Zaměříme se hlavně na hledání odpovědi na otázku z Future Castu, ale porovnáme i jiné parametry. Proti Enyaqu postavíme benzínový i naftový Kodiaq. Zaměříme se také na spotřebu, dojezd a provozní náklady. Tak pojďme na to. Začněme ale oficiálními údaji.
Papírově ve velikosti vede Kodiaq nad Enyaqem
Když porovnáme vnější rozměry, má jasně navrch Kodiaq. Je o 48 milimetrů delší, o 3 milimetry užší a o 65 milimetrů vyšší. Také papírově vede v tom, že může mít až 7 míst. Enyaq má ale elektrickou koncepci, která umožňuje efektivnější prostorové uspořádání. Skutečně to pomohlo k většímu prostoru uvnitř? Podle údajů, které uvádí sama automobilka, to tak nevypadá. Například, pokud jde o objem zavazadlového prostoru, Kodiaq svůj elektrický protějšek přímo válcuje a chlubí se hodnotou 835 litrů, zatímco Enyaq má pouze 585 litrů. Ale my si to ověříme v praxi.
Pokud jde o výkon, má zase jasnou převahu Enyaq
Když se na testovanou trojici podíváme z pohledu výkonu, má pro změnu jasně navrch Enyaq. Většina lidí v této kategorii SUV volí pohon všech kol, a proto jsme také chtěli „čtyřkolky“. Zatím není k dispozici výkonnější RS s karoserií SUV, ale i základní Enyaq s pohonem všech kol, tedy verze 80x, má výkon 195 kW, tedy 265 koní. Nejvýkonnější benzínový Kodiaq je RS a má o 20 koní méně, tedy 180 kW. Nejsilnější naftový si pak musí vystačit se dvěma stovkami koní, tedy kW. Naopak, kdyby vám oněch 195 kW tohoto Enyaqu nestačilo, dorazí verze RS (zatím jen jako SUV-coupé) s výkonem 220 kW.
Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 80x iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 150 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 195 kW, 265 koní, točivý moment: 425 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 509 km |
Cena od | 1 464 900 Kč |
A jak jsou na tom s cenou? Enyaq 80x začíná na 1 milionu a 320 tisících Kč, testovaná verze Sportline pak na 1,4 milionech korun. Kodiaq RS vyjde na 1 milion a 314 tisíc Kč a nejlevnější je naftový Kodiaq, který ve verzi Sportline, ať porovnáváme alespoň trochu srovnatelné, vyjde o 100 tisíc levněji než benzínové RS. Cenové rozdíly tedy nejsou velké a v podstatě kopírují rozdíly ve výkonu. Dá se to tedy brát tak, že si připlácíte spíše za výkon než za jiný druh pohonu.
Škoda Enyaq vs. Škoda Kodiaq. Elektřina, nafta nebo benzín? – Porovnání spotřeby i prostoru
Tak to pojďme porovnat v praxi. Láďa si vybral Enyaqa, Roman Kodiaqa TDI a na Marka zbyl Kodiaq RS. A proč jsme si vybrali auta právě takto? Láďa má Kodiaq rád a moc se mu líbí, jenže Enyaq je podle něj na každodenní jezdění ještě o něco příjemnější. Neuvěřitelně pohodlný, tichý a přitom díky skvěle rozložené hmotnosti a motorům přímo u kol zábavný. Speciálně oceňuje, že skvěle svítí.
Roman si zvolil Kodiaq s aktuálně nejsilnějším naftovým motorem v nabídce. Vybral si jej hlavně proto, že ho zajímal rozdíl ve spotřebě oproti sportovněji zaměřené verzi RS, kterou má Marek. Romanem testovaný kus navíc disponuje maximální možnou výbavou, a tak je jízda s ním nečekaně příjemná. A bonusem je, že jde o sedmimístnou verzi, takže můžeme porovnat prostornost pětimístného i sedmimístného Kodiaqu.
Marek si vybral Kodiaqa, protože je přesvědčený, že je přece jen o něco větší než Enyaq. Hlavně je to ale plnohodnotné SUV, což o Enyaqu říci nemůže. Je to sice prostorné auto, ale podle Marka je to spíše kříženec SUV a kombíku. Obává se ale, že spotřebu bude mít z této trojice nejvyšší.
Kombinovaná spotřeba a teoretický dojezd
Pojďme tedy projet náš kombinovaný okruh pro test spotřeby ze seriálu Zaostřeno na spotřebu. Z dosažené spotřeby a kapacity baterie, resp. objemu nádrže pak vypočítáme i teoretický dojezd. Zároveň každý zhodnotíme, jak se nám s auty jede. Láďa je s Enyaqem spokojený. Podle něj znamenitě maskuje své rozměry a díky velkým kolům suverénně drží směr. Zároveň se nechává vodit i do rychlých zatáček bez protestů a záludností. Oceňuje rozsah účinku adaptivních tlumičů od houpavého komfortu až po téměř přisátí k silnici. A povedené, dobře dávkovatelné brzdy.
I Romanovi Kodiaq 2.0 TDI vyhovuje. Díky adaptivnímu podvozku DCC je podle něj jízda s Kodiaqem velmi příjemná. Komfort jízdy neutrpěl ani přes 19" disky. Každou jízdu pak zpříjemňuje nejen masážní sedačka řidiče (vůz je ve výbavě Laurin&Klement), ale také skvěle naladěná sedmistupňová převodovka DSG. Ta především ve sportovním režimu udržuje motor ve středním pásmu otáček, čímž je vůz vždy připraven k okamžité a celkem prudké akceleraci.
Marek se skutečně za volantem Kodiaqu cítí opravdu jako v SUV. Sedí vysoko a celkově mu auto dává pocit robustnosti a bezpečí. Tedy to, co většina lidí od SUV očekává. Zároveň tu jsou velmi příjemné sportovní sedačky, které posádku vepředu dobře podrží v zatáčkách. Na sportovní jízdu po okreskách to není, je samozřejmě znát vyšší hmotnost i vyšší těžiště karoserie SUV, ale přesto má auto solidní jízdní vlastnosti. A když jde někomu hlavně o zrychlení v přímce, tak to je parádní.
Reálně je prostornost srovnatelná
Pojďme se podívat na prostor pro zavazadla. Tady, jak jsme už předeslali, podle oficiálních údajů vede Kodiaq, který se chlubí hodnotou 835 litrů, zatímco Enyaq má pouze 585 litrů. I když máte sedmimístnou verzi Kodiaqu a třetí řadu sedaček máte sklopenou, zbývá úctyhodných 765 litrů pro zavazadla. Jak to ale vypadá v praxi? Pojďme to vyzkoušet sadou kufrů. Překvapivě se to, co naskládáme do Kodiaqa, vejde v pohodě i do Enyaqa. Měříme tedy prostor od podlahy po roletku a zároveň délku kufru a v obou parametrech má Enyaq dokonce navrch. Rozdíl v papírových objemech je tedy daný tím, že se počítá i prostor pod podlahou, platí tedy pro verzi bez rezervy. Námi testovaný Kodiaq RS má rezervu, což je sice proti Enyaqu výhoda, ale reálně pod podlahu tolik věcí nedáte. Naopak, pokud byste v Enyaqu neměli v příslušném prostoru kabely, jeden kufr o velikosti příručního zavazadla se vejde i tam. Abychom ale Kodiaqu nekřivdili, tak pokud využijete prostor až po střechu, má díky vyšší karoserii nad roletkou (což se do oficiálního objemu nepočítá) naopak více místa. Základní velikost kufru sedmimístného Kodiaqa je pak prakticky stejná jako u pětimístného, když máte schovanou třetí řadu sedaček. Rozdíl je tedy opět jen v prostoru pod podlahou zavazadlového prostoru, kde je v tomto případě méně místa než u pětimístné verze.
Jak si tato trojice vede v úspornosti?
Jak tedy dopadla spotřeba a jak vychází dojezd? Zatímco Enyaq má využitelnou kapacitu baterie 77 kWh, Kodiaq se chlubí objemem nádrže 58 litrů. Test probíhá při teplotě 3 °C ještě v zimních podmínkách, ale pro všechna auta byly stejné. Enyaq v cíli okruhu ukázal 20,5 kWh/100 km, Kodiaq TDI 5,9 l/100 km a Kodiaq RS 7,8 l/100 km.
Z těchto hodnot tedy vyplývá, že teoretický dojezd má nejdelší Kodiaq TDI, který by měl bez tankování ujet 983 km, druhý je Kodiaq RS s teoretickým dojezdem 743 km a nejméně, podle očekávání, ujede Enyaq, který by v těchto podmínkách na kombinované trase měl zvládnout pouhých 375 km. Ale ruku na srdce, kolikrát za rok jezdíte delší trasu a navíc bez zastávky? Loni jsme si cestou do Chorvatska s Enyaqem vyzkoušeli, že nám stačily dvě zastávky po 25 minutách. Video si můžete pustit níže.
Dá se s elektromobilem rychle a levně dojet do Chorvatska? – Porovnali jsme čtyři různé elektromobily
Naopak se vám Enyaq odmění tím, že ušetříte za benzín nebo naftu. Spočítáme-li to podle průměrných cen energie a paliv, vychází to u Enyaqu při nabíjení doma na 82 haléřů na ujetý kilometr a při nabíjení na ultrarychlých stanicích, kde Enyaq využije svůj plný potenciál rychlosti nabíjení, přibližně na 2 koruny a 46 haléřů za kilometr. Reálně se většina řidičů bude pohybovat mezi těmito dvěma extrémy, protože půjde o různou kombinaci pomalého a rychlého nabíjení. Někteří šetřílkové, kteří budou kombinovat domácí nabíjení s veřejným zdarma, například u supermarketů, se ale mohou dostat i pod oněch 80 haléřů na kilometr.
Při současných cenách paliv se benzín i nafta prodraží
U naftového Kodiaqu vychází cena za palivo na ujetý kilometr na 2 koruny a 66 haléřů, což je více, než kdybyste Enyaq nabíjeli pouze na ultrarychlých nabíjecích stanicích, které jsou nejdražší. Takže je v této disciplíně druhý a na výkonnější Kodiaq RS s benzínovým motorem tedy zbyla třetí příčka. U toho vás kilometr jízdy vyjde na 3 koruny a 33 haléřů. S tím se tedy při současných cenách paliva cesty docela prodraží.
U Enyaqu nemusíte měnit olej a možná ani brzdové destičky
Nesmíme zapomenout ani na to, že u Enyaqa odpadá například pravidelná výměna oleje a ani brzdové destičky nebudete měnit tak často, protože většinu ubrzdíte rekuperací. Ale pro zjednodušení počítejme s cenou za palivo nebo energii. Pro zjednodušení předpokládáme, že budete nabíjet 50 procent doma a zbylou polovinu na ultrarychlých stanicích. Vyjde nám 8 korun za kWh, což zároveň odpovídá i průměrné ceně standardního rychlonabíjení. Takže stejně to vyjde i majiteli, který nemá možnost nabíjet doma a bude nabíjet pouze na veřejných rychlonabíjecích stanicích.
Oproti Kodiaqu RS se cena Enyaqu vrátí po cca 50 tisících km
Při této ceně bude Enyaq jezdit za korunu a 64 haléřů na kilometr a oproti benzínovému Kodiaqu se cenový rozdíl vrátí velmi rychle – po ujetí přibližně 51 tisíc kilometrů. A to počítáme s dražší verzí Enyaqu 80x, tedy Sportline, když srovnáváme s RS. Ve srovnání s naftovým Kodiaqem, kde také počítáme s cenou výbavy Sportline, aby to bylo srovnatelné, se pak rozdíl ceny vrátí po ujetí 182 tisíc kilometrů. Reálně to ale bude dříve, protože v tomto případě je nutné počítat i s doplňováním AdBlue a za tu dobu proběhne i 6 výměn oleje, které u Enyaqu nejsou.
Benzínový i naftový Kodiaq spotřebují trojnásobek energie než Enyaq
A ještě je porovnáme v jedné disciplíně. Slyšeli jste otřepanou hlášku, že elektromobil má výfuk v elektrárně? Podívejme se tedy na to, kolik energie jednotlivé vozy spotřebují. V litru benzínu je 8,89 kWh energie a v litru nafty 9,94 kWh. To tedy znamená, že zatímco Enyaq spotřebuje 20,5 kWh/100 kilometrů, naftový Kodiaq 58,7 kWh/100 kilometrů a benzínový Kodiaq RS dokonce 69,34 kWh na každých 100 kilometrů. Naftový tedy téměř trojnásobné množství energie a benzínový dokonce více než trojnásobek. To ukazuje na efektivitu elektromotoru ve srovnání se spalovacími motory.
Enyaq jezdí nejlevněji, prostorově jsou srovnatelné a Kodiaq má o dvě místa víc
Když to shrneme, vychází z toho, že z ekonomického hlediska se při větších nájezdech jednoznačně vyplatí Enyaq, který je sice trochu dražší, ale za tu cenu dostanete nejvyšší výkon a cenový rozdíl vyváží levnější provoz. A nejde jen o úsporu za palivo, ale i nižší náklady na servis díky absenci výměn oleje nebo mnohem delší životnosti brzdového obložení. Ani prostorem se ale Enyaq nenechá zahanbit, Kodiaqu tedy zůstává jedna velká výhoda v podobě dvou míst navíc, kam se ale reálně vejdou jen děti. Takže pokud nepotřebujete 7 míst a nejezdíte běžně 1 000 kilometrů bez zastávky, není důvod se Enyaqu bát.
Foto: Miroslav Tomíšek, fDrive.cz
Chápu, že u vás hledat objektivitu je zbytečné, ale opět další do očí bijící věc je porovnání kufrů. Prostě nastavit si parametry tak, aby BEV vyšlo dobře a výhody ICEV úplně vynechat a nebo bagatelizovat :D
"Reálně je prostornost srovnatelná"
Vážně srovnáváte praktickou využitelnost po roletku, když vstupní prostor, hloubka je u Kodiaqu větší a díky méně skosenému zadku se tam prostě dá narvat víc a nebo větší předměty ..
jj brutální výkon Enyaq(u) který je dostupný po dobu 30 sekund viz. TD-ENYAQ-iV-cz.pdf a maximální rychlost 160 km/h (Kodiaq dá v pohodě 200+ km/h) >> proč proboha nelze vkládat odkazy...
i kdyby jen jednou za deset let nebo vůbec, tak proč omlouvat horší tím, že lepší nepotřebujeme a kdybych měl auto s dojezdem klidně 20 tisíc km, tak budu jen rád, protože to neuvěřitelně zvedá uživatelský komfort .. (navíc není problém přidat "pár" kilogramů paliva a dojezd se rapidně zvětší .. u baterie je potřeba pár metráků ;) )
ty vaše testy s cestou do severního Chorvatska a přijet s pár procenty energie ..to je fakt výhoda? Zkuste jet na jih a dojet s plnou ..btw to co zvládnou jedině lepší BEV, tak to s přehledem zvládne low cost ICEV a ještě rychleji :)
srovnávat cenovou výhodnost v momentě, co je pokřivený trh a elektromobilita je dotovaná horem dolem skoro po celém světě, tak to už chce koule ..ono se to jezdí o trochu levněji, když elektromobilisté jezdí na účet druhých .. až tohle období skončí, tak někteří se probudí do nepěkné reality .. škoda že to bude až za hodně dlouho..
A k předposlednímu odstavci o trojnásobku potřebné energie už téměř nemám slov - to je živení elektromýtů par excelence... nestydíte se říct že Kodiaq potřebuje 58,7 kWh/100, Kodiaq RS 69,34 kWh/100 ale Enyaq pouze 20,5kWh/100 :-D To jako vážně pořád myslíte že ta energie leze holá ze zásuvky? Máte tušení kolik energie je spotřebováno aby Enyaq coby čistý spotřebič mohl těch 20,5kWh použít? (narozdíl od fosilu, který je zároveň i výrobcem energie, motor je ta u BEV detašovaná statická elektrárna někde za městem a PHM ekvivalent vstupů do těch elektráren). Schválně tipujte........ nebudu napínat, nejméně 50kWh z primárního zdroje, protože i ty nelepší elektrárny které umíme sestrojit mají účinnost pod 50% a cestou jsou vysoké ztráty než se ve finální fázi přemění elektřina na pohyb v elektromotoru... Čili v létě má BEV v rámci energetických potřeb planety o něco lepší bilanci, v zimě může být naopak o něco horší když schroupne pár kWh navíc. Při srovnatelné ceně ekonomicky vítězí BEV, při vyšším příplatku bohužel ICE. To ale nejsou žádná kouzla ani nová zjištění, o technickém webu jsem měl tedy o něco vyšší mínění :-)