Nedávno testovaná Škoda Enyaq Coupé RS předvedla naplno potenciál nové baterie s vylepšenou chemií a také přidaného předehřívání s možností manuální aktivace. Předvedla velmi pěknou křivku s dotykem maxima 177 kW a pak pozvolným sestupem se dvěma pomyslnými schůdky, kdy ještě při nabití na 66 % do vozu stále teklo přes 100 kW s tím, že první prudší sešup nastal kolem 70 % a druhý pak zhruba u 80 %. Nabití z 10 na 80 % SoC trvalo 29 minut a lze konstatovat, že Enyaq RS s udávaným maximem 175 kW se posunul na těsný dohled nejlépe nabíjejících vozů své třídy. Jenže dnes prověřujeme Enyaq 85, který uvádí na první pohled dramaticky nižší maximální rychlost 135 kW. Jakou má tedy toto číslo důležitost?
Škoda Enyaq 85 – test nabíjení
Jako obvykle jsme testovali na 300kW nabíjecí stanici PRE Alpitronic na pražském Chodově, kam jsme dorazili v podvečer letního dne s baterií podle vozu ideálně zahřátou a nabitou na 3 %. Teploty se pohybovaly kolem 22 °C a vládlo o něco příznivější počasí než v době prověřování zmíněného Enyaqu Coupé RS. Také se nám vůbec nepodařilo dosáhnout stavu, kdy by vůz nabídl možnost manuálního předehřevu, ačkoliv při odjezdu k nabíječce svítila na displeji dosažitelná nabíjecí rychlost zhruba 90 kW. Ta se ale během 80km dálniční jízdy ustálila na maximu, vůz tak dorazil k nabíjecímu konektoru v ideální teplotní kondici. Přesto musíme dodat, že při předchozím, neúplném a orientačním, testu bez záznamu na jiném typu nabíječky se ukázala ještě citelně lepší čísla. Máme tedy v plánu zjistit, zda šlo o ještě lepší tepelnou kondici baterie, jiný typ měření či rozdíl daný právě tím, že šlo o stanici jiného výrobce. My nicméně dnes přicházíme se zcela standardním testem za referenčních podmínek.
Vůz tedy od samého počátku rychle naběhl na hodnoty přesahující udávané maximum, z nichž ještě čtyři minuty stoupal a při 15 % ukázal pozoruhodných 146,2 kW, tedy o plných 11,2 kW více oproti deklarovaným 135 kW. Dokonce ještě v 35 % vůz přijímal stále ještě 137,5 kW, tedy stále více, než by měl. Teprve ve 40 % se dostal s 132,6 kW pod teoretické maximum a v tento okamžik se také zrychlilo klesání výkonu, aby se následně skoro zastavilo. Totéž se opakovalo ještě dvakrát, křivka tak obsahuje celkem tři „schůdky“ a dává jasně najevo, že články baterie verze Enyaq 85 mají skutečně výrazně odlišnou charakteristiku než ty v Enyaqu RS. A nabíjejí se pomaleji až do 65 %, přičemž kousek za touto hodnotou se křivky proťaly a od 70 % dále měl naopak mírně navrch Enyaq 85, což se až do konce nabíjení už nezměnilo. Naopak v rozmezí zhruba 75 až 85 % SoC nabíjel Enyaq 85 celkem výrazně rychleji. Také proto se, i přes velkou počáteční ztrátu, nakonec z 10 na 80 % nabíjel 31 minut, tedy jen o dvě minuty déle. Jen dodejme, že výrobce uvádí u obou verzí shodný čas 28 minut.
Stav nabití baterie | Nabíjecí výkon (kW) | Čas nabíjení v min. | Nabito (kWh) |
---|---|---|---|
3 % | 137,8 | 0 | 0 |
5 % | 140,7 | 1 | 1,62 |
10 % | 143,4 | 2 | 5,82 |
15 % | 146,2 | 4 | 10,08 |
20 % | 141,7 | 6 | 14,28 |
25 % | 140,3 | 8 | 18,56 |
30 % | 139,5 | 10 | 22,77 |
35 % | 137,5 | 11 | 27,07 |
40 % | 132,6 | 13 | 31,32 |
45 % | 116,8 | 15 | 35,58 |
50 % | 115,3 | 18 | 39,82 |
55 % | 106,5 | 20 | 44,05 |
60 % | 105,2 | 22 | 48,26 |
65 % | 99,5 | 25 | 52,53 |
70 % | 99,6 | 27 | 56,79 |
75 % | 89,4 | 30 | 61,04 |
80 % | 76,1 | 33 | 65,33 |
85 % | 46,5 | 37 | 69,66 |
90 % | 31,2 | 45 | 73,91 |
95 % | 30,8 | 53 | 77,93 |
99 % | 29,7 | 59 | 81,1 |
Zmíněné schůdky začaly při 45 % kdy se zpomalilo poměrně strmé klesání výkonu hodnotou 116,8 kW a při 50 % SoC vůz přijímal ještě 115,3 kW. Pak opět strmější pokles, při 55 % na 106,5 kW a opět zpomalení pádu a při 60 % ještě 105,2 kW. A do třetice se v 65 % začalo na 99,5 kW, pak začala křivka dokonce nepatrně stoupat a v 70 % jsme odečetli 99,6 kW. Pak nastal výše zmíněný průnik s rychlostí Enyaqu RS a od té chvíle měl Enyaq 85 už jen navrch. Za 70 % také nastal rychlejší, avšak již zcela plynulý sestup až do 90 %, kde se výkon zastavil na 31,2 kW, odkud už se výrazněji neodchýlil až do konce měření po dosažení 99 % SoC.
Škoda Enyaq 85 tedy vykazuje papírově citelně slabší nabíjecí parametry oproti oběma silnějším verzím s pohonem všech kol, v prvních polovině nabíjecí křivky také výrazně ztrácí na rychlosti. A zároveň poněkud rozkolísaný průběh mezi 40 a 70 % SoC svědčí o tom, že v tomto typu baterie jsou články skutečně ždímány na maximum. Výsledkem je velice podobný reálný dobíjecí čas a zároveň argument, že o sto tisíc korun levnější Eynaq 85 může být rovněž dobrou volbou, zejména když uvádí o 1 kWh/100 km nižší spotřebu a delší dojezd, které naměřený hendikep v nabíjení spolehlivě dorovnají.
Foto: Ladislav Čermák, fDrive.cz