Za zapůjčení Tesly Model Y Performance děkujeme Teslička.cz, kde si auto můžete krátkodobě i dlouhodobě pronajmout, půjčit na zážitkovou jízdu či firemní akci, svatbu atp.
Test nabíjení – Jak rychle se nabije Tesla Model Y Performance z Berlína?
Pokud chcete rodinné SUV a zároveň vysoký výkon, je Tesla Model Y skvělým kandidátem. Celkový výkon činí působivých 394 kW, tedy 534 koní. Toto stádo pak živí v podlaze uložená Li-ion baterie od LG s celkovou kapacitou 82 kWh a využitelnou kapacitou 75 kWh. Jde zatím o baterii standardního typu, nových baterií s články 4680 se dočkáme asi až v příštím roce. A mě zajímalo, jak rychle se baterie reálně nabije. Víme, že například u Tesly Model 3 jsou v rychlosti nabíjení velké rozdíly dle použité baterie. Uživatel dopředu neví, jakou baterii dostane. Tak například nabíjení Tesly Model 3 Long Range s baterií LG bylo výrazně pomalejší než v případě Tesly Model 3 Performance s baterií Panasonic. A jak je to u Tesly Model Y z Berlína? Pojďme to zjistit.
Nabíjení jsem vyzkoušel na Superchargeru v3 v Lovosicích. Vyjížděl jsem z Prahy, zadal jsem ho jako bod do navigace a Tesla okamžitě vyhodila hlášku, že baterii zahřívá pro maximální výkon a tato hláška se v navigaci zobrazovala prakticky po celou dobu jízdy. Na Supercharger jsem tak přijel s patřičně zahřátou baterií. Supercharger v3 dokáže vydat až výkon 250 kW, což je stejná hodnota, jakou zvládne přijmout auto. Je to jedno z nejlepších čísel na trhu i přesto, že Tesla používá stále jen 400V architekturu. Konkurenční auta, která zvládají podobný výkon (Hyundai a Kia 235 kW a Audi a Porsche dokonce až 270 kW), mají všechna už 800V architekturu a pro podobný příkon nemusejí přijímat tak vysoké proudy z nabíječky.
Nabíjení jsem zahájil s 9% nabitím baterie a příkon se okamžitě vyšplhal až na 241 kW, což je jen o málo méně, než kolik deklaruje výrobce. Bohužel, jak je u Tesly obvyklé, jde pouze o „fotkový“ nabíjecí výkon, který si stihnete jen vyfotit a pak okamžitě klesá. Stejné je to i zde, kdy se příkon udržel na této hodnotě jen jednotky vteřin, pak začal klesat. Při 20 % máme už „jen“ 200 kW, což je na druhou stranu stále špičková hodnota, která je například maximem pro mnohem dražší vozy od Mercedesu nebo BMW. Zatímco ty ale takový nabíjecí výkon drží poměrně dlouho, Tesla velmi rychle klesá pod tuto hodnotu a při 25 % už jsme na 172 kW, při 33 % už dokonce jen na 150 kW. U Tesly tak opravdu platí, že pokud chcete využít vyšší nabíjecí výkon, musíte přijet k nabíjecí stanici skutečně hodně vybití.
50% nabití dosahujeme za 14 minut, během nichž jsme nabili 32 kWh. Pro srovnání – konkurenční Volkswagen ID.5 GTX s podobnou cenou se na 50 % nabije za stejnou dobu, protože má ale trochu větší baterii, pojme za stejný čas 34 kWh, i když vykazuje papírový maximální nabíjecí výkon jen 150 kW. A konkurenční Hyundai Ioniq 5 zvládne 50% nabití už za 9 minut, tedy výrazně rychleji než Tesla. Zde je tedy vidět, že papírový maximální nabíjecí výkon znamená mnohem méně než celková nabíjecí křivka, kterou má Tesla oproti konkurenci horší.
Nabíjecí příkon se po 50 % už hodně snižuje a jsme dokonce pod 100 kW. 70 % dosahujeme s nabíjecím výkonem 72 kW za 25 minut, 80 % pak s nabíjecím výkonem 48 kW a za 33 minut. Pro srovnání konkurenční Hyundai Ioniq 5 na to potřebuje jen 19 minut, Tesla tak výrazně zaostává.
Za tuto dobu jsme do Tesly naládovali 55 kWh, což stačí na zhruba 270 kilometrů dálniční jízdy. Při 80 % doporučuji Teslu již od Superchargeru odpojit, protože nabíjení se pak už výrazně zpomaluje. Nabití na 90 % jsme dosáhli za 44 minut, což je pro srovnání o 2 minuty horší čas než u konkurenčního Volkswagenu a o 17 minut horší čas než u Hyundai.
Celkově nabíjení Tesly Model Y Performance ale nezklame a stále jde o rychle se nabíjející elektromobil, kdy 33 minut na 80 % není vůbec špatný čas. Jen při srovnání se stejně drahou konkurencí je vidět, že Tesla zaostává. Nejvíce je to patrné, pokud ji porovnáme s 800V auty značek Hyundai a Kia, které se nabíjí doslova o třídu rychleji.
Technické parametry Tesla Model Y Performance Dual Motor
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 072 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 393 kW, 534 koní, točivý moment: 660 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,1 kWh / 100 km, dojezd: 514 km |
Cena od | 1 408 900 Kč |
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz
Puvodne jsem u noveho auta dosahoval maxima 118kW, nicmene nyni mi tak zpomalili nabijeci krivku v horni pulce SOC, ze na 80% nabiju za horsi cas nez tehdy.
Skoda jen, ze vystavba ultrarychlych nabijecek s prijatelnou cenou nabijeni se jaksi (oproti Tesle, ktera se neboji stavet dvaceti a vice stojanove nabijeci huby) zadrhla, takze kdyz pripocteme zminenym konkurencnim autum, ktere Teslu v rychlosti nabijeni porazi cas cekani na volny stojan nekde u ubohych dvou nebo ctyr stojanu treba Ionity, tak bude zase vytezit ta Tesla…
PS: Zajimave je, ze nabijim na V3 pres CCS redukci, ktera mela nabijeni i po jiz minulych zrychlenich limitovat na 150kW a najednou hle 179kW…
PS2: Jeste me take napada otazka v jakem stavu bude po nejake dobe baterka te konkurence a baterka v Teslach. Je totiz mozne, ze to setrnejsi nabijeni se projevi na zivotnosti.