Pokud toužíte po sedmimístném elektromobilu a zároveň máte slabost pro Teslu, můžete si již nějakou dobu v rámci oficiálního českého konfigurátoru objednat sedmimístné provedení Modelu Y. Jak je ale taková třetí řada sedadel praktická a vyplatí se vůbec za příplatek ve výši několika desítek tisíc korun?
Technické parametry Tesla Model Y Long Range Dual Motor 7 sedadel
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 751 × 1 921 × 1 624 mm, 2 054 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 324 kW, 441 koní, točivý moment: 493 Nm |
Baterie | 78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 445 km |
Cena od | 1 411 400 Kč |
Hurá do zadní lavice
Třetí řada sedadel je zajímavá už tím, že má toto provedení vozu identické rozměry s pětimístnou verzí. Klasická (pětimístná) Tesla Model Y je přitom oblíbenou volbou u těch, kterým přijde Model 3 příliš malý, ačkoliv jsem se už i setkal s názory, že v reálném životě rozdíl v prostornosti není nijak markantní. V každém případě je vzhledem k zachování rozměrů zřejmé, že se nasazení třetí řady někde zákonitě muselo podepsat.
Jelikož jsem většinu času cestoval sám nebo ve dvou plus dítě v sedačce, žádný zmenšený prostor v zadní části vozu jsem příliš neřešil. Nutno však dodat, že na nějaké ústupky v komfortu během sezení v druhé řadě (u třetí řady je to zcela logické) přeci jen došlo. Podle rozměrů naměřených přímo výrobcem má například druhá řada sedadel o 17 mm méně prostoru pro hlavu a o 28 mm méně prostoru pro nohy. V oblasti ramen se pak jedná o rozdíl pouhého milimetru (ve prospěch pětimístného provedení). Jak vidno, rozdíly v druhé řadě tedy nejsou nijak velké, na druhou stranu je tu však jedno velké „ale“.
Udávané rozměry jsou nejvyšší možné, což je důležité zmínit vzhledem k tomu, že lze se sedadly ve druhé řadě hýbat, respektive je posouvat a v případě nastupování/vystupování z třetí řady dokonce také mírně vyklopit. A právě odsunutí druhé řady směrem k sedadlům řidiče a spolujezdce je téměř povinností, možná snad jen s výjimkou převážení malých dětí v dětské sedačce ve třetí řadě, i když i v tomto případě budete potřebovat nějaký prostor pro naložení/vyložení. V případě, že byste do třetí řady usadili dospělou osobu průměrného vzrůstu, řekněme okolo 180 cm, musí být druhá řada bezpodmínečně posunutá vpřed a sami pasažéři ve druhé řadě (průměrného vzrůstu) nebudou mít příliš prostoru pro nohy.
Třetí řada jen pro děti a masochisty?
Dosavadní narativ zřejmě dává tušit, že cestování ve třetí řadě je bohužel pro dospělou osobu (stále počítám s průměrnou výškou) dosti nepříjemné. Je sice možné, ale velmi diskomfortní. Již samotné nastupování tam je totiž poměrně obtížné a svým způsobem trochu připomíná soukání do supersportu. Zřejmě se tedy nevyhnete natahování nohy, různému prohýbání apod., abyste se do třetí řady dostali. Vystupování je pak ještě nepříjemnější a řekl bych, že pro někoho, kdo není v alespoň průměrné fyzické kondici, může být i nemožné. O tom, že by se ve třetí řadě mohli vozit například objemnější pasažéři či třeba jen starší osoby se zhoršenou pohyblivostí, nemůže být řeč. Je nutné na ni nahlížet spíše jako na místa určená pro sezení dětí. Dospělá osoba vyššího vzrůstu bude mít navíc zákonitě velké problémy s tím, kam složí hlavu, nehledě na to, že to v třetí řadě působí trochu klaustrofobicky (pomoci by snad mohla bílá sedadla). Nejlepší obrázek si ostatně můžete sami udělat z přiloženého videa.
Omezení však bohužel nepřichází jen ve smyslu prostornosti, respektive vhodnosti třetí řady víceméně jen pro děti, ale také ve zbytečných neduzích, například chybějícím přisvícení. Na třetí řadě schází také výdechy klimatizace či ISOFIX, zato zde nechybí držáky pro kelímky (avšak docela neprakticky umístěné mezi sedadly, která ani tak nemají šířku na rozdávání) a USB-C. Skutečně by si pasažéři vzadu nezasloužili alespoň LED přisvícení, když již nemají výdechy klimatizace? Vzhledem k tomu, že na třetí řadě sedíte víceméně v kufru, se můžete natáhnout a zavřít si ze sedadla otevřené páté dveře.
Tím se dostáváme také k logicky menšímu zavazadelníku, jehož objem je s aktivní třetí řadou zredukován na 363 litrů (celkový objem se sedmi pasažéry pak Tesla udává na 480 litrů, a to díky štědrému 117litrovému „frunku“). I tato velikost je podle mě docela dobře použitelná při kratších pojížďkách za předpokladu, že s sebou nemusíte přepravovat nic velkého. Při delších cestách je však víceméně nutností si pořídit například úložný prostor na střechu. Kufr je menší, i pokud nebudete využívat třetí řadu, jeho objem činí 753 litrů namísto 854 litrů u pětimístného provedení. Osobně jsem v tomto ohledu neshledal žádné potíže s nedostatkem místa na vše, co jsem převážel (v pětimístném nastavení), ať už jde o nákupy nebo např. dětskou koloběžku a další rodinné harampádí.
Zhodnocení
Sedmimístná Tesla Model Y to nebude mít jednoduché, neboť cílí na poměrně úzkou skupinu zákazníků s velmi specifickým způsobem využití. Podle mého názoru by však nemělo být tak obtížné třetí řadu vylepšit. Například by bylo přínosné doplnit LED přisvícení, ale ještě více by potěšily výdechy klimatizace či ISOFIX. S těmito prvky by bylo převážení dětí, pro které byla třetí řada evidentně stvořena, pohodlnější.
Abych však pouze nekritizoval, je určitě pozitivní, že Tesla vůbec možnost sedmimístného Modelu Y nabízí a zákazníkům dává na výběr. S přihlédnutím k příplatku, který byl na přelomu loňského a letošního roku odvážně navýšen z 63 500 Kč na 101 000 Kč a omezení v podobě nutnosti pořídit verzi s pohonem všech kol jsem však stále toho názoru, že si toto provedení objedná jen málokdo. Valná většina bude na třetí řadu nahlížet pouze jako na naprostou „nouzovku“, zejména, pokud si tato sedadla vyzkouší na vlastní kůži.
Foto: Petr Vojtěch, fdrive.cz
Chybějící výdechy jsou klasika, ve třetí řadě, prostě to nejsou vymazlená MPV.