Pravidelně pro vás testujeme nabíjení elektromobilů i jejich spotřebu v různých podmínkách a občas nechybí ani test reálného dálničního dojezdu. Ten patří mezi ty nejnáročnější a dalším elektromobilem, který se ho zúčastnil, byla Kia EV6 ve vrcholné sportovní verzi GT. Nabízí výkon 585 koní a pohon všech kol, takže je dopředu jasné, že tohle auto nebude kandidátem na nejúspornější vůz značky v historii. Baterie měla v tomto případě využitelnou kapacitou 77,4 kWh, což opět není moc. O to více jsme se nemohli dočkat konečného výsledku testu. Vůz přijel do testu obutý na letních pneumatikách Michelin Pilot Sport 4S ve velikosti 21".
Technické parametry Kia EV6 Long Range 77,4 kWh 4x2
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 694 × 1 890 × 1 545 mm, 1 913 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 168 kW, 229 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 82,5 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 230 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,5 kWh / 100 km, dojezd: 528 km |
Cena od | 1 425 980 Kč |
Ostrý sportovní hatchback aktuálně stojí 1,7 milionu Kč včetně DPH. Pro test jsme zvolili naši tradiční trasu z pražského Zličína, konkrétně z nabíjecí stanice PRE u Metropole Zličín na Rozvadov, kde jsme se na exitu 144 Kateřina u odpočívadla s čerpací stanicí MOL a restaurací McDonalds otočili a zamířili zpět na výchozí bod. Trasa dlouhá 290 kilometrů vedla celou dobu po dálnici D5 s minimem zpomalení, dálniční dojezd se tak dal otestovat velmi dobře. Na začátku testu jsme měli nabito na 100 % a palubní počítač hlásil dojezd 314 km. Počasí nám celkem přálo a v den testu bylo sucho a teplota dosahovala 12 °C. Ve voze jel řidič se spolujezdcem a klimatizace byla nastavena na druhý rychlostní stupeň a 20 °C.
Dodržovali jsme standardní podmínky testu jako u jiných aut. Jeli jsme tedy maximální povolenou rychlostí 130 km/h za pomoci adaptivního tempomatu. Ve skutečnosti jsme však podle GPS jeli pouze 128 km/h, a proto jsme rychlost následně zvýšili o 2 km/h. EV6 GT v době příjezdu do Rozvadova ukázala na palubním počítači spotřebu 24,5 kWh/100 km a v baterii zbývalo ještě 49 % kapacity. Prvotní odhad vozu tak byl takřka přesný. Zpět do Prahy, což je samozřejmě z kopce, jsme pak dojeli s lepší spotřebou 22,6 kWh/100 km.
Průměrná spotřeba za celý test a 290 kilometrů se pak ustálila na 22,4 kWh/100 km. Auto po dojetí do cíle ukazovalo ještě 39 kilometrů (dálničního) dojezdu a v cíli mělo 16 % baterie. Reálný dálniční dojezd tohoto vozu je proto v nejhorším možném scénáři okolo 300 kilometrů. Musíte ale stále dodržovat silniční předpisy a zapomenout na využití plné dynamiky, která dovoluje jet rychlostí až 260 km/h. V takovém případě při dálničním nočním přeletu maximální rychlostí Kia EV6 GT neujede na plnou baterii více jak 160 km.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz