Po slabším roce 2021, kdy se nárůst registrací elektromobilů téměř zastavil, dochází letos podle CDV opět k oživení. Dobře to ilustruje meziroční nárůst jejich nových registrací za letošní první pololetí oproti stejnému období loňského roku. Ten totiž činí neuvěřitelných 88 %. Příznačné také je, že zatímco za celý loňský rok přibylo v Česku 3 140 nově registrovaných elektromobilů, jen za letošní první pololetí jich totiž statistiky zaznamenaly 2 597. Je tedy pravděpodobné, že pokud se nestane něco mimořádného, za celý letošek si připíšeme výrazný růst. Ostatně je na čase; s 2% podílem bateriových elektromobilů (BEV) na registracích nových aut jsme stále na eurounijním chvostu. Horší než my je jen Chorvatsko (1,9 %) spolu se Slovenskem (1,7 %). Pro srovnání; v nejlepším Švédsku už je podíl BEV více než čtvrtinový (27,6 %).
Kromě elektromobilů kategorie M1, tedy klasických osobních aut, se na statistikách čím dál více podílejí i bateriová vozidla kategorie L, tedy elektrocykly, jichž tu máme už 7 489. Vidět už začínají být i elektrobusy (M3) zastoupené 129 registracemi. Dařit se začíná i dodávkám kategorie N1 s 803 záznamy, zatímco ostatní užitkové kategorie jsou teprve na úplném začátku. Počty aktuálních registrací v kategoriích N2 (1 kus) a N3 (6 kusů) nepotřebují další komentář. Pro úplnost dodejme, že tu máme ještě 57 elektrických samohybů zařazených v kategorii „ostatní“.
Zatímco mezi novými elektromobily kategorie M1 pokračuje situace, na níž jsme v tuzemsku zvyklí už dlouhá desetiletí, a statistikám jednoznačně dominuje Škoda, a to jak v kumulativních, tak nových registracích, mezi dovezenými ojetinami, jejichž počet stoupá mnohem rychleji než u nových registrací, je situace jiná. Tam se nejvíce daří BMW. Bez zajímavosti není pozice Tesly, která je v obou těchto srovnáních druhá. Každopádně náskok, který si Škoda vytvořila svým velice populárním a bohužel předčasně ukončeným minivozem Citigo iV, hladce převzal Enyaq, který je s obrovským náskokem hegemonem domácího elektrotrhu. Pro ilustraci; oproti druhé Koně Electric se Enyaqů za prvních šest měsíců 2022 registrovalo osmkrát (!) více.
Kategorie | 1. místo | 2. místo | 3. místo |
---|---|---|---|
L | Hecht (2 028) | Akumoto (520) | Torrot (396) |
M1 | Škoda (2 722) | Tesla (1 600) | Volkswagen (1 547) |
M3 | SOR (68) | Škoda (42) | Solaris (8) |
N1 | Alké (135) | Nissan (99) | Renault (95) |
N2 | Fiat (1) | – | – |
N3 | Framo (3) | Volvo (2) | Gaussin (1) |
Úplně jiná procenta popisují situaci ve výrobě BEV na českém území. Ačkoliv je u nás zatím produkují jen dvě automobilky, přesto jich visačku Made in Czechia nese 41 144. Znamená to, že každé 15. vyrobené auto v první půlce letošního roku je čistě na baterky. Z tohoto čísla patří 26 326 kusů Škodě, pro níž to znamená 7,5 % z celkové produkce, zbytek, tedy 14 818 aut, neslo značku Hyundai, u nějž to reprezentuje podíl 8,9 %. Roste také podíl BEV na úhrnné české produkci aut. Zatímco v covidovém roce 2020 to byla dvě procenta, v roce polovodičové krize 2021 už 5,3 % a letos, tedy v roce energetické krize, jsme za první pololetí zatím na na 6,8 %.