Prvopočátky novodobé elektromobility v Česku oslazovaly velmi nízké přímé provozní náklady. O tu hrstku majitelů elektrických aut se nikdo nestaral, veřejné dobíjecí stanice neexistovaly a lidé si plnili baterie doma. Pokud měli elektrické topení a z toho plynoucí sníženou sazbu v určitých hodinách, snadno se dostávali někam ke dvěma korunám za kilowatthodinu. Bylo to odškodnění za jiné patálie s elektromobilitou spojené – počínaje extrémními pořizovacími cenami nových bateriových aut přes mizivý dojezd i mizerné výkony tehdejších modelů až po udivené pohledy úředníků, když takovému autu dejme tomu počítali povinné ručení.
Kdo dobíjí doma, mohl mít vlastně při vhodné volbě dodavatele velmi levnou elektřinu ještě v roce 2020, jenže rajským časům je konec. Elektřina začala prudce zdražovat a v domácnosti i u veřejných nabíječek dnes zaplatíte mnohem více, často i násobně, než předloni. Proto jsme provedli malou rekapitulaci, jak to je vlastně s přímými náklady na kilometr jízdy s různými druhy pohonů. Zohlednili jsme opravdu jen použité palivo, protože výpočet komplexních provozních nákladů je rovnicí o tolika proměnných, že se vlastně nikdy nelze dostat k relevantním výsledkům. Navíc významnou částí celkových nákladů je amortizace, a tu si dnes nedovolí odhadnout téměř nikdo ani u konvenčních automobilů, natož u těch s moderními čistými pohony.
Moc dobře víme, za jaké částky se dnes prodávají dejme tomu ojeté Tesly, které podle mnoha více i méně kvalifikovaných odhadů měly mít nejpozději po sedmi letech přinejlepším nulovou hodnotu. A jiné elektromobily jsou na tom s mírným odstupem vlastně podobně; zkuste si dnes sehnat dejme tomu levný ojetý Volkswagen e-up! nebo BMW i3. Stejně tak náklady na pojistné je v tuto chvíli nanejvýš ošidné počítat, protože aktuálně často nevědí ani samotné pojišťovny, kolik si za něj vlastně říct. Čili se následující srovnání věnuje opravdu jen čistě nákladům na palivo či energii.
Počítali jsme s co nejaktuálnějšími průměrnými cenami dané komodity; prodejní hodnoty fosilních paliv poskytuje společnost CCS, ceny elektřiny jsme vyprůměrovali z oficiálních ceníků. Pro jednoduchost jsme nepočítali poplatek za jistič.
Tekutá fosilní paliva
Ceny benzinu a nafty jsou vysoce volatilní veličinou, odrážející celé spektrum světových událostí, od intervencí zemí z OPEC přes politické neshody a ambice až po neštěstí a konflikty nejrůznějšího druhu. Aktuálně do nich zasahují nejen ruské snahy o kontrolu trhu, ale i dozvuky kazašského ozbrojeného konfliktu. A ty mohou mít jediný následek – střednědobé zdražování. Ostatně ceny na českém trhu vystoupaly za poslední rok o třetinu a loni v listopadu se blížily historickým maximům. Aktuálně sice klesají, avšak mezi 27 a 28 korun za litr, kde oscilovaly obě komodity celé druhé pololetí 2020, se zřejmě už nedostanou. Naopak lze očekávat další růst a možné nové negativní cenové rekordy.
Aktuální a kalkulovaná cena benzinu podle CCS činí 35,90 Kč/l, nafty pak 34,89 Kč/l.
Plynná a zkapalněná fosilní paliva
Česko patří mezi země s vysokou oblibou LPG neboli zkapalněného propanu, butanu či jejich směsi. Toto palivo není vnímáno jako ekologické, protože vzniká při rafinaci ropy, případně separací při těžbě zemního plynu. Nicméně je jeho spalování čistší než v případě tekutých paliv. Ceny LPG ovlivňují protichůdné faktory, nicméně s odstupem kopírují vývoj trhu s kapalnými palivy. Ovšem s daleko méně dramatickými výkyvy, protože LPG není vnímáno jako strategická surovina, nestává se tedy, na rozdíl od zemního plynu, předmětem spekulací a nejrůznějších nátlaků. Jeho cena také patří mezi nejstabilnější – za posledních dvacet let neopustila rozmezí 10 až 19 Kč/kg s tím, že se posledních šest let pohybuje pod 16 korunami bez ohledu na inflaci a teprve v posledních dnech mírně stoupá. Některé automobilky navíc prodávají auta na LPG i nová s plnou zárukou (například Dacia či Fiat).
Nejaktuálnější známá (12/2021) průměrná a kalkulovaná cena LPG činí 15,58 Kč/l.
S CNG je to složitější. Před 15 lety jej EU prohlásila za strategické palivo s cílem převést na něj 10 % veškeré dopravy. Stlačený zemní plyn byl také osvobozen od spotřební daně s tím, že ono osvobození bude postupně utlumeno. Automobilky se s chutí pustily do vývoje a prodeje vozů na CNG (Volkswagen, Škoda, SEAT, Volvo, Opel, Fiat), jenže pak se názory evropských orgánů začaly pod vlivem zelenější politiky měnit a výrobcům nebyl schopen nikdo předložit konkrétní plány další podpory. A nakonec nebylo CNG ani zařazeno na seznam tzn. čistých paliv. Takže výrobci tuto technologii až na řídké výjimky (koncern VW a Fiat) zase opustili a z někdejších smělých plánů na budování stovek plnicích stanic zbyly jen smutné fragmenty.
Nyní se dá říci naštěstí, protože právě zemní plyn se stal nástrojem Ruska k posilování velmocenských ambicí a aktuálně jeho ceny prudce stouply, přičemž vyhnaly i ceny rafinovaných paliv a elektřiny. Vývoj je v této oblasti navíc krajně nejistý. Každopádně ceny CNG po 8 let trvající stabilitě v rozmezí 17 až 20 Kč za kilogram zažily v posledních měsících menší maelström, a aktuálně jsou na dvojnásobku s možností dalšího rychlého růstu. Našli se o dovedové, kteří účtují rovnou sedmdesát korun za kg, avšak leckde stále naplníte kilogram i za 28 korun. Takový rozptyl je zřejmě také svého druhu rekordem.
Každopádně průměrná cena podle cng.cz činila k 16. 1. 2022 38,17 Kč/kg a s tou také pracujeme.
Elektřina
Loni naruby převrácený dlouholetý stav stabilních či mírně klesajících cen elektřiny vyhnal ceny do rekordních výšin, odkud sice časem podle některých expertů opět sestoupí, avšak na původní hodnoty jen těžko. Domácí nabíjení s tarifem D27d stálo u některých dodavatelů jen lehce přes dvě koruny za kilowatthodinu. Jenže levní dodavatelé loni jeden po druhém krachovali, řada domácností dostala ledovou sprchu v podobě takzvaného dodavatele poslední instance (DPI) a mnohonásobného zdražení záloh, mnohdy i na pětimístné částky, nezačínající jedničkou. Šoková situace, vyvolaná skokovým zdražením silové elektřiny v důsledku ruských spekulací se zemním plynem, přinesla velkým providerům nečekané vícezisky a domácnostem ztrátu iluzí. Řada léta oněmělých komínů začala opět chrlit kouř ze spáleného uhlí a elektromobilistům se zvýšily náklady.
Průměrná cena tří dominantních poskytovatelů v nízké sazbě v tarifu D27d činí 3,31 Kč/kWh, kterou kalkulujeme.
Aktuálně se v domácnosti s elektromobilem lze v tarifu D27d v nízké sazbě dostat i pod tři koruny za kilowatthodinu, jenže jiní poskytovatelé se pohybují i nad čtyřmi korunami. Proto řadu elektromobilistů, kteří nemají možnost dobíjet z vlastní fotovoltaiky, začaly zajímat veřejné dobíjecí stanice, které sice rovněž zdražily, avšak ne tak dramaticky a cenový rozdíl proti AC nabíjení na veřejné stanici se zmenšil. Každopádně tři dominantní poskytovatelé zvolili rozdílný přístup; zatímco ČEZ vzal navýšení cen zgruntu, E.ON upravil ceník spíše kosmeticky a PRE jej zatím ponechává v původní výši a je aktuálně nejlevnější. Zajímavá je také situace při roamingu, při němž je jasně vidět, že ČEZ stojí na opačné straně barikády než druzí dva.
Průměrná cena kilowatthodiny tří dominantních poskytovatelů pro registrované klienty na veřejné AC dobíječce činí 5,67 Kč/kWh, DC pak 7,17 Kč/kWh, s nimiž kalkulujeme.
U elektromobilu počítáme průměr z testu reálné spotřeby 23 elektromobilů, který loni provedl ADAC, a ten činí 20,87 kWh/km. Pro benzin, naftu a CNG jsme ze stejného zdroje čerpali průměrnou spotřebu 19 dieselů (6,28 l/100 km), 43 benzinových modelů (7,15 l/100 km) a dvou vozů na CNG (4,45 kg/100 km). Podobné číslo k LPG je nemožné zjistit, proto jsme vyšli z průměrné spotřeby benzinových modelů a podle obecné poučky ji vynásobili koeficientem 1,15.
Náklady na palivo na kilometr jízdy
Zdroj energie | Cena za jednotku | Průměrná spotřeba | Cena za kilometr |
---|---|---|---|
domácí nabíjení | 3,31 Kč/kWh | 20,87 kWh/100 km | 0,69 Kč |
veřejné AC nabíjení | 5,67 Kč/kWh | 20,87 kWh/100 km | 1,18 Kč |
veřejné DC nabíjení | 7,17 Kč/kWh | 20,87 kWh/100 km | 1,50 Kč |
benzin | 35,90 Kč/l | 7,15 l/100 km | 2,57 Kč |
nafta | 34,89 Kč/l | 6,28 l/100 km | 2,19 Kč |
CNG | 38,17 Kč/kg | 4,45 kg/100 km | 1,70 Kč |
LPG | 15,58 Kč/l | 8,22 l/100 km | 1,28 Kč |
Tabulka přinesla kromě očekávaných propastných rozdílů také zajímavý pohled na oba u nás běžně nabízené typy plynů (LNG se na u nás zatím neetablovalo). Zatímco někdejší proklamace u CNG o koruně na kilometr už dávno vzal čas a zmíněné turbulence kolem dodávek zemního plynu, máme tu ono opomíjené LPG, které je sice nejméně ekologickým alternativním palivem, avšak přímé úspory přináší značné. Zejména při porovnání cen elektromobilů a modelů na LPG. Například u Dacie vám prodají nové Sandero na LPG pod 300 000 Kč, u nějž je reálný předpoklad ještě nižší spotřeby než námi kalkulovaného průměru, a tudíž nákladů na kilometr, blížících se jedné koruně. Se Springem sice budete jezdit ještě mnohem levněji, avšak zaplatíte o něj o půlku více.
Každopádně si i přes zdražení energie elektromobil zatím drží nejnižší přímé provozní náklady. A vůči fosilním palivům to tak nejspíš zůstane. Až nastane cenová parita se spalovacími automobily, už nebude třeba žádných dotací, aby svět začal masově elektrifikovat.
1) Provoz jakého auta je nejvýhodnější? - toho co mám. Když je auto pro mě cenově nedostupné a nemohu si ho pořídit, tak mi jsou jakékoliv provozní náklady ukradené.
2) I když je to v článku zmíněno, tak většinu lidí asi zajímají i celkové náklady na auto. Tzn. nejen provozní, ale i pořizovací, cena pojištění a cena oprav. A tady EV tahá za výrazně kratší konec.
3) Životnost auta. U klasických aut nejsou výjimkou provozované auta 20 let stará. U EV toto stáří bude spíše jen snem. A vzhledem k tomu, jak bude klesat vzhledem k cenám dostupnost aut, tak je iluzorní, že by průměrné stáří aut klesalo. Jen jich bude časem ubývat. A možná, že toto je pravý záměr celého green dealu.
A vlastně ještě čtvrtá připomínka. Bude zajímavé sledovat, kdy státní pokladně začnou chybět peníze ze spotřební daně za paliva a vymyslí něco podobného pro elektřinu.