Trh elektromobilů za první polovinu roku opanovala v Česku Tesla, Škoda ovládla PHEV

Červen 2023
2
Trh elektromobilů za první polovinu roku opanovala v Česku Tesla, Škoda ovládla PHEV
Fotografie: Tesla
  • Registracím elektromobilů vládne Tesla před Škodou a Volkswagenem
  • Mezi plug-in hybridy vede Škoda před BMW a Mercedesem
  • Elektrických dodávek se u nás prodává málo, nejvíce se daří Fordu a Volkswagenu

Pravidelně sledujeme vývoj registrací vozů s elektrifikovaným pohonem, zejména pak elektromobilů a plug-in hybridů. O celkových registracích za první polovinu letošního roku jsme již psali, ale pojďme se ještě podívat na podrobnější data dle statistik SDA. Jak si vedou jednotlivé značky mezi elektromobily a plug-in hybridy? Od začátku roku pozorujeme nový trend v podobě vzestupu Tesly, která se po úpravě cenové politiky dostala do čela registrací elektromobilů. Tento trend pokračoval i v červnu a trh elektromobilů v Česku za celou první polovinu roku ovládla právě Tesla. Zároveň pokračuje trend, že se od začátku roku drží elektromobily i plug-in hybridy nad vozy na LPG.

I v červnu registrace elektromobilů ovládla Tesla

Červen se nesl v duchu pokračování trendu, ve kterém registrace elektromobilů v Česku ovládá Tesla. Ta si připsala 171 nově registrovaných elektromobilů, což je 27% podíl z celkového trhu nových elektromobilů. Druhá byla domácí Škoda Auto, která byla do konce loňského roku několik let lídrem trhu elektromobilů v Česku. Teď ale zůstává několik měsíců ve stínu Tesly a připsala si „pouze“ 111 nově registrovaných elektromobilů. To představuje tržní podíl 17,5 %. Zajímavé pak je to, že obě značky na prvních dvou místech si za červen připsaly na kus stejně registrací elektromobilů jako v květnu. Na třetím místě ale máme změnu, tam se místo Hyundai dostal Volkswagen s 88 nově registrovanými elektromobily. Hyundai se pak propadl až na 5. místo za Mercedes.

První půlka roku v registracích elektromobilů také patřila Tesle

Podíváme-li se na čísla za první polovinu letošního roku, vidíme nadvládu Tesly v kategorii elektromobilů i zde. Jelikož na první místo se dostala až v únoru, zatímco v lednu ještě byla třetí, je její tržní podíl za prvních pět měsíců trochu menší než v samotném červnu. Ale 787 nových registracích a podíl 26,3 % mezi elektromobily je i tak skvělý výkon. Druhá Škodovka pak má 524 registrovaných elektromobilů od začátku roku a třetí Volkswagen 342 registrací. Podíl těchto značek pak je 17,5 %, resp. 11,4 %. Celkově se za prvních pět měsíců v Česku zaregistrovalo 2 992 elektromobilů, zatímco loni to bylo za stejné období pouze 1 918. To je tedy meziroční nárůst o 56 %. V roce 2021 to pak bylo pouze 1 262 nových elektromobilů.

Plug-in hybridy nadále ovládá Škoda, druhé je nově BMW

V kategorii plug-in hybridů si od začátku roku nadále drží vedoucí pozici domácí Škoda Auto, a to i přestože začátkem roku z nabídky vypustila například plug-in hybridní Octavii včetně verze RS iV. Škodovka si připsala již 521 nově registrovaných PHEV, což je téměř 20% podíl na trhu. Ten ale mírně klesá, v květnu to bylo o procento více. Na druhé místo se dostalo BMW, které mělo už v předchozích měsících stoupající tendenci v registracích plug-in hybridů. Na druhém místě nahradila bavorská automobilka Mercedes-Benz, který se tam dlouhodobě držel. Ve statistikách za květen jsme avizovali souboj prémiových značek z jihu Německa a k tomu skutečně došlo, BMW se dokonce dostalo do vedení. I plug-in hybridy trhají rekordy. Zatímco v roce 2021 se jich za stejné období zaregistrovalo 2 016, loni to bylo pouze 1 515 a letos 2 507. Zatímco loni jejich registrace dokonce klesly, letos je to meziroční nárůst o 62 % oproti loňskému roku a o 22 % proti roku 2021.

V součtu všech nabíjecích aut vede Škoda před Teslou díky PHEV

Když sečteme všechna nabíjecí auta, tedy elektromobily i plug-in hybridy, dostane se za prvních pět měsíců do vedení domácí Škoda s 1 045 registracemi a tržním podílem mírně pod 19 %. I zde tedy tržní podíl domácí automobilky mírně klesl. Hned druhá je ale Tesla, přestože plug-in hybridy nemá. Ta má se 787 registrovanými elektromobily 14% podíl mezi nabíjecími auty celkově, což je naopak mírný nárůst oproti datům do května. Třetí pak je Volkswagen se 583 registracemi a podílem lehce přes 10 %. To je také mírný nárůst oproti prvním 5 měsícům.

Mezi alternativními palivy stále drží elektromobily první příčku před před plug-in hybridy

Není žádným překvapením, že více než polovina trhu osobních aut patří vozům na benzín. Zkrátka je u nás drtivá většina vozů se spalovacím pohonem, protože za 54 % benzínových motorů je 23 % naftových vozů. Hned třetí jsou ale hybridy bez externího nabíjení, kam SDA řadí základní hybridy i mild-hybridy. Ty mají dohromady 14,5 %, ovšem tyto dvě různé kategorie dle dostupných údajů nelze rozlišit. Na čtvrtém místě pak jsou elektromobily s podílem 2,59 % před pátými plug-in hybridy s 2,27 %. Vozy na LPG, které dříve dlouhodobě byly před elektromobily a plug-in hybridy, jsou nyní za nimi a mají tržní podíl 1,6 %. Takřka zanedbatelné pak jsou registrace vozů na CNG (0,25 %) a vodík, které mají pouze 0,01 %. Pozitivní ale je, že podíl všech jmenovaných kategorií alternativních pohonů se mírně zvýšil, ovšem s výjimkou vodíku.

Mezi elektrickými dodávkami se v červnu nejlépe dařilo Volkswagenu

Registrace lehkých užitkových elektromobilů, tedy většinou elektrických dodávek, jsou velmi malé. Za červen to bylo pouhých 39 vozidel, což je ale přece jen trochu více než za květen. Z toho 30 % (12 vozidel) připadlo Volkswagenu. Druhý byl Renault s 9 registracemi a třetí Mercedes-Benz, který si připsal 5 registrací lehkých užitkových elektromobilů.

Od začátku roku vládne elektrickým dodávkám Ford, ale už jen těsně před VW

Registrace lehkých užitkových elektromobilů od začátku roku vede také Ford, také s podílem 19,3 %. Z celkových 166 lehkých užitkových elektromobilů od začátku roku je to 32 registrací. V těsném závěsu je druhý Volkswagen, který zaregistroval 28 lehkých užitkových elektromobilů, a třetí Peugeot, který má o čtyři registrace méně.

Elektromobily jsou mezi lehkými užitkovými vozy třetí

Z pohledu paliv vládne v kategorii LUV nafta s podílem 89 % před benzínem, který má 5,5 %. Elektromobily jsou ale v této kategorii třetí, byť s minimálním podílem 1,55 %. Ten ovšem oproti údajům do května mírně stoupl. Čtvrté LPG pak má 0,4 % a CNG 0,03 %, takže lze říci, že plynná paliva jsou u lehkých užitkových vozidel zanedbatelná. Byť u LPG podíl také mírně stoupl, zatímco u CNG stagnuje. Plug-in hybrid se od začátku roku v této kategorii prodal jeden a šlo o Ford.

Zatímco v kategorii osobních aut už mají nabíjecí vozy své místo a celkový podíl EV a PHEV dohromady se blíží k 5 % celého trhu, mezi užitkovými vozy je jejich podíl zatím malý. A to přestože největší smysl dává elektrický pohon právě pro městskou rozvážku. Bude zajímavé sledovat, kdy na to přijdou kurýrní firmy a začnou více používat elektromobily pro rozvoz ve městech. Zdá se, že by s tím mohl zahýbat Volkswagen ID. Buzz, který je první dodávkou na plně elektrické platformě a zároveň je stylový. Dostane se Volkswagen na pozici jedničky před Ford?

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Haha to jsou čísla..nicméně skoro jako vždy má neúspěšný VAG stejné prodeje jako superúspěšná Tesla (VAG myslím jen tu začínající odnož EV)...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze