepačí, takto loptičku neziska, no musi sa ponahlat a to chceme vidiet. :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze