V lednu a únoru 2022, tedy během zotavování z koronavirové krize, avšak ještě před aktuální ukrajinskou krizí, která prudce zdražuje fosilní paliva a oslabuje korunu, jsme zaznamenali několik pozoruhodných trendů. Kromě potěšitelného meziročního nárůstu celkových prodejů o 5,2 %, tedy o 1 007 na výsledných 30 488 registrací, CDV zaznamenalo i návrat bateriových elektromobilů (BEV) před plug-in hybridy (PHEV). Zatímco v prvních dvou měsících loňského roku se prodalo o čtvrtinu více PHEV než BEV (443 vs. 349 aut), letos se karta obrátila, byť jen těsně. BEV přibylo do českých statistik celkem 491 a PHEV 489. Meziročně však rostly obě kategorie, dohromady o pěkných 24 % (tzn. o 188 ks více).
Statistiky nabíjecích aut letos opět drtivě ovládla Škoda Auto, která udala celkem 289 Enyaqů iV, Octavií iV a Superbů iV. Z nich zazářil Enyaq s 215 záznamy, který se také stal s 215 přihlášeními s velkým náskokem nejprodávanějším elektrickým autem. Druhá Toyota RAV4 PHEV si se 75 záznamy uhlídala bezpečné druhé místo před Superbem (39), Octavií (35) a poněkud překvapivým Jeepem Wrangler (33). Pořadí samotných BEV pak vypadá úplně jinak: stříbro putuje do Koreje pro Hyundai Kona Electric (22) a bronz rovněž, a to hned dvakrát. Hyundai Ioniq 5 i Kia EV6 si totiž připsaly 17 zářezů. Jenže tu máme i třetí bronz, tentokrát pro německý Cvikov. Stejných 17 zápisů totiž přidal i Volkswagen ID.4 – potvrdil tak domněnky, že bude mnohem úspěšnější než menší model ID.3.
Jenže ty nejzajímavější věci se vůbec neděly kolem elektřiny. Novým hitem českého trhu se totiž stalo LPG, jež potvrdilo pozici černého koně už v našem nedávném srovnání provozních nákladů a které v roce 2020 prakticky zmizelo z českého trhu. Jenže koncern Renault u něj setrval a začal naopak rozšiřovat nabídku aut jím poháněných. A nyní se mu to bohatě zúročuje; trh čistých pohonů totiž suverénně ovládla Dacia s LPG. V žebříčku jí patří první, třetí a šesté místo absolutně, přičemž zlato získala Dacia Sandero, kterou můžete s LPG koupit pod 300 000 Kč. A to je mocný argument. Za první dva měsíce jich na českých papírech přibylo plných 383, tedy téměř dvakrát tolik než Enyaqů. Stydět se nemusí ani Duster se 182 registracemi a Logan s 58 zářezy.
Jisté vzepětí zažívá i CNG, které se s celkem 197 registracemi opět vrací do hry, i když si troufneme předvídat, že vzhledem k aktuálním cenovým šokům tohoto paliva, které souvisí s válkou na Ukrajině, bude opět následovat útlum. Přesto tu však máme 80 nových Octavií G-TEC, 40 Volkswagenů Up! TGI a 32 Kamiqů G-TEC. Do pořadí promluvily i Škoda Scala G-TEC (17) a SEAT Ibiza TGI. Tedy bez výjimky modely koncernu Volkswagen.
Ve statistikách najdeme i perličky; mezi nabíjecími auty přibyly i plug-iny značky Porsche (11), Land Rover (4) a jedním kusem přispělo i Ferrari. Tak trochu smutně vyšel z hodnocení Mercedes-Benz, kterému sice unikly ve všech podkategoriích medailové pozice, avšak v celkových prodejích čistých aut vybojoval krásné čtvrté místo s 80 prodeji před řadou spotřebních značek a v počtu nabíjecích aut mu stejný počet zajistil dokonce stříbro za neohroženou Škodou Auto (280). Bronz těsně zůstal u Toyoty se 78 zápisy. Uvidíme, co udělá se statistikami nástup velmi ambiciózní Dacie Jogger, u níž je LPG dokonce nejlevnějším pohonem. Příští vydání statistik se zřejmě dost promění.
Inak by si to vsimli aj tam hore a prisli so super napadom zmenit iste cisla
Sadzba spotrebnej dane z minerálneho oleja
benzin vo výške 514 eura/ 1 000 l,
nafta 368 eura/ 1 000 l,
LPG 182 eur/ 1 000 kg,