😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
Porovnali jsme 4 elektromobily na zimní cestě do Alp
test

Porovnali jsme 4 elektromobily na zimní cestě do Alp

Vyhraje Hyundai, Škoda, Mercedes nebo Tesla?
51

Kromě standardních recenzí děláme i srovnávací testy elektromobilů na cestě na dovolenou. V létě do Chorvatska, v zimě do Alp. Tentokrát jsme na zimní cestě porovnali čtyři elektrická SUV s pohonem všech kol. Na trase do Gosau se utkaly vozy Hyundai Ioniq 5, Mercedes-Benz EQE SUV, Škoda Enyaq 85x a Tesla Model Y Performance. Který zvládne trasu tam i zpět nejrychleji?

Jak vypadá cesta elektromobilem na dovolenou? Jak zvládnou například cestu na lyžovačku do Alp? Tentokrát jsme na zimní cestě porovnali čtyři elektrická SUV s pohonem všech kol. Na trase do Gosau se utkaly vozy Hyundai Ioniq 5, Mercedes-Benz EQE SUV, Škoda Enyaq 85xTesla Model Y Performance. Který zvládne trasu tam i zpět nejrychleji?

Čtyři různé elektromobily na zimní cestě do Alp

Nejsou to přímí konkurenti, jde o vozy různých velikostí a liší se i stavbou karoserie. Spojuje je pouze elektrický pohon všech kol a karoserie SUV, resp. crossover. Zatímco Enyaq a EQE SUV jsou SUV, Ioniq 5 a Model Y pak spíše crossovery. Ioniq 5 je kříženec SUV a hatchbacku, zatímco Tesla Model Y je SUV-coupé. Velikostí jsou na tom podobně Enyaq a Ioniq 5, EQE SUV je o třídu větší a Model Y je někde mezi nimi, ale blíže k menší dvojici.

Porovnali jsme 4 elektromobily na zimní cestě do Alp – Vyhraje Hyundai, Mercedes, Škoda nebo Tesla?

Z Prahy směrem k cílové destinaci, kterou je rakouské městečko Gosau, vyráží všichni spolu. Není důvod, všichni jedou na horní hranici rychlostních limitů. Občas se ale vzájemně předjíždíme. Jelikož do Alp je to blízko a na samotné cestě tam by se velké rozdíly neukázaly, simulujeme případ, kdy jedete například na víkendovou lyžovačku, ale nemáte možnost nabít v cílové destinaci, takže nabíjení musíte zvládnout po cestě. Na rozdíl od lyžařů ale jedeme v rámci testu pouze na otočku.

Hyundai Ioniq 5

Technické parametry Hyundai Ioniq 5 (Facelift 2024) POWER 84 kWh 4×4

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 635 × 1 890 × 1 605 mm, 2 165 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon239 kW, 325 koní, točivý moment: 605 Nm
Baterie84 kWh (80 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 260 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,8 kWh / 100 km, dojezd: 546 km
Cena od1 409 990 Kč

Za Táborem se ale přece jen David s Enyaqem a Pavel s EQE SUV už drží trochu zpět. Ondra s Teslou a Míra s Ioniqem 5 jedou stále spolu. Českými Budějovicemi pak projíždí někteří trochu jinou trasou, podle toho, jak je vede navigace, ale na pořadí se nic nemění. Za Linzem už je vidět, že Pavel má lehčí nohu než ostatní a drží se výrazněji vzadu. Naopak, Míra jede mírně před Ondrou.

Mercedes-Benz EQE SUV

Technické parametry Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 863 × 1 940 × 1 686 mm, 2 550 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon215 kW, 292 koní, točivý moment: 765 Nm
Baterie100 kWh (90,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,5 kWh / 100 km, dojezd: 558 km
Cena od2 417 580 Kč

David s Enyaqem ovšem zastavuje jako první ještě před Eberstallzellem, Míra s Ioniqem 5 dělá první nabíjecí zastávku na velkém hubu v Eberstallzellu a Ondra s Teslou i Pavel s Mercedesem pokračují dále. Nakonec zastavuje i Pavel za městem Bad Ischl a bez nabíjení dojíždí do cíle pouze Ondra. Spolu s Pavlem využívají delšího dojezdu svých vozů. Ondra ví, že si může dovolit dojet s nulou, takže se rozhoduje zastavit na Superchargeru až cestou zpět.

Škoda Enyaq 85x

Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 85x

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon210 kW, 286 koní, točivý moment: 545 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16 kWh / 100 km, dojezd: 535 km
Cena od1 229 000 Kč

Ondra tedy do Gosau přijíždí v čase 4 hodiny a 28 minut. Ostatní mezitím bojují s tím, že nabíjecí výkon není takto v zimě optimální, včetně Míry s Ioniqem 5, od kterého jsme čekali, že se díky 800V architektuře Tesle minimálně vyrovná. V létě totiž při testu do Chorvatska zvládl právě Míra s Ioniqem 6 trasu přibližně o půl hodiny rychleji než Ondra s Teslou Modelem 3. Je ale potřeba dodat, že jsme Ioniq 5 dostali se starší verzí softwaru, i když v té době už byl k dispozici novější, který řešil mimo jiné i předehřev baterie.

Tesla Model Y Performance

Technické parametry Tesla Model Y Performance

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 750 × 1 921 × 1 624 mm, 2 072 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon393 kW, 534 koní, točivý moment: 660 Nm
Baterie78,1 kWh (75 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,1 kWh / 100 km, dojezd: 514 km
Cena od1 408 900 Kč

Na zpáteční cestě pak má Ondra dvě kratičké zastávky. Na první se také nedostává na maximální výkon, ale přesto nabíjí rychleji než zbytek výpravy. Ostatní pak mají po jedné zastávce, protože si první odbyli již na cestě tam. Ondra s velkým náskokem přijíždí do Prahy k nabíjecím stanicím PRE na Strakonické, kde je domluvený cíl. S Teslou Modelem Y Performance zvládl trasu za 9 hodin a 16 minut. Ostatní pak přijíždí přibližně o půl hodiny později v relativně těsném závěsu za sebou. Zajímavé je, že je navigace vede různými trasami.

Přesně 31 minut po Tesle přijíždí David s Enyaqem, přestože je jedním z těch, které navigace vede delší trasou, 2,5 minuty po něm přijíždí Pavel s Mercedesem a 4 minuty po něm, překvapivě jako poslední, Míra s Ioniqem 5. Ten ale jede také delší trasou. Výsledek je tedy překvapivý, ale ukazuje, že hodně záleží i na znalosti auta. Ondra jel se svým autem, které perfektně zná, zatímco ostatní si auto jen půjčili. Volili tedy trasu s rezervou. Ukázalo se ale i to, že 800V architektura není všespásná. V zimě je potřeba i dobře vyřešený předehřev. Na pozdější zimní cestě Ioniqem 6 do švédského Östersundu jsme si ale vyzkoušeli, že aktuální software Hyundai již v tomto směru funguje výborně.

Zajímavé je také porovnání spotřeby. Zatímco Ondra se s aerodynamickým crossoverem vešel do 15 kWh/100 km, David měl s Enyaqem SUV 20,2 kWh/100 km. To je také výhoda Tesly na dlouhé trase, protože zatímco ostatní vozy mají karoserii SUV, Tesla je spíše crossover, tedy SUV-coupé. Na takové trase se to pak na spotřebě samozřejmě odrazí. I když do toho promlouval i lidský faktor, ukazuje to, že Tesla je v elektromobilitě technologicky napřed. I když ji Hyundai Motor Group předběhl 800V architekturou, která v létě od začátku funguje skvěle, potřeboval nějaký čas k doladění předehřevu v zimě. U Tesly už předehřev dávno funguje.

Foto: fdrive.cz

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 17. 2. 00:10
Zajímavý je jak najednou Model Y je "aerodynamicky crossover", ale Enyaq - SUV ve tvaru cihly :-)

Když se testoval dálniční dojezd MY LR a Enyaq Coupe v létě tak s tím žádný problém nebyl. Ale jak jsem psal tehdy problém byl v řídící TMY.

Samozřejmě Enyaq, Ioniq 5 a Model Y jsou auta ze stejné kategorie. SUV EQE je trochu větší ale blízko.

Také nechápu jak Ondra dosáhl tak nízké spotřeby, určitě nejel 130km/h.

Také pokud výsledek testů aut sejnne kategorie závisí na zkušenostech řidiče tak už není co testovat. Komu by napadlo dělat takový test se spalovaky?
Tomáš Palm
Tomáš Palm
Naposledy upraveno: 16. 2. 23:01
Tenhle test nebyl příliš vypovídající. Porovnávají se autu jiných kategorií a tím pádem i dost odlišné aeordynamiky. Proč někdo porovnává SUV které má profil cihly s autem které je v podstatně menší a aerodynamicky mnohem blíže standardním autům? Dalším hodně narušeným faktorem bylo to že řidič Tesly měl hned několik výhod - s autem dlouhodobě jezdí takže vi co a jak aby jel co nejefektivněji narozdíl od ostatních, díky znalosti auta si pak sám nastavil že do cíle dojede s totálně vybitou baterií což není standardní postup jak Tesla trasy plánuje a toto ostatní nemohli protože auta neznali. Řidiči nejeli stejnou dynamiku takže opět nic co by se pak dalo porovnávat. Ve výsledku pak máme jen test 4 aut která nějakou trasu zajela nějak s tím že jen jedno auto řidič znal a díky tomu byl nejrychlejší a měl nejnižší spotřebu.
Rád bych už konečně viděl nějaký test kde pojedou auta stejné nebo alespoň velmi podobné kategorie, pojedou stejnou trasu a se stejnou dynamikou (průměrná rychlost, podobné zrychlování, ...).
Radim Strnad
Radim Strnad
stejně bych jel raději v Mercedesu o půl hodiny déle, než se kodrcat v Tesle :-)
Miroslav Jánošík
Miroslav Jánošík
Mám velké pochybnosti o důvěryhodnosti tohoto porovnání. Jet na hory s prázdným autem a sedět 9 hodin ve 20°C co to vypovídá?
Testovací řidič co neudrží moč déle než 2 hodiny mě taky nepřesvědčil.
Za mě, je elektromobil do města kde má své výhody ale auto s nákupní cenou 50% elektromobilu dá tu cestu na jeden zátah.
A ještě jeden trik ekojezdců co vytváří podobná videa jsou přehuštěné pneumatiky kvůli snížení valivého odporu a snížení spotřeby. Jste použili?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze