Stejně ambiciózní jako výše zmíněný inovátor je naštěstí i nový elektrický Renault Scenic E-Tech, který již během pár měsíců od představení získal cenu Evropské auto roku 2024. A protože jsem si mohl nový Scenic vyzkoušet na vlastní kůži ve slunné Malaze, podělím se s vámi o dojmy z toho, jak novinka jezdí i jak je úsporná a kolik se toho vměstná do jejího interiéru.
Technické parametry Renault Scénic E-Tech 220
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 4 470 × 1 864 × 1 571 mm, 1 842 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 220 koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 92 kWh (87 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,8 kWh / 100 km, dojezd: 625 km |
Cena od | 1 085 000 Kč |
Královský prostor uvnitř, přesto nadprůměrně kompaktní i lehký
Nový Scenic, ačkoliv stejně jako zmíněná první (potažmo i další) generace stále nabízí přehršel prostoru pro pasažéry i zavazadla, vypadá oproti předchůdcům o dost moderněji a snaží se částečně přiblížit tolik populárním SUV. Klasická SUV však mají rovněž jednu celkem zásadní nevýhodu – příliš se nehodí do městského provozu, kde zabírají relativně mnoho místa při parkování a přiznejme si, že ani manévrování v některých zúžených dopravních úsecích či v těsných podzemních parkovištích s nimi není úplně příjemné. Renaultu Scenic se proto podle mého názoru podařilo něco velmi důležitého, chcete-li husarský kousek, a to vytvořit obří vnitřní prostor díky speciální platformě a kolům posunutým do rohů s rozvorem 2,78 metrů, zároveň nabídnout zavazadelník s objemem velmi pěkných 545 litrů, ale hlavně si zachovat délku nepřesahující čtyři a půl metru.
Díky tomu se s novým Scenicem velmi dobře manipuluje třeba i během parkování, avšak také jeho hmotnost se zohledněním velikosti baterie hraje klíčovou roli. V České republice bude konkrétně nabízeno pouze výkonnější 160kW provedení s baterií typu NMC o využitelné kapacitě 87 kWh. Pohotovostní hmotnost 1 842 kg je s ohledem na obří kapacitu klíčová, pokud bychom se měli jednou třeba i v Praze dočkat podobného opatření jako v Paříži, kde si za parkování s elektromobily o hmotnosti vyšší 2 tun pořádně připlatíte. Obecně je ale samozřejmě nižší hmotnost lepší i pro životnost pneumatik, brzdy a mnohé další komponenty. Znovu proto musím zdůraznit, že Renaultu se v tomto ohledu povedl skutečně mistrovský kousek, protože například velikostně srovnatelná Tesla Model Y (která je sice delší, ale má menší baterii, a to i v provedení Long Range) hmotností přesahuje již dvě tuny.
Pohotovostní hmotnost Scenicu s 87kWh baterií činí jen 1 842 kg.
U baterie nebo spíše konstrukce ještě chvíli zůstaneme, protože Scenic je, stejně jako nový elektrický Megane E-Tech, vyráběný ve Francii, a to včetně elektromotoru. Renault se navíc chlubí tím, že 54 % dílů Scenicu je vyprodukováno francouzskými dodavateli, kdy navíc více než polovina z nich sídlí v relativně krátké vzdálenosti od továrny Megafactory v Cleonu. Pokud tak hořekujete nad tím, že třeba koupí již zmiňované Tesly stejně podpoříte čínskou ekonomiku, myslím si, že toto je velmi zajímavá alternativa, jak více podpořit lokální evropskou ekonomiku.
Tepelné čerpadlo již v základu, stejně jako 87kWh baterie
A teď konečně něco k dojmům z exteriéru, který se podle mě maximálně povedl. Jak se říká, obrázek vydá za tisíc slov a video za tisíc obrázků, takže si můžete udělat dojem sami. Naživo to však podle mě novému Scenicu sluší ještě víc, a to říkám jako někdo, kdo si mohl prohlédnout hned několik barevných verzí s matným i klasickým lesklým lakem. Určitě tak doporučuji si jít nový Scenic omrknout do showroomu, prohlédnout si jej pěkně ze všech stran a samozřejmě se s ním ideálně i svézt.
Vůz podle mě nepůsobí zbytečně „agresivně“, jak je to v poslední době často moderní, ale na první pohled jde vidět, že se jedná o schopného parťáka do rodiny. Například maska zvýrazněná kosočtverci vypadá naživo parádně, stejně jako tvar světlometů s možností technologie Adaptive LED Vision. Samozřejmostí jsou i vysouvací kliky pro lepší aerodynamiku. Na našem trhu pak bude dostupných pět barev karoserie a celkem tři výbavové stupně s označením Evolution, Techno a Iconic. Již základní Evolution přitom nabídne důležité tepelné čerpadlo, automatickou klimatizaci či bezdrátové zrcadlení telefonu, zkrátka všechno důležité, co podle mě běžný člověk potřebuje. Na druhém konci spektra, tedy s nejvyšší verzí Iconic, pak získáte například i prémiové audio Harman Kardon, adaptivní tempomat a různé chytré asistenty, elektrické sedadlo s funkcí masáže či vyhřívaný volant a větší 20" kola.
Osobně jsem si mohl prohlédnout a „prolézt“ interiér několika verzí a musím říct, že v každém provedení jsem se cítil velmi pohodlně. Těšit se můžete na příjemně měkká sedadla s dostačujícím bočním vedením, velmi prakticky tvarovaný volant s klasickými tlačítky i velké množství odkládacích prostor všude kolem vás. Vyzkoušet jsem mohl i digitální zpětné zrcátko, jehož používání vyžaduje trochu cviku (nebo spíše zvyku), i když má své nesporné výhody, neboť vám například nebude blokovat výhled „čahoun“ na zadních sedadlech ani po strop naplněný kufr. Ačkoliv si Renault poradil v rámci možností co nejlíp s odlesky na tomto digitálním displeji, myslím si, že do budoucna by takovýmto zrcátkům velmi slušel nový typ revolučního skla Gorilla Glass Armor se schopností pohltit až 75 % odlesků. V současnosti jej však najdeme pouze u vlajkového smartphonu Galaxy S24 Ultra. O trochu lépe by podle mě mohla být provedený i vystupující „ostrůvek“ pro bezdrátové nabíjení, který může tlačit do kolene spolujezdce, i když na celkové zhodnocení interiéru je ještě brzy a dočkáte se jej až v podrobném testu.
Loketní opěrka na zadní lavici slouží také jako důmyslný držák telefonů či tabletu.
Co lze naopak ale chválit už nyní, to je prostornost na zadních sedadlech, kde se Scenic může pochlubit ve druhé řadě prostorem pro kolena 278 milimetrů, což znamená, že si zde můžete klidně dát nohu přes nohu a stále budete mít kolem sebe obrovské množství prostoru. Podlaha je pochopitelně kompletně plochá a Renault zde má i velmi pěkně vyřešenou zábavu pro cestující vzadu. Displej podobně jako třeba u nové Tesly Model 3 zde nečekejte, zato zde však najdete poměrně unikátní držák telefonu či dokonce tabletu. Stačí sklopit opěrák pátého sedadla, čímž se nevytvoří jen prostor pro odložení nápojů, ale také držák na telefon i tablet. Dvojice USB-C je navíc hned opodál. Jednoduchý, praktický a svým způsobem až geniální způsob, jak vyřešit věčnou otázku, kam si během delší jízdy odložit telefon, když se chcete podívat na nějaký seriál a podobně. Jen je škoda, že v základním provedení Evolution tato vychytávka ještě nebude a kvůli ní budete muset sáhnout alespoň po prostřední verzi Techno.
Nízká spotřeba a perfektní infotainment
Co se týče jízdní stránky, je Scenic velmi příjemným autem, které se 160 kW není stavěné na nějaké velké závodění, ale má naprosto dostačující dynamiku pro předjíždění i ve vyšších rychlostech a energeticky efektivní pohon, který v kombinaci s obří baterií zajistí skutečně dlouhý dojezd. Výrobce dle WLTP uvádí dojezd 625 kilometrů, což je špičková hodnota, jak je na tom ale novinka v praxi? Na Malaze jsem si se Scenicem mohl projet dvě trasy, které byly vzhledem k tamnímu terénu s poměrně velkým převýšením. Na jedné z nich o délce 80 kilometrů jsem dosáhl spotřeby 17,5 kWh na 100 ujetých kilometrů, tudíž teoretického dojezdu 500 kilometrů. U druhé jsem po ujetí 113 kilometrů evidoval spotřebu 16,1 kWh na 100 kilometrů, tedy dojezd 540 kilometrů. V obou případech se jednalo o kombinaci města a mimoměstských komunikací (včetně tamních dálnic) s maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině, takže jsem si celkem jistý tím, že při ježdění především po městě a okolí skutečně nebude problém se dostat na hodnotu 600 km či ještě více na nabití. Pochválit lze určitě i modulární konstrukci použité baterie, která podle výrobce umožňuje snadnou opravu. Jednotlivé moduly lze jednoduše vyměnit ve více než 20 servisních střediscích po celé Evropě.
Co se týče nabíjení, Renault slibuje maximální výkon až 150 kW. Nabíjecí křivka by přitom neměla nijak výrazně kolísat a dlouho udržet velmi vysoký nabíjecí výkon, o čemž se však přesvědčím až během klasického testu.
Kapitola sama o sobě je i infotainment, který využívá služby od Googlu a řadí se k tomu nejlepšímu, s čím se můžete ve vozech setkat. Nejenže je krásně responzivní, ale také umožňuje instalaci různých aplikací a navíc zde máte za navigaci mnohými oblíbené Google Mapy, které umí krásně naplánovat trasy i nabíjení a podle toho i upravit teplotu baterie. Pokud vás infotainment Scenicu zajímá, tak pro vás mám dobrou zprávu, protože v budoucnu připravím jeho podrobný test, kde se dozvíte první a poslední o tom, co všechno multimediální systém OpenR Link dokáže. Nespornou výhodou Scenicu je pak určitě i možnost si vůz nastavit tak, abyste dvojitým zmáčknutím jediného fyzického tlačítka mohli deaktivovat nejrůznější asistenty, což je v dnešní době skutečně „zjevení“ a něco, co si zasluhuje velký potlesk.
Skvělý dojem ve mně zanechala i skleněná panoramatická střecha Solarbay se schopností zneprůhledňování jednotlivých segmentů. Zneprůhlednit tak můžete třeba jen segmenty nad hlavou řidiče a spolujezdce vedle něj, případně třeba jen segmenty nad zadními sedadly, kde sedí děti. Řešení je to velmi povedené, neboť se díky němu Renaultu podařilo eliminovat různé mechanické části, jako je samotná roleta, elektromotor k jejímu vysouvání apod. Jinými slovy je díky tomu i na takto moderním vozidle zase o jednu věc méně, která se eventuálně může časem pokazit. Další výhodou je pak mnohem více prostoru na hlavu a pochopitelně i ještě intenzivnější dojem vzdušnosti interiéru.
Bude to trhák
Nový Scenic boduje skutečně v mnoha oblastech. Za zmínku stojí například velmi praktická regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem se čtyřmi úrovněmi, ale také nadprůměrné schopnosti AC nabíjení s výkonem až 22 kW, což zajistí relativně rychlé doplňování energie, ale také cenovou úsporu při nabíjení ve městě.
Asi není potřeba zmiňovat, že mé první (jízdní) dojmy z nového Scenicu jsou jedním slovem parádní a již nyní se domnívám, že se bude jednat v daném segmentu o trhák, který je více než konkurenceschopný cenou, obří baterií i výbavou.
Přehled cen a výbavy
Evolution | Techno | Iconic | |
---|---|---|---|
Cena | 1 085 000 Kč | 1 150 000 Kč | 1 230 000 Kč |
Hlavní prvky výbavy (dle výrobce) |
|
|
|
Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz
Predpokladam, ze je tam stejny jako v Meganu eTech. Take jsem z nej byl nadseny, ovsem jen do chvile nez jsem vyjel z garaze, auto ztratilo spojeni na domaci wifi a vse krome navigace umlklo.
Po nejakem patrani jsem zjistil, ze je nutne si platit pausal za balicek dat u Orange, coz jsem byl ochotny i akceptovat, nez jsem zjistil, ze v CR to stejne fungovat nebude neb tu nemame Orange…
Na technicke podpore mi poradili abych auto pripojil na hotspot ve svem telefonu, coz me take napadlo, ale problem je, ze auto se na nej po nastoupeni znovu samo nepripoji, alespon ne na hotspot v iPhone, takze system sice skvelej, aplikace si muzete doma stahnout a nainstalovat, ale pokud potrebuji konektivitu, treba jako Spotify, tak mate v CR smulu, nebo budete muset po kazdem vysednuti a nasednuti sachovat s telefonem a pripojovat na nej auto.